Acasa Eco Lovitură pentru mașinile electrice în România: Tarifarea încărcării, mai costisitoare decât un plin de carburant fosil

Lovitură pentru mașinile electrice în România: Tarifarea încărcării, mai costisitoare decât un plin de carburant fosil

de Adrian Mitrea

BMW i3 si BMW i8 (sursa – BMW Group Romania)

Cele mai multe stații de încărcare pentru automobile electrice din România ofereau energie gratuit, pentru a încuraja adopția mașinilor electrice, dar posesorii acestor automobile au parte de o surpriză: tarifarea încărcării va fi mai costisitoare decât cumpărarea de benzină sau motorină, pentru aceeași distanță de parcurs. Cea mai importantă rețea națională de încărcare începe taxarea în 19 Martie 2018, la circa doi ani distanță de la montarea primelor stații în România.

Planul tarifar este redat integral mai jos, iar niște calcule simple arată că încărcarea de la 0 la 100% a unui BMW i3 sau Volkswagen e-Golf la 50 kW (cea mai puternică priză disponibilă în România, care încarcă o astfel de mașină în circa 45 de minute) va costa circa 70 Lei (abonament Start), sumă cu care poate fi parcursă o distanță de 130-230 km (în funcție de condițiile meteo și de configurația traseului).

În cazul abonamentului Entry costul pentru o astfel de încărcare va fi de 40 Lei (dar există și un cost fix lunar de 99 Lei, indiferent de numărul de încărcări), iar în cazul abonamentului Fast o încărcare va costa 18 Lei (dar și alți 220 Lei/lună, cost fix, indiferent de numărul de încărcări).

Tarife Renovatio e-charge (sursa – Renovatio)

Cu alte cuvinte, pentru mașinile care se pot încărca cu maximul de curent pe care îl poate livra stația, costul unei încărcări va fi cuprins între 18 Lei și 70 Lei, în funcție de tipul de abonament. Costul cel mai bun presupune însă și un abonament în valoare fixă de 220 Lei/lună, încheiat pe minimum 12 luni, sumă ce echivalează un plin de benzină sau motorină la o mașină de clasă B sau C.

Pe scurt, parcurgerea unei distanțe de 200 km (în medie) cu un Volkswagen e-Golf sau BMW i3 va costa 70 Lei, fără alte obligații contractuale, abonamente sau taxe.

Cu aceeași sumă pot fi cumpărați 12-13 litri de benzină sau motorină – cantitate suficientă pentru a parcurge 200 km în regim mixt sau extraurban cu orice mașină care folosește combustibil fosil și are performanțe dinamice comparabile.

Modul de taxare gândit de cea mai importantă rețea națională de încărcare complică lucurile pentru posesorii de mașini electrice, în loc să le simplifice: un lanț de benzinării nu-ți percepe un abonament lunar de 99 Lei sau 220 Lei pentru a putea cumpăra benzină sau motorină la un preț mai mic față de clienții fără abonament. În plus alimentarea unei mașini cu combustibil extras din petrol durează 5 minute și asigură o autonomie de 400-800 km, de 2-4 ori mai mare decât a unei mașini electrice oarecare. Deci un plus de confort în utilizare.

Toate aceste detalii pun clientul de automobil electric în situația de a regreta alegerea făcută pentru că oricât de previzibilă era taxarea încărcărilor, foarte puțini utilizatori și-ar fi imaginat că va fi mai costisitor prețul per kilometru parcurs cu o mașină electrică decât cu oricare altă mașină.

Mai mult, ca achiziție, automobilul electric este mai scump sau la paritate cu un model diesel sau pe benzină echivalent, se încarcă greu (chiar și 45 de minute, cel mai rapid cu putință, este de aproape 10 ori mai lent decât umplerea unui rezervor cu combustibil fosil), autonomia are de suferit dramatic iarna, iar distanța ce poate fi parcursă cu o încărcare este de 2-4 ori mai mică.

Paradoxal, plinul de curent de 70 Lei, liber de contract, cerut în rețeaua Renovatio e-charge, este dublu față de cât taxează benzinăria OMV pentru un plin de curent (adică 1 Leu/kWh, ceea ce la un BMW i3 sau Volkswagen e-Golf înseamnă sub 35 Lei pentru o încărcare completă; serviciu de încărcare gratuit pentru cine folosește spălătoria). Totodată, tarifele cerute de Renovatio e-charge sunt de 6-7 ori mai mari față de costul încărcării acasă a unei mașini electrice. Aceste variații uriașe arată cât de necoaptă este încă piața de servicii pentru încărcarea mașinilor electrice. Revenind la exemplul cu benzinăriile, nu vei găsi nicăieri în România un litru de benzină care să coste 5,4 Lei într-o benzinărie și 10,8 Lei în altă benzinărie. Diferențe și variații există între mărci/rețele și chiar între stațiile din aceeași rețea, dar totuși pe o plajă mult mai redusă.

„Renovatio, prin divizia de mobilitate electrică, a realizat prima rețea publica bazată pe soluții de încărcare rapidă din România. Rețeaua are în prezent 61 de puncte de încărcare în peste 30 de locații, asigurând astfel mobilitatea electrică în marile orașe și de-a lungul coridoarelor pan-europene ce traversează țara noastră”, spune compania, pe site-ul propriu.

Dacă acest sistem de taxare pentru mașini electrice se va generaliza la nivel național, urmând și ca alți furnizori să adopte aceleași niveluri de preț, clienții de mașini electrice vor fi „condamnați” să le încarce doar acasă și să le folosească doar în oraș. Orice încărcare la o stație cu plată (la costurile de mai sus) și orice ieșire din oraș ar fi total nerentabilă în comparație cu utilizarea unei mașini diesel sau pe benzină. Mai mult, cei care ar fi luat în calcul achiziția unei mașini electrice vor fi și mai circumspecți în condițiile de cost date.

Pentru cei câteva sute de clienți din România care au ales până acum o mașină electrică nouă sau second hand lovitura a venit fix de unde nu se așteptau, din partea rețelei naționale de încărcarcare care promitea cel mai mult. Și, culmea, alimentarea unei mașini electrice la o benzinărie tradițională costă la jumătate (în unele benzinării încărcarea fiind chiar gratuită) față de costul din rețeaua creată special pentru automobile electrice.

Costurile de încărcare anunțate pentru România copiază modelul și valorile întâlnite în alte rețele din Europa, cum ar fi aceasta.

Pentru a face calcule singuri, cifrele relevante la momentul publicării acestui articol sunt următoarele:

  • 0,5 Lei/kW este costul mediu al energiei electrice în România.
  • 35 kWh este capacitatea medie a bateriei unei mașini electrice compacte.
  • 45 minute este timpul de încărcare în regim rapid pentru o mașină electrică capabilă de Fast Charge.
  • 5,4 Lei costă un litru de benzină sau motorină.
  • 50 litri este capacitatea medie a unui rezervor la o mașină diesel sau pe benzină.
  • 5 minute durează în medie alimentarea cu carburant fosil.
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notifica-ma despre
guest
191 Comments
vechi
noi
Inline Feedbacks
View all comments
Bobo
Bobo
2 ani

Era de asteptat ca vor percepe o taxa, dar e anormal sa coste mai mult decat benzina. Avand in vedere previzibila interzicere a motorinei in orase in viitor vad urmatoarele solutii: 1 scuterul electric 2 electrica incarcata acasa la tine 3. Hibrida clasica ( care mai poate fi perfectionata- de ex o mazda cu skyactiv-x hibrid )

Comentatorul
Comentatorul
2 ani
Reply to  Bobo

Daca reusesc sa mai termine un reactor la Cernavoda, ar putea sa dea energie gratis pentru toate masinile din Romania…dar ma indoiesc ca rezista infrastructura actuala cand vor intra in priza 10.000 de masini simultan. Pica pe capete, periodic, infrastructura electrica in judetul Ilfov si dureaza cate 1 zi sau 2 pana vine reparatia….asa ca poate o sa avem masini electrice in masa peste 50 de ani.

P.S. Cine recicleaza bateriile uzate si cum le recicleaza? O sa ajunga la fel ca pungile de plastic de la supermarket, sa ajunga la concluzia ca trebuie interzise.

Cristian
Cristian
2 ani
Reply to  Comentatorul

Dacă

gica70
2 ani
Reply to  Comentatorul

Tocmai de aceea ar trebui sa se grabeasca cu legislatia care permite fiecarui producator de energie verde (in principal solara, fotovoltaica) persoana fizica cu productia sub 100kWh. In acest fel, cu un soft destept, liniile de distributie vor fi exploatate eficient si in siguranta. Vor avea toti de castigat.

Petre
Petre
2 ani
Reply to  Comentatorul

Energie gratis? Ai vreo idee despre cat costa un reactor nuclear si in cate zeci de ani se amortizeaza?

Cel mai ok e sa incarcam masinile in golul de noapte pentru ca e mai mic consumul si furnizorii vand electricitatea (pe bursa energiei electrice) la preturi mai mici. S-ar putea incarca comandat de catre operatorul de distributie a energiei electrice, adica sa-ti stabilieasca ei puterea la care incarci in functie de starea retelei. Pentru e nevoie de retea smart care sa suporte semnale de comanda a consumatorilor.

Isildur
Isildur
2 ani

99% din incarcari ar trebui sa se faca acasa la tine, de la panourile fotovoltaice in exces fata de ce are nevoie casa (pentru ca iarna sa faca fata cat de cat cu 10% productie din capacitatea maxima) si de la micro chp ce produce caldura si electricitate din biomasa pentru timpul iernii.
Ca platesti o data pe an un abonament daca vrei sa incarci in tara devine mai putin frustrant, impactul asupra cheltuielilor tale cu transportul deja este crucial.

Tudor
Tudor
2 ani
Reply to  Isildur

Cum sa incarci acasa daca stai la bloc? Daca stai la casa, cum sa investesti peste 10.000 EUR in panouri fotovoltaice daca nu poti livra energia produsa in retea?
„99% din incarcari ar trebui sa se faca acasa la tine” – in SUA, 70% din incarcari au loc acasa. In Norvegia mai putin de 40% Nu stiu de unde este acel „99%”.

adan
adan
2 ani
Reply to  Tudor

da’ gazu’ cum urca mai sus de parter !? solutii sunt si daca ai sta in Burj Khalifa.
acesta-i inca un exemplu cum de pe urma unei excrocherii, incalzirea globala, unii stiu sa faca bani seriosi.

mat
mat
2 ani
Reply to  adan

Asta-i bună. Gazul nu are jumătate de tonă, mașina are. Curentul e deja urcat la apartament și televizorul, respectiv aragazul nu le duci zilnic la serviciu. Mașina în schimb o miști (aproape) zilnic. Rămîne varianta unui cablu aruncat de la etajul 9 și mașina parcată fix sub geam. Ar fi interesant de văzut cum reușește cineva să facă asta zilnic.

Andrei
Andrei
2 ani
Reply to  mat

Mat hai ca iti dau eu o solutie. Unde parquezi masina acolo poti avea o „priza”. Exista in Frantza un nou metod de a incarca masinile elctrice la stalpi de lumina de pe strada(trebuie sa te inscrii intrun plan un fel de contract cu compania electrica) si dupaia poti accesa la aceste tipuri de priza. nu ajunge la cei 11kW dar poti incarca toata noapte aprope 80% si la sfarsitu luni platesti.

Laur
Laur
9 luni
Reply to  Andrei

La noi se bat oamenii pentru locurile de parcare.Nu vreau sa ma gandesc ce va fi pentru cele de incarcare la stalp…

magdaciumag
magdaciumag
2 ani
Reply to  Tudor

Stai la bloc nuai bani , cand o sa ai bani iti iei si casa apoi masina electrica, cat esti rupt in beep stai la bloc

Tesla fan
Tesla fan
2 ani
Reply to  magdaciumag

Eu zic sa te mai interesezi de pretul apartamentelor. Sunt persoane care aleg sa isi cumpere apartamente de sute de mii de euro in centrul orasului, mult peste pretul unei case (ca sa nu mai zici tu ca sunt rupti in …). Cum reuseste cineva in situatia asta sa isi incarce masina?

Andrei
Andrei
2 ani
Reply to  Tesla fan

Problema ii ca blocurile din Romania sau facut cu ideia ca suntem saraci si nu o sa cumparam masina atunci nu se au facut garaje subterane precum in Frantza sau Spania.

King Rocker
King Rocker
1 luna
Reply to  Tesla fan

La sute de mii iti permiti un loc de parcare cu incarcator.

Marian
Marian
1 an
Reply to  magdaciumag

Ciumeghiule..spune doar ce studii ai, ca să știm dacă pana la vârsta ta ai reușit pe,, capul,, tău sau pe vreo meserie pe care o stăpânești, să-ți iei casa și electrica. Cat despre vreo moștenire..nu te încordat, iar de jmecherii scutește-ne și lăudate cu ele în lumea ta colorata.

Petre
Petre
2 ani
Reply to  Tudor

Nu are sens ce zice Isildur, doar incarcarea pe timpul zilei in parcari mari dotate cu panouri FV si prize are sens. Cand iesi din parcare platesti si parcarea si curentul.

Mich Cornel
Mich Cornel
1 an
Reply to  Tudor

Plus că la blocuriile din Romania rețeaua electrică este foarte veche și nu cred că rezita.

PowerFles solution
Reply to  Tudor

In Norvegia incarcatul este gratuit, fiind o facilitate oferita celor ce achizitioneaza o astfel de masina si in plus mai au gratuitati si pentru diferite taxe de strazi, poduri, etc. pentru o astfel de achizitie !!!

Ionut
Ionut
2 ani

O mica corectie 1 leu/kWh, nu pe kW

Sorin
Sorin
2 ani
Reply to  Ionut

Lasa, ca a zis bine… (kWh reprezinta cantitate de energie furnizata intr-o ora, nu poti pune pret pe o cantitate ce o primesti intr-o ora… e ca si cum ai zice ca cartofii costa 2 lei pe kgh)

Luigi
Luigi
2 ani
Reply to  Sorin

Sorin, „energie furnizată intr-o oră”. Cred ca ai vrut sa spui ” energia echivalentă cu puterea de 1kW furnizată timp de o oră”

Radu
Radu
2 ani
Reply to  Sorin

poți foarte ușor să taxezi kwh, e același lucru pe care îl facem când plătim curentul electric și gazul acasă ( ~0.42 ron/ kwh curent electric, ~0.12ron/kwh gaz, cu tva, fără tva, nu mai știu ) Un kilowattora este o cantitate de energie consumată de la o sursă de putere de 1 Killowatt timp de o oră, adica 1000 de wati * 3600 de secunde , 3.6Megajouli. inclusiv benzina și motorina au echivalent in kilowattora, având aproximativ 42-44MJ/kg, înseamnă aproximativ 12kwh/kg. Aici sânt descrise tarife care au preț diferit în funcție de puterea prizei la care se face încărcarea. Cantiatea… Citeste mai mult »

zet
zet
2 ani
Reply to  Sorin

Sorin kwh reprezintă energie (ca să pricepi și matale, e echivalentul unei mase oarecare de benzină, sau de gaz). Să spui că ai 50 de litri de benzină în rezervor este echivalent cu a spune că ai 100 kwh stocați în baterii, sau că ai o butelie plină cu gaz natural. Kw reprezintă putere (ca să pricepi și matale este echivalentul diametrului unei conducte prin care vine gazul sau benzina. Dacă secțiunea conductei e dublă, PUTEREA INSTALATĂ a respectivei conducte este dublă). De exemplu puterea instalată a unei pompe de benzină de la benzinărie este de aproximativ 1 MW –… Citeste mai mult »

gogu
gogu
2 ani
Reply to  Sorin

Sorin, 1kWh este o energie. Acest 1 kWh poate fi consumat in 2 zile sau in 2minute, in functie de putere. Nu e musai ca ai puterea de 1kW ca sa iasa 1kWh/h.

Banel
Banel
2 ani

Pai in cazul asta merita doar daca ai propria priza de incarcare. Sigur, la un moment dat va aparea concurenta si preturile se vor regla, dar pana atunci, e un mare pas inapoi.

athos
athos
2 ani

„There is no such thing as a free lunch”. Asta ar fi trebuit sa fie clar pentru toata lumea. Cineva, cumva, plateste. Oricum, subventia pentru achizitia de masini electrice este deja o magarie. Intreaga orientare a industriei auto catre automobilele electrice, dirjata politic, este a doua mare magarie. Va veni insa si vremea cand aceleasi state vor constata ca le scad incasarile din accizele pe carburant, si vor trebui sa le recupereze undeva. Ghici cine va plati? Curentul se produce din hidrocarburi inca in mare masura, (iar energia „verde” este o gogorita scumpa), bateriile litiu ion produse in cantitate mare… Citeste mai mult »

calin
calin
2 ani
Reply to  athos

Energia electrica regenerabila cea mai comuna in Europa este cea eoliana: „Power Prices Go Negative in Germany, a Positive for Energy Users”. Sunt perfect de acord cu stocarea, chiar si daca toata lumea ar avea o masina electrica, capacitatea de stocare ar fi probabil insuficienta.

Rahova
Rahova
2 ani
Reply to  calin

Germania este cel mai mare poluator al Europei. România e la ani distanță în fața Germaniei în ceea ce privește energia curată.

Sergiu
Sergiu
2 ani
Reply to  Rahova

Cand o sa dai si sursa inainte de a face afirmatii aiurea o sa iesi din randul barfitorilor inutili 🙂 http://www.euronews.com/2017/05/18/which-european-countries-are-the-most-polluted-who-statistics Germania momentan introduce interdictii majore pentru accesul in orase in functie de motorizare, iar anul asta se discuta despre interdictia in zonele centrale a marilor orase a motoarelor sub Euro 6. Cat despre ipoteza ca electricul nu trebuie subventionat pana cand nu putem asigura energie prin fuziune e nu doar gresit dar ignora problema majora a pragului ireversibilitatii efectelor poluarii actuale. Da, electric nu e acum 100% verde. Nici nu poate fi. Dar e un pas in fata din… Citeste mai mult »

Florin
Florin
2 ani
Reply to  Sergiu

O sa. Adica acum interzice aia, sau ailalta. Cum e cu softul de pacalit testerul de noxe?? Si daca nu stiti, Volkswagen este cel care decide politica in Germania, nu Merkel si nu vreun partid. Interdictia de a circula in orase cu Euro sub 6 este pentru a favoriza producatorii de autovehicule, nu pentru plamanii vostri

bancher
bancher
2 ani
Reply to  Sergiu

orasele industriale ale Germaniei sunt foarte poluate, in comparatie cu cele ale Romaniei. Noi nu mai avem industrie care sa polueze, asa ca vindem certificate CO2 nemtilor, ca sa nu depaseasca cota de poluare si sa nu ia amenda de la UE>.

Paul
Paul
2 ani
Reply to  Rahova

Germania 21% din energia consumata e energie eoliana, Romania 12%
comment image

Andy
2 ani
Reply to  Paul

Germania are 45% din productia de energie bazata pe centrale pe carbune…

Andrei
2 ani
Reply to  Paul

poti da si link la un articol, nu la o poza. Daca poza indica productia din ceva zi anume, sau o perioada scurta atunc e fix pix. In plus, noi avem o productie de energie electrica mult mai curata decat au ei. Dar s-a introdus ideea asta ca doar „regenerabilele” sunt bune, de parca big hidro de exemplu arunca cu plumb in atmosfera. Si energia nucleara e foarte curata (atat timp cat nu ai accidente). Poti vedea in linkul pus de la transelectrica cat de mica e ponderea de carbune la noi. Si cand e mare, nu prea depaseste in… Citeste mai mult »

Cristian
Cristian
2 ani
Reply to  Rahova

Germania populație 82 milioane, Industrie a treia sau a patra putere industriala pe planeta Pământ mai continuam, sau comparația este cel puțin deplasata

Luigi
Luigi
2 ani
Reply to  calin

Calin, energia eoliana ca si cea hidroelectrică au avantajul major de a nu fi forțat să produci decât ceea ce ai nevoie.in plus hidrocentralele cu lac de acumulare ar putea fi utilizate pentru netezirea curselor de sarcină. Adica sa pompeze apă in amonte in golurile de sarcină si sa genereze energie in perioadele de cerere maximă folosind apa stocată anterior. Este cunoscut ca energia furnizată in mod natural de afluentii lacurilor de acumulare permite functionarea in regim de generator pentru aproximativ 30 de minute in 24 de ore. Tehnica descrisă este deja cunoscuta si utilizata de cel putin din anii… Citeste mai mult »

Alex
Alex
2 ani
Reply to  calin

Eu stiam ca Hidro! unde mai pui ca este si stocabila!

kilo
kilo
2 ani
Reply to  athos

bine ca nu e politica de rahat si o magarie cancerul pulmonar si incalzirea globala.

Soare Florin
Soare Florin
2 ani
Reply to  athos

Să luăm situația ipotetică în care fiecare casă va avea propria producție de energie, să spunem de exemplu, prin panouri fotovoltaice. Atunci statul va impozita fiecare casă în funcție de puterea instalată astfel încât cumva la buget să ajungă aceeași sumã de bani. Sau va impozita energia din fuziune, sau, sau,sau… Se vor găsi întotdeauna căi de a menține funcțional acest aparat uriaș și ineficient. Așadar orice nouă cale de a te elibera de suprataxare va fi vremelnică, ei oricum vor recupera pe alte căi ce au pierdut momentan. Spre exemplu o bună modalitate de a scădea consumul de energie… Citeste mai mult »

nmi
nmi
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Cu toate aceste „Bugetul de stat nesătul” oferă școală, sănătate, infrastructură șamd, chiar și la standardul la care le primim în România ele există. Dacă statul ar fi o firmă, nu ar trebui totuși să primească ceva în schimbul serviciilor pe care le oferă ? Posibil să nu există o echitate între ceea ce plătești și ceea e primești, dar nu sunt de acord că trebuie să primim totul de-a gata, fără a plăti și fără a ne implica…

Marian
Marian
1 an
Reply to  nmi

Ca și tu zici bine!

King Rocker
King Rocker
1 luna
Reply to  athos

Ce vorbesti tati? Dar poluarea prin arderea hidrocarburilor, nu mai vorbim de pierderea lor prin oceane etc., pentru care nu plateste nimeni (lasa-ma cu amenzi din alea de 1 miliard USD etc.) cum e?

Cristi
Cristi
2 ani

Nu pot intelege cum poate sa coste 40.000 de euro o masina (VW e-golf) care iarna merge 100 km cu un „plin” fara caldura sau 50 km cu caldura. In viata mea am facut „pana prostului” o data cu un harb al carui ac indicator al carburantului se stricase. Oare cati posesori de masina electrica au patit asta in ultima perioada? nu mai zic ca au facut frigul. Nu, nu pot intelege de ce sunt cumparate. O masina pe benzina cu cilindree mica, mutata pe gaz, 100% polueaza la fel de mult sau chiar mai putin decat una electrica, la… Citeste mai mult »

Luca
Luca
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Imi pare rau, Adrian, dar raspunsul tau nu poate convinge un posibil client de electrice sau macar un interesat de asa ceva intrucat ce spui tu este „daca nu ai incercat, nu intelegi” Scopul ar fi sa convingi oamenii sa le incerce, nu?

Dan
Dan
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

[Nu pricepi pentru ca nu ai informatiile corecte. Autonomia unui e-Golf este cel putin dubla fata de ce spui tu acolo] Irelevant ca face 200 km iarna ! Poate sa faca 300 si tot sunt putini km.

[ Iar pentru oras este senzational]. Subiectiv…nu toata lumea urmareste senzationalul !

[Ai sa intelegi dupa ce vei conduce macar 30 de minute ORICE automobil electric.] Condus dar neimpresionat, dimpotriva …exact ca atunci dupa 90 cand au sosit in tara mai multe automate si am pus si eu mana pe una…total nesenzational !

La final se reduce totul la utilitate !

bancher
bancher
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Scuza-ma Adrian, dar ai uitat cum era sa ramai fara curent electric cand ai fost cu eGolf de la Bucuresti la Brasov? Ai uitat cat de vertiginos iti scadea autonomia cand urcai muntele, pe Valea Prahovei?
Aminteste-ti ca, putin mai mare daca era ambuteiajul, ramaneai cu masina in drum.

mihai
mihai
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Fizică de clasa a 9-a: la urcare, ai convertit energia chimică din baterie în energie potențială gravitațională. La coborâre, invers. Se poate calcula și randamentul, dacă măsurătorile au fost cât de cât precise (distanță/altitudine/autonomie).

Sebi
Sebi
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Adi ar trebui sa faci community events – duci cititorii la test drive electric in masa:) se mai relaxează și haterii 🙂

sl0w
sl0w
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Pff, cata aroganta si dezinformare din partea cuiva care, teoretic, ar trebui sa informeze. Cumva considerati ca sunteti singurul care a condus 30 min o masina electrica? De ce nu ne prezentati un test real, la -10 grade, cu o masina electrica pe care ati testat-o? Aveti cumva vreo restrictie din partea celor care va ofera masina spre testare? Nu de alta, dar nu toti se inchina la spuneti dumneavoastra. Unii mai vad/citesc si alte surse, mai conduc si ei electrice…

OldBen
OldBen
2 ani
Reply to  sl0w

Nu te stresa, Adrian Mitrea asa e el – plin de aroganta – de fapt cred ca e singurul din lume care stie ceva despre masini, restul sunt doar niste nepriceputi… :).
Oricum presa tehnica din automotive de prin lume a inceput sa se cam trezeasca si sa realizeze ca pentru moment si pentru viitorul apropiat EV e nefiabila (nici pentru proprietar nici pentru stat) la fel ca AV (si crede-ma sunt chiar inplicat in domeniu). Dar ce sa faci si jurnalistul are o paine de mancat… vremuri grele, renumeratie dupa buget….

Nae
Nae
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Bre nea Adrian, vorbesti pur si simplu foarte prost, precum si scrii: ce e aia „man” ce e aia „comenteaza, dar nu scrie prostii????” Esti pe maidan, in Vitan Barzesti sau unde te crezi? Inteleg ca e site-ul tau, dar ai nivel de manelist care vinde BMWuri din Germania, te rog sa ma crezi……Socant….

Cristi
Cristi
2 ani
Reply to  sl0w

Eu o folosesc si la -20 si nu este nici o problema ..este adevarat ca am autonomie mai scazuta cu un 10% dar si folosesc scaune incalzite volan incalzit…in plus consumul de energie este mai mic deoarece am dotata masina cu pompa de caldura nu cu rezistenta electrica cum are vw la ei aceasta obtiune costa ceva in plus

Cristi
Cristi
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Adrian, este pe un mare forum national o sectiune de auto si o sectiune de „jurnal de bord”. Eu nu am masina electrica, tot ce stiu despre ele stiu de la jurnalisti si posesori ,cei care posteaza acolo. „Felicitari. De azi e-Golful (2016) pe care il conduc l-am tras pe dreapta. Motivul e simplu autonomia scazuta la temperaturile din Bucuresti plus ca nu i-am cumparat cauciucuri de iarna. Eu folosesc pe telefon aplicatia PlugShare care e utila dar se poate si mai bine daca toti cu electrice ar folosi cand opresc la statiile de incarcare. ” „Da pe frig autonomia… Citeste mai mult »

sl0w
sl0w
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Ce capacitate dubla? Iar cu dezinformarile? http://www.armstrongvw.com/blog/2017-volkswagen-e-golf-vs-2016-e-golf-driving-range-and-battery/

2017 VW e-Golf Vs.2016 VW e-Golf
124 miles vs. 83 miles
35.8KWh vs. 24.2KWh

Si daca ai condus golful, stii si ca nu poti folosi toata capacitatea bateriei. Iar daca l-ai condus iarna, la temperaturi sub 0 (ca sa nu iti zic iar -10) stii foarte bine ca oamenii aia nu vorbesc prostii.

sl0w
sl0w
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Ai probleme reale de intelegere a textului. Pe langa minciunile pe care le bagi pe aici. Faptul ca am indicat greselile facute de tine nu insemna ca te-am jignit. Te-am facut arogant pentru ca iti permiti sa folosesti expresii de genul: „Ai sa intelegi dupa ce vei conduce macar 30 de minute ORICE automobil electric”, fara sa intelegi ca nevoile tale nu sunt si ale altora. Fiecare are anumite placeri, nevoi si aspiratii. Faptul ca pe tine te entuziasmeaza ceva nu inseamna automat ca acel ceva este „senzational” pentru ceilalti. Si ti-am mai spus ca dezinformezi si imi mentin ideea:… Citeste mai mult »

sl0w
sl0w
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Eu am citit articolele tale. Doua chiar le-am REcitit. Dar tu ai citit ce te-am intrebat de mai multe ori? Te rog sa explici cum „aproape 50%” s-a transformat in „aproape dubla” si pe urma putem purta o discutie civilizata.

Doru
Doru
2 ani
Reply to  sl0w

sl0w, dumneavoastra cereti in mod obsesiv niste teste cu EV la temperaturi negative, ceea ce imi da de inteles ca nu ati deschis nici macar unul dintre link-urile cu care dl Mitrea v-a raspuns. „Cu bateria plina poti avea autonomie circa 170 km in cazul BMW i3 cu baterie mare (94 Ah, 33 kWh), in contextul in care temperaturile sunt la cel mult -5 grade Celsius (ca prag inferior). Pe masura ce temperatura scade spre -12 grade Celsius, autonomia poate ajunge la 140 km sau mai putin.” „Am sa ma refer mai mult la temperatura de -5 grade Celsius, mai… Citeste mai mult »

john
2 ani
Reply to  Cristi

industria si presa Evita subiectul despre gpl deoarece nu mai este …nici hidrocarburi nu mai sunt totul este pe sfarsite de asta incearca sa scoata masina asta electrica

Doru
Doru
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Un Bmw i3 iarba merge cam 150 km cu clima functionand, scaune incalzite si farurile pornite. Plus ca senzatia este incredibila… Spuneti corect ca dupa ce mergi 30 de min cu o masiba electrica intelegi multe….

Faur
Faur
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Am condus (si conduc) eu! Are dreptate!

MariusP
MariusP
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Nici eu nu am condus inca, si te cred ca e super. Insa tehnologia actuala pur si simplu nu este viabila pentru ceea ce se doreste. Planurile facute de diverse state si metropole europene de a interzice Diesel-ul si Otto-ul incepand cu 2025 (Norvegia) – 2030 sunt un sir neintrerupt de ipocrizie si orbire voluntara. Poate ca norvegienii isi permit, sunt unul dintre cele mai bogate state din lume, dar si ei vor avea probleme logistice uriase daca ar vrea sa electrifice tot parcul auto. Cu tehnologia actuala, cu bateriile existente si cu timpii de incarcare de acum, pur si… Citeste mai mult »

Ghita
Ghita
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Nu cred ca e relevant sa facem aprecieri despre pretul incarcarii electrice. E la inceput, e vorba de o unica firma, nu exista inca o piata concurentiala. Deocamdata e doar „senzational! Incarcarea electrica e mai scumpa decat cea clasica!”

Rahova
Rahova
2 ani
Reply to  MariusP

Investițiile într-o benzinărie pot depăși un milion de euro. Tehnologia mașinilor electrice e abia la început de drum, iar modelele ce vor fi lansate după 2020 vor avea autonomie de 600-800km, iar după 10min de încărcare vor putea circula 100-150 de km fără probleme.
Tot parcul auto al Europei poate fi electric, fără probleme, există resurse de orice natură.
Automobilul electric poluează cu mult mia puțin decât cel diesel.(mulți cred că motorina se extrage din pământ cu cost zero, ceea ce e fals)

MariusP
MariusP
2 ani
Reply to  Rahova

Ai scris o serie de afirmatii cu iz de postulat. Ma bucur ca te-a convins presa socialista. De curiozitate te-ai uitat cat la suta din parcul auto UE e electric? Te-ai uitat care e ponderea VE in vanzari la nivel UE? De unde stii ca modelele lansate in 2 ani o sa fie cu autonomii de 600 – 800 de km? Stii cati kw iti trebuie pentru 100 de km? Ce spui tu e VE vor avea baterii de 120 kw. Tu stii ce inseamna asta, fizic, pentru o masina? Iti dai seama de implicatiile asupra retelelor de alimentare cu… Citeste mai mult »

Florin
Florin
2 ani
Reply to  Rahova

bull… Ca sa ai 800km autonomie ai nevoie de baterii de 4 ori mai puternice decat cele mai bune baterii actuale. Deci vor costa pe masura. Sau masina va fi atat de grea incat nu va mai fi eficienta. Sau stiti voi ca a aparut vreo noua tehnologie de baterie care sa fie de 4 ori mai puternica? Cu legea lui Ohm nu te joci. Si nu vorbesc de „esti om cu mine, sunt om cu tine:

Alex
Alex
2 ani
Reply to  Florin

Tesla Roadster – https://www.tesla.com/roadster

Autonomie 1000km
Incarcare 1h

Eu zic ca schimba problemele ecuatiei muult.

Nu iti trebuie baterii de 4 ori mai puternice, ci mai multe.

johnny
johnny
2 ani
Reply to  Florin

Tesla S 100 (fabricate azi, care merg azi pe șosea) au autonomie reală de 335 mile – aproximativ 540 km. Repet, mașini care există, Tesla vinde 100k de Tesla S pe an

Cristian
Cristian
2 ani
Reply to  MariusP

Pe ce te bazezi cind faci astfel de afirmații VE sint mai poluante decit mașinile……. Am vrut sa răspund la afirmațiile făcute aici și m-am lehămițit. De fapt este o problemă de mentalitate și de atitudine tipic românească mașina electrică este o timpenie, americanii, nemții, japonejii!!!!, și alții este niște proști, pentru ca este sub cincizeci , niște ipocriți, orbiți voluntar, cheltuie adica aruncă miliarde pe apa sîmbetei , pentru că e bogați și își permit, nu-i așa, mai bine românește, nu facem nimic, circotim și sintem mai cîștigați. Un singur lucru mai spun, valoarea pe Bursă a unei singure… Citeste mai mult »

Comentatorul
Comentatorul
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Bre nea autorule de articol, Adrian Mitea….dar ce arogant esti in comentarii!!!! Incredibil.

Doru
Doru
2 ani
Reply to  Comentatorul

Macar autorul articolului isi asuma ce zice cu numele real, nu ca multi dintre comentatori.

cititorul
cititorul
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

conduc un e-Golf si este f adevarat ca iarna asta am facut maxim 80 km cu un „plin”; am dat drumul la caldura pe 22c si cu oprire nu permanent; vara autonomia este de 17o km fara aer, desi spune ca este de 190 in manual. Vorbesc de oras. Se conduce usor, e misto dar cand mergi la statie si gasesti masini care stau de 2 zile – E pony- si ocupa locul nu prea iti mai place si o dai naibii de electrica – te mai si grabesti si nu vezi nicio varianta.

Cristian
Cristian
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Cristi a gresit cu putin: 66 de kilometri merge un Golf electric nou nout, daca e ger afara si pui caldura. Daca nu crezi, iti trimit factura de la platforma, ca poate pui si tu jumatate din bani, ca o contributie la eforul de a furniza date exacte.
Iar calculul privind curentul e total fara importanta, avand in vedere ca dupa 8 ani trebuie schimbate bateriile, a caror cost este de minim 15.000 de euro.
La laptopul pe care scriu bateria a murit dupa 5 ani…

dodoi
dodoi
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

E posibil in special daca nu ai avut masina la incarcat peste noapte si nu vrei sa faci tontoroiu in masina. La -20 C bateria scade cu 40% dupa http://www.cbc.ca/news/canada/toronto/electric-cars-weather-the-winter-well-1.4473743

johnny
johnny
2 ani
Reply to  Cristian

66 de km? vezi că poate ți s-a înfundat injecția de la TDI. Nenea, mașină electrică nu înseamnă că are bendix și alternator, la commentul tău era să îmi explodeze bullshit detectorul :)))

Capătu satului
Capătu satului
2 ani

Refuz sa cred asa ceva
Stie toata lumea ca la noi avem cei mai mai buni menajeri de pe glob
Chestia asta cu cresterea prețului peste orice limita este tipica modelului de afacere de la noi
Faci firma si după un timp cand ai prins in piata bagi un pret sa pice pe spate tot globu
La fel este in turism: conditii proaste preturi mari
Si cam in toate afacerile de la noi
Asta cu stațiile mareste pretu ca stie ca la noi nh poate nimeni sa il sanctioneze este mai ceva ca in vestu salbatic

Rahova
Rahova
2 ani

E doar un tarif aplicat de o firmă, nu o regulă generală. Se poate încărca de acasă cu 0,4 lei pe KWh și atunci cei 13KWh pe 100km costă numai 5,2 lei.

Akaiu07
Akaiu07
2 ani
Reply to  Rahova

Exact asa procedez eu. Pun frumos la 220V, nu depind de nimeni si am pretul standard Enel pe KW;-)

mihai
mihai
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

N-au ce face pe legea actuală. Atâta vreme cât te încadrezi în puterea maximă instalată, pot doar să-ți vândă în condițiile de acum. Dar ar putea face lobby ca încărcările mașinilor electrice să se tarifeze separat, pe branșament separat…

Laur
Laur
9 luni
Reply to  Rahova

Asta doar pana iesi de la tine din Rahova.Daca trebuie sa ajungi la Brasov sau Constanta, poti uita de prelungitorul tau de acasa si de tarifele de ENEL

pb80tm
pb80tm
2 ani

asta e viitorul. sa ne obisnuim cu aceste tarife deoarece autofosil e la apus. se intampla exact ca la tranzitia de la becuri clasice la led. un bec clasic costa 0,50 lei un led cel mai ieftin costa 15 lei. incarcarea la tine acasa e poveste. 1 nu duce reteaua ta amperii necesari pt incarcare avand in vedere ca incarci la 40A pt cea mai lenta incarcare. 2 majoritatea stau la bloc si nu au nici panouri foto pe acoperis si nici biogaz cum viseaza unii. 3 aglomeratiile urbane scaleaza amperajul si nu sunt proiectate retelele urbane sa duca 40A… Citeste mai mult »

Cornel
Cornel
2 ani
Reply to  pb80tm

Face, trimite masini in spatiu, cu modelul 3 catre oamenii care-au platit avansul un pic mai greut, dar cine stie. V-a spus Mustaciosul cum stau lucrurile cu masinile electrice, el fiind singurul care a facut profit din asa ceva. Totusi aici e o discutie cat de cat serioasa, asa ca sa-l lasam pe elon de-o parte.

Ursul Gras
Ursul Gras
2 ani

E amuzant cum toată lumea se dă peste cap legat de confortul personal, mai ales confortul buzunarului. Auzi la ei – de ce să treacă la electric dacă necesită alimentări de două – patru ori mai dese și costă tot cât benzina? Pfuaaa, păi cum să ne deranjăm noi? DAR LA REDUCEREA LA ZERO A POLUĂRII nu vă gândiți, măi, găgăuților? Ce preferați – plinul o dată pe lună cu 250 de lei la benzină / motorină cu poluarea aferentă, sau plinul de două-patru ori pe lună tot cu 250 de lei dar cu poluare ZERO? Toată lumea se plânge… Citeste mai mult »

OldBen
OldBen
2 ani
Reply to  Ursul Gras

„DAR LA REDUCEREA LA ZERO A POLUĂRII” ha ha ha.
Studii temeinice si carti publicate (nu in inchisorile din Ro), arata clar ca in tarile care inca produc energie electrica partial din carbune – si aici se include si SUA – masinile electrice (EV) sunt mai poluante decat cele pe benzina. Nu dau link-uri ca cine are mintea deschisa si cauta gaseste.

Unii au impresia ca daca masina lor nu scoate fum ea nu polueaza 🙂
Cata ignoranta….

OldBen
OldBen
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Bravo, ma bucur ca ai citit tot ce exista pe subiect si nu ai gasit.

Totusi, un mic exemplu doar pentru ceilalti cititori, preluat de pe site-ul UN:

http://www.un.org/esa/gite/iandm/faizpaper.pdf

Concluzia cartii la pagina 218:
„Electric vehicles have zero emissions at the point of use, although emissions of NOx and SO2 associated with power generation for electric vehicle use can exceed those from conventional gasoline and diesel vehicles.”

Desigur depinde unde citesti si cum citesti si mai ales daca citesti.

Cornel
Cornel
2 ani
Reply to  Ursul Gras

Ursule, n-ai priceput, lumea se plange ca E2E, adica de la cap la coada, intreg procesul de fabricatie, exploatare si apoi reciclare al unei electrice e mai poluant decat al unei masini clasice, la care se adauga neajunsurile ce tin de lipsa infrastructurii si a tehnologiei. Poluarea nu se reduce la zero, cum spui tu cu litere de-o schioapa, ci se muta in termocentrale sau micro-hidro-centrale care distrug efectiv raurile de munte,in statii de reciclare a bateriilor, samd. Cu energie regenerabila nu se face primavara, ca nu e nici ieftina, nici nu se poate produce la buton in cantitatile dorite,… Citeste mai mult »

Cistică
Cistică
1 an
Reply to  Ursul Gras

Ți-ai pus intrbare cât poluează tehnologia termodinamică pentru producerea energiei electrice???!! On

Ciuciu Muciu
Ciuciu Muciu
2 ani

De unde si pana unde incarcarea electrica trebuie sa fie mai ieftina decat plinul cu carburant?

Ciuciu Muciu
Ciuciu Muciu
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Ai zis-o boss! Ca si cand Romania e vreo mare piata de electrice, abia ce se vand masini noi si tu le plangi de mila alora cu EV. Si ce e asa de strigator tinand cont ca majoritatea romanilor fura curent? Da, stiu ,am zis o si pe asta, romanii fura curent, chiar si cei care se intituleaza vezi doamne „antreprenori”.

Toata smenozeala asta cu EV e ca acestea sunt mai putin poluante decat ICE, de unde si pana unde tragi tu concluzia ca „plinul” ar trebui sa fie mai ieftin, aud?!

Catalin
Catalin
1 an
Reply to  Ciuciu Muciu

Diferența de preț vine din eficientă motorului electric,care are un randament de peste 90%,motorul Otto ~34%iar motorul pe benzina ~24%.De aici vine diferă de preț,din transformarea energiei(de ori ce fel)in lucru mecanic.

Tudor
Tudor
2 ani

Felicitari pentru articol, este foarte bun! Era previzibila taxarea la minut pentru ca exista un cadru legislativ care sa permita vanzarea de energie electrica pentru o companie mica. Se lucreaza la asta, dar va dura probabil foarte mult. Pretul este insa strigator la cer. In cazul unei statii rapide, custul este chiar mai mare, daca se doreste incarcarea completa. Ultima etapa a incarcarii (>80%), reduce semnificativ puterea livrata, si implicit mareste timplul pentru incarcarea fiecarui kWh. Parea serioasa firma asta. Ne-am inselat. Sunt curios daca au primit subventii pentru statii, sau chiar fonduri UE. Daca da, oare ce conditii au?… Citeste mai mult »

Doru
Doru
2 ani
Reply to  Tudor

Sigur au montat statiile pe fonduri europene, iar acum vor sa se imbogateasca.

andrei
andrei
2 ani

exact ce ziceam in alt articol. va trebui sa o incarci acasa, in realitate. astept sa vad firele de la bloc la priza masinii :D. masinile astea aveau un singur imens avantaj concret, consumul mult mai mic (trecem peste treaba cu distributia cuplului, nu pt asta iti luai o electrica in primul rand). cand i-ai luat acest avantaj, poti sa renunti la ele linistit. din nefericire. se pare ca foamea de inavutire a unora, corelata cu lipsa reglementarilor din partea statului va duce la astfel de situatii. deci de fapt nu ne dorim scaderea poluarii. ne dorim sa pacalim „prostii”… Citeste mai mult »

Akaiu07
Akaiu07
2 ani
Reply to  andrei

Este pur si simplu lipsa concurentei reale. Un narav tipc romanesc. Sa mai apara vreo 2 furnizori sa-i vezi cum vor scadea tarifele. Imi aduc aminte de telefonia mobila imediat dupa 90..Erai taxat si la primirea apelurilor!:-) Acum nu stiu ce sa-ti mai ofere doar doar te agata la un abonament modic.

Eugen
Eugen
2 ani
Reply to  Akaiu07

Corect!!

andrei
andrei
2 ani
Reply to  Akaiu07

sunt sceptic. la noi in tara, de regula mai multi inseamna cartel deci acelasi pret nicidecum mai mic. astept sa fiu contrazis de cazul asta. peste ceva ani, evident.

Matrixu
Matrixu
2 ani

M-am uitat si eu acum vreo saptamana la ei intrucat mi-am comandat o masina electrica. Intr-adevar preturile sunt aberante. Mai ales daca stai la bloc. Eu mi-am comandat masina stiind exact ca nu o sa ies cu ea din Bucuresti. E luata doar pentru mers in oras. Plus ca stau la casa. Si am decis ca posibilitatea de a ramane fara curent cat ma plimb in bucuresti este insignifianta considerand ca nu am cum sa uit 3 zile la rand sa incarc masina.

StefanV
2 ani

Atata timp cat oamenii prefera sa isi puna acasa centrale pe motorina in loc de centrale pe curent, Romania nu poate deveni o piata pentru masinile electrice.
Cand curentul va fi la pretul corect atunci putem vorbi de masini electrice in Romania.

Cornel
Cornel
2 ani

Piata isi va spune cuvantul. Nu conteza cine cere conteza cine plateste.

mihai
mihai
2 ani

Adrian, vezi, se întâmplă exact ce am scris în comentariile la articolul cu încărcarea la bloc: low hanging fruits s-au terminat, iar acum businessul a intrat în faza de maturitate, zisă și cash-cow ( https://corporatefinanceinstitute.com/resources/knowledge/finance/business-life-cycle/ ). Tot ce mă mir e că a ajuns în faza asta atât de repede; mă așteptam să mai dureze vreun an-doi.

Dar tu nu m-ai crezut. O țineai într-una „Batman! Batman!”

mihai
mihai
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Ce nu observi este că Renovatio, în calitate de cea mai mare rețea, are capacitate de market maker, la fel ca Petrom dincolo. În maxim o lună nu vor mai fi stații gratuite în București. Și asta pentru că alde Cora și Kaufland s-ar putea să aibă nevoie de aprobări speciale de la mothership din Franța și Germania, care durează o lună.

dANIEL
dANIEL
2 ani

Si uite-asa niste „jmekeri” fac saci de bani de pe urma prostilor! Chiar va imaginati ca aceste auto electrice sunt mai putin poluante decat cele „clasice”? Ganditi-va cum se fabrica acumulatoriii! Sau cum se produce energia electrica! Sau cum se produc materialele pentru statiile de producere a energiei electrice, a statiilor de incarcare etc. 😀 ! Cand jegurile de distribuitori au nesimtirea sa vrea profitri de 1000% un guvern normal ar impune niste pretui maximale. (Nu, sigur ca nu e piata libera dar asta se intampla din momentul in care tot ei interzic motorina … si peste inca cativa ani… Citeste mai mult »

Bocai
Bocai
2 ani

Masina electrica nu reduce incalzirea globala.Curentul electric pe care il consuma o masina electrica este produs in mare majoritate tot cu carbuni sau hidrocarburi.Unde mai punem ca randamentul in centrale este foarte mic. Amprenta de carbon este aceeasi, numai ca se muta in alt loc, in orase poate fi mai putina poluare.

was
was
2 ani
Reply to  Bocai

Ceea ce priveste randamentul noilor centrale termice (mai noi de 10 ani) se apropie de 90 %. Chiar si cele vechi erau peste 50%.

johnny
johnny
2 ani
Reply to  Bocai

Aceeași tâmpenie, băgată de petroliști, și repetată la nesfârșit de tot felul de prostănaci :). Nenea, producerea benzinei și a motorinei consumă o grămadă de ENERGIE ELECTRICĂ. Petrolul este distilat de 3 ori la rând și apoi rafinat (cracat) în rafinării care sunt cei mai mari consumatori de energie electrică (800 MW putere instalată). Energia aia este efectiv irosită, nu este băgată în benzină, . Amprenta de energie electrică a 10 litri de benzină este de 16 kwh, aproximativ egală cu energia consumată de o mașină electrică pentru a se deplasa 100 km. Dacă mâine ar trece toate 6 milioane… Citeste mai mult »

gushpi
gushpi
2 ani

…lipsa concurenței! (că nu cred că duce infrastructura unei scări de bloc să încarce 20 de mașini în același timp cu mașinile de spălat in funcțiune, +, +, + altele…!!!) io tot zic că soluția nu este de a sta ore la încărcare cu mașina, ci de a se standardiza bateriile – apoi să le schimbăm in 5 minute la stațiile de încărcare (pt cârcotașii care zic că bateriile vor fi mai vechi sau mai noi, se poate plăti in funcție de autonomia pe care ți-o va arăta displayul bateriei la stație…) dar, precum fu la mufele telefoanelor mobile (care… Citeste mai mult »

Stefan
Stefan
2 ani
Reply to  gushpi

Stimati cititori,
Vi se pare corect să subventionăm cu cca 10000 euro o masină electrică?
E ca si cum ai subventiona incălzirea piscinei cuiva care si-a permis acest lucru.
Din 10000 euro poti să subventionezi cel putin 20 buc de catalizatoare ptr masini mici care se plimbă la greu in orase si evident poluează pe măsură.de ex taxi.
By the way am un fost coleg de facultate in SUA Texas un incărcător ptr Tesla l-a costat 8500 usd acu 3 ani.

Sorin Apopei
Sorin Apopei
2 ani
Reply to  gushpi

Eu am stat la bloc, la et. 3 si am incarcat 1 an masina fara probleme. Apoi au aparut statiile si le-am folosit gratis doi ani. Acum m-am mutat la casa, am bransament trifazat cu 16A, incarc doua masini electrice in permanenta cand am chef, consum curent cand am chef, am distribuit bine consumatorii si functioneaza perfect. Costul lunar este de 500 ron. Facem cu fiecare masina in jur de 2000 km/luna. Eu zic ca e rezonabil. La casa stau de 6 luni si nu am mai avut nevoie de statii. Una din masini are si generator (i3 REX) luat… Citeste mai mult »

Ciprian
Ciprian
2 ani

Acesta se numește abuz capitalist, profitorie sau șmenărie, ăștia întotdeauna te vor atrage în capcane, te stimulează să cumperi iar apoi îți bagă tot felul de taxe nemotivate si nemotivabile, făcând astfel cumpărătorul de bună credință să regrete achiziția unei astfel de mașini, bașca să nu mai spunem de această autonomie foarte scăzută a mașinilor electrice și timpul petrecut la o încărcare. Sunt mașini auto regenerabile, solare, kinetice, dar NU se dorește încă scoaterea lor pe piață !

Florin
Florin
2 ani

Incredibil ca toata lumea civilizata vede trecerea catre electric ca ceva pozitiv, romanii o vad ca ceva negativ. Asta spune multe despre neamul romanesc, indragostit de „fumigenele” nemtesti. Ca ei si copii lor fac cancer de la aceleasi fumigene, nu pare sa deranjeze pe nimeni, deranjeaza in schimb masinile electrice, care nici macar nu sunt, pe sosele. Cum zicea un personaj din Caragiale: Ori sa se revizuiasca, primesc! dar sa nu se schimbe nimica. In mai bine de 100ani nu s-a schimbat nimic in mentalitatea romanului.

Bocai
Bocai
2 ani
Reply to  Florin

Revin, Amprenta de carbon a masinii electrice este similara cu a unei masini cu carburanti clasici. Se muta doar locatia unde se degaja CO2_ul.Inmultind randamentele pana la motorul electric al masinii care circula este posibil ca amprenta de carbon a unei masini electrice sa fie chiar mai mare decat a uneia clasice.Nu o spune un roman ci mai multe universitati care au facut studii din fonduri „neinteresate de rezultatul cercetarii”.Daca energie electrica s-ar produce cu surse neconventionale situatia s-ar schimba .Totusi toata lumea observa ca energia solara, eoliana, oricat s-ar dezvolta nu acopera nici 20% din necesar.Ar fi energiia atomica… Citeste mai mult »

Florin
Florin
2 ani
Reply to  Bocai

E vorba de NOx, nu de CO2. Si locatia conteaza enorm, adica sa nu fie in localitate, unde traim.

Mărgelatu
Mărgelatu
2 ani
Reply to  Florin

Câmpurile magnetice puternice provoacă leucemii la copii și Alzheimer la adulți. Cel puțin, automobilul electric nu-i va îmbolnăvi pe trecători, ci pe ocupanți. Dacă vă doriți mijloace de transport sănătoase pentru toți, militați pentru ridicarea interdicției pentru atelaje, de a circula în perimetrele urbane.

Fram
Fram
2 ani
Reply to  Mărgelatu

Aveti grija care mergeti cu troleu,tramvaiu, metrou sau cu trenu pana la mare ati pus-o! Wtf ?

Ro 35
Ro 35
2 ani

SUNT POSESOR DE MERCEDES B CLASSE 250E. E SUPER. COSTURILE AU SCAZUT DRAMATIC. INCARC DOAR ACASA IN GARAJ. IN GENERAL LUMEA E RETICIENTA LA MASINI ELECTRICE, ACUM, DUPA ACEASTA STIRE, PROBABIL VOR RAMANE EXTREM DE PUTINI. PE MINE NU MA AFECTEAZA INSA MI-AR FI PLACUT SA SE MAREASCA PARCUL AUTO ELECTRIC

was
was
2 ani
Reply to  Ro 35

Poate daca scriai „Sunt posesor MANDRU.de.” ajungea, nu trebuia tot comentariul sa fie cu majuscule. Apoi oficial se numeste Mercedes-Benz B-Klasse 250e.

kilo
kilo
2 ani

La fel cum DTT-ul nu mai este folosit in agricultura decat de tarile inapoiate si benzina va pierde in viitorul apropiat lupta cu transportul electric. Nimeni nu poate opri progresul construit pe fundamente de siguranta pentru motive de saracie si/sau negarea realitatii in privinta incalzirii globale, nici macar ignoranta agresiva sau interesul masiv al industriei auto. Cand tehnologia si civilizatia avanseaza nu mai e totul despre pret, calitatea vietii trebuie sa prevaleze.

Doru
Doru
2 ani

Normal ca oamenii care au fost sceptici in privinta EV de la bun inceput, acum au motive si mai mari sa vada treaba asta ca pe o prostie. Daca cei de la Renovatio ar fi pus un pret decent pe kW, atunci oamenii ar fi vazut avantajul actual al unei masini electrice – masina strict de oras, pentru rezolvarea treburilor zilnice. Pretul impus de aceasta firma nu poate fi justificat: statiile au fost cofinantate prin fonduri europene, energia electrica este mult mai ieftina, deci sa ceri oamenilor bani ca pentru un plin cu benzina este pur si simplu nesimtire. Si… Citeste mai mult »

Marius
Marius
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Vad ca desi nu este subiectul articolului, s-a lansat aici o adevarata dezbatere pro/contra masinilor electrice. Asa cum Florin a punctat foarte bine intr-un comentariu mai sus, inversunarea asta impotriva EV-urilor e tipic romaneasca. In alte tari civilizate, din pacate discutiile pe aceste teme sunt la alt nivel, dar poate si de-asta suntem unde suntem acum ca si natie. Totusi nu inteleg de ce compara lumea EV-urile cu masinile conventionale. E ca si cum m-ar intreba cineva la o spalatorie, lucru care mi s-a intamplat de mai multe ori de altfel: „Frumoasa masina…, dar cat a costat?”, iar dupa ce… Citeste mai mult »

gigi
gigi
2 ani
Reply to  Marius

Abia acum, dupa cativa ani de utilizare apar date reale despre cat tine o baterie pt EV. La Tesla se pare ca ar fi in jur de 25ani. Dupa care, nu se strica, dar scade sub 80% din capacitatea initiala.

https://www.youtube.com/watch?v=Gb_i4ihsJ1w

Mihai
Mihai
2 ani
Reply to  Marius

Cum spunea un coleg mai sus, curentul pentru masina ta cum este produs ? oare nu ne imbatam cu apa rece in toata treaba asta cu protejatul mediului?
Nu inteleg de ce nu sunt dezvoltate masinile pe Hidrogen, (vezi Honda Clarity F500) Hidrogen este peste tot, la emise ai apa.

MariusP
MariusP
2 ani
Reply to  Marius

Nu stiu daca mai citesti si azi p’aici, dar as vrea sa-ti raspund la cateva puncte: 1. Nu e nicio inversunare. Oamenii isi spun punctul de vedere. Uneori sunt uimiti pentru ca nu inteleg cum poate sa coste o masina cu niste motorase electrice si baterii dublu fata de o masina conventionala in care s-au bagat zeci de ani de cercetare si bani si care acum, cand in sfarsit a ajuns la standarde de poluare si performanta cum nu a avut niciodata si cum nici nu s-a visat vreodata, acum ne spun niste unii socialisti si ecologisti aflati in treaba… Citeste mai mult »

Marius
Marius
2 ani
Reply to  MariusP

Da, evident sunt pe aici pentru ca ma intereseaza subiectul din punctul de vedere al unui viitor posesor de EV. O sa incerc sa raspund punctual comentariului de mai sus, desi sunt convins ca o fac degeaba… 1 Nu-ti spune nimeni ca trebuie sa-ti schimbi masina ca nu mai e buna. Eu sunt la al 3-lea diesel si nici nu ma gandesc sa renunt la el, decat in oras si pe distante scurte, atat. Legat de standardele ridicate de poluare de care zici, asta este la masinile noi, din pacate nu e realitatea cu care ma intalnesc eu zilnic, cu… Citeste mai mult »

Zoli
Zoli
2 ani

Masinile electrice nu au viitor dar in schimb motoarele cu apa (hidrogen) da… seara bei două beri, dimineata faci pipi in rezervor si faci 5000 km si mai produci si oxigen… Na? Cat costa 1 km?

Florin
Florin
2 ani

Ar fi interesant de comparat si pretul de revanzare al unei masini electrice versus una pe benzina, dupa 5 ani de utilizare si 15.000 km pe an. Daca restrictiile de utilizare pentru masinile cu noxe cresc, probabil si pretul de revanzare va scadea.

Costin
Costin
2 ani

Depinde si cat mergi. Daca faci 1000 km pe luna, 5 incarcari de 18 + 220 = 310 ron (62 ron / 100).

Dar daca mergi 2000 de km pe luna costa 400 de lei si 40 ron / 100 (aprox echivalent 7 litri benzina la 100, ceea ce e greu de obtinut in oras)

Daca mergi 4000 km iesi la 580 lei pe luna sau 24 ron pe 100 ( 4 si ceva litri benzina la 100). Deci trebuie sa mergi foarte mult ca sa devina rentabil.

cristian
cristian
2 ani

Am ezitat mult in a scrie un comentariu la acest articol. Am in garaj doua masini electrice si datorita jobului fac intre 150 si 300 km zilnic full electric de doi ani zilnic. Ma pot lauda ca am parcurs peste 100.000 km numai electric. De curând am fost plecat pe ruta Bucuresti – Amsterdam tur retur. Deci pot sa spun ca nu este nimic senzational Renovatio nu face decat sa se alinieze costurilor din Europa. Desigur putin mai scump, dar asta este la miile de masini electrice este normal…;) In rest este normal sa fim rezistenti la schimbare….suntem romani…. Nimeni… Citeste mai mult »

Florin
Florin
2 ani
Reply to  cristian

Ca bine zici, viitorul vine peste noi. Din fericire. Bine ca nu se ia lumea civilizata dupa mintea romanului, ca ar fi inca in evul mediu. Poate nici acolo.

sl0w
sl0w
2 ani
Reply to  cristian

Eu cred ca stam decent la procentul de EV. Nu putem sa ne asemanan cu tarile nordice, dar stam chiar bine. Si daca mai iei in calcul si contextul, insemnand infrastructura si puterea de cumparare, as zice ca statistica actuala e chiar surprinzatoare.
Insa, asa cum ma certam cu autorul mai sus, daca ceea ce este acum disponibil pe piata se potriveste pentru tine, nu inseamna ca e buna pentru toata lumea. Unii sunt nevoiti sa parcurga zilnic 3-400 km sau mai mult si nu isi permit sa o faca in 12+ ore.

Cristian
Cristian
2 ani
Reply to  sl0w

Imi pare rau eu am facut 600 km in 8 ore cu tot cu incarcari.

Exista masini electrice care incarca in 25 minute si parcurgi 220 km…..eu am doua.

Iar in oras fac 300 km si incarc o singura data 20 minute, cu clima pornita si in coditii de -20 sau +40 grade.

Cel mai lung drum a fost Olanda 2400 km cam 35 ore.

Deci se poate totul este sa vrei.

Florin
Florin
2 ani
Reply to  Cristian

Pt. cine e curios, Samsung a dezvoltat deja o baterie cu timpi de incarcare mult mai mici. Sigur va ajunge si la EV-uri.

https://news.samsung.com/global/samsung-develops-

Cornel
Cornel
2 ani
Reply to  Cristian

poftim si o cutie de servetele. Sterge-te la bot, ca dupa o masa copioasa.

Anon1
2 ani

Daca is 3 incarcatoare in Romania, macar sa scoatem si noi niste bani de pe ele

Ionut
Ionut
2 ani

Romania are foarte multe masini electrice. Toata lumea si le permite. De ce sa nu faca ei profit si din curentul din statia de incarcare. Foarte amuzant.😁😂😂

Cristi
Cristi
2 ani

Ca sa incep intr un fel sunt posesor de EV de peste 2 ani iar cei de la Renovatio nu sunt miezul in tara asta, eu nu am incarcat nici o data de la statiile lor care oricum nu functioneaza nici jumatate. Foarte multe statii sunt instalate de catre firme diferite la diferite locatii cum ar fi reteaua Mega image, Lidl, Dedeman, Decatlon, Bmw, Audi….etc si care pot lasa gratis incarcarea deoarece ei decid ce este mai bine pt clienti lor. Benzinariile Rompetrol au inceput sa monteze statii de incarcare rapida si nu percep nici o taxa chiar o masina… Citeste mai mult »

Sorin Apopei
Sorin Apopei
2 ani
Reply to  Cristi

Kaufland a reactionat astazi si a declarat ca va da cartele posesorilor de masini electrice si va suporta costurile incarcarilor in toata reteaua. Asa ca articolul si forumul de aici a facut valuri destul de mari :).

mihai
mihai
2 ani
Reply to  Sorin Apopei

Nu articolul și nici forumul, ci Renovatio a făcut valurile mari. E ca în bancul cu șoricelul care merge pe lângă elefant și îi spune foarte mândru că „ia uite ce tare tropăim noi!” 😉

Dan
Dan
2 ani

Masina electrica condusa de mine nu a depasit in medie 20 kWh/100km, adica echivalent cu 2 litri benzina/100km. Si asta daca ar fi trebuit sa platesc undeva, ceea ce nu a fost nevoie nicaieri in afara de acasa. Am scris mai multe aici – https://danzaharia.biz/2018/03/07/viitorul-electric-suna-bine-in-continuare/

Petre
Petre
2 ani

Acasa pot incarca un Renault Zoe de 22 kW cu 14 lei (energie furnizata de Electrica Transilvania Nord) in 4 ore si 30 min. La OMV m-ar costa 22 lei, pret foarte acceptabil. Panouri fotovoltaice nu prea merita sa-ti pui acasa daca nu furnizezi energie in retea si nu regularizezi cu furnizorul. Energia cu care ai incarca masina pe timpul zilei n-ai unde o stoca (esti pelcat la munca cu masina), deci ramane optiunea injectarii in retea sau stocarii in acumulatori (ai caror cost ajunge cam la 50% din costul instalatiei). Mai ramane sa incarci samabata si duminica, asta daca… Citeste mai mult »

Silviu
Silviu
2 ani

Am văzut un Renault Zoe si a am fost fascinat. Acest model a ajuns la o autonomie de 400km. Eu mă gândesc la ziua in care bateriile pentru masinile electrice vor fi standardizate (cum au devenit, în timp, încărcătoarele de la telefoanele mobile). Cand vei merge la stația de încărcare, vei lăsa bateria consumată (mă rog, aproape consumată), si vei pleca cu o baterie încărcată. Toate modelele de masini electrice sa aiba un slot pentru baterie, iar aceasta sa poata fi extrasă si înlocuită în câteva minute. Stiu ca bateriile nu sunt tocmai usoare, dar solutii se gasesc. Trebuie doar… Citeste mai mult »

Silviu
Silviu
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Parțial corect. Cand am spus standardizate, înseamnă ca bateriile sunt identice, nu conteaza ca e a unui Tesla, Jaguar, Zoe sau i3. Ar putea fi chiar câțiva producători de baterii standardizate, diferiți de producătorii de mașini. Iar vechimea bateriei, chiar nu stiu daca trebuie luată in calcul, atâta timp cat tu cumperi energia înmagazinata si nu anul fabricației bateriei. Cumperi autonomie de deplasare, iar faptul ca noua baterie e de pe un Tesla vechi, este irelevant cand stii ca peste alte 2-3 încărcari poti veni cu un Tesla vechi (al soției) si sa iti fie pusă o baterie noua de… Citeste mai mult »

Silviu
Silviu
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Cand vorbim de standardizare, înseamnă ca toate sunt identice. Sau poate ca in loc de o baterie „dintr-o bucata” sa apara mai multe „module” de baterii care pot fi înseriate, fiecare masina fiind prevăzută cu un număr proporțional de sloturi in funcție de cata energie are nevoie pentru deplasare si accesorii. Daca Tesla are nevoie de mai multa energie decât Zoe, sa spunem, atunci Tesla va avea 5 „module”, față de Zoe care ar avea doar 3. Atunci cand cumperi masina, nu e nevoie sa o cumperi cu o baterie noua, ci ca atunci cand cumperi o masina cu combustibili… Citeste mai mult »

Adi
Adi
2 ani

Am 2 benzinare (1.0 si 1.6) dar daca mi-as permite,as lua una electrica imediat 🙂 Momentan multi pe aici si prin jur se uita doar la cat costa masina,cat consuma,daca ies mai bine.Cam atat. Mi-aduc aminte cand toata lumea se lauda cu autonomia telefoanelor,acum 15 ani si daca le-ai fi zis ca in 2018 trebuie sa iti incarci telefonul zilnic cred ca te trimiteau direct la nebuni. Lumea se va schimba.Numai ca pt cei ce nu inteleg(gen Passatu’1.9tedei bo$$ inmatriculat pe Bg),va mai dura.Asta e,depinde si de gradul de educatie.Sunt prea multi parametrii si multi nu ii inteleg.Pana la urma… Citeste mai mult »

Cornel
Cornel
2 ani
Reply to  Adi

gluma-i gluma, dar ai vrea tu un 1.9tdi in locul lesinaturii energofage 1.6mpi.

Kap
Kap
2 ani
Reply to  Cornel

1.6 mpi leșinătură, Hakkinen mic? Pentru SUV-oaie poate, însă pentru o mașină de om normal, de maximum 1300 de kg e OK.
Energofag? Ia pune-i GPL cu ”enorma investiție” de 5-600 de euro, și după aia mai zi dacă e rău cu 21 de lei / 100 km.

Gieo
Gieo
2 ani

Deci treptat treptat lumea se va convinge ca treaba cu electrica este doar marketing pentru a stimula industria. Nu are nici o treaba cu poluarea. Este exact ce s-a intamplat atunci cand UE a decis sa interzica becul clasic cu incandescenta. De ce? Pentru ca era prea ieftin. Si nu mai aducea margine de profit la „industriasi”. Avem si acum bec cu incandescenta dar e > 5x mai scump. Deci solutia e sa lansam o noua tehnologie electrica. Care sa coste mai mult, sa fie mai putin fiabila, mai complicata, si mai mai controlata de catre Stat si diversi alti… Citeste mai mult »

dodoi
dodoi
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

La o masina veche problema e cu rugina in tarile cu clima temperata precum Romania. Becurile LED sunt intr-adevar scumpe, dar guvernul in loc sa de subventii pentru programul Rabla unde doar cativa isi cumpara masini noi ar putea sa dea subventil la cumpararea de becuri unde mult mai multa lume ar beneficia. Eu in Canada, Ontario nu am platit niciodata mai mult de CAD$ 1 (cam 3 lei) pe becul LED sau CFL (cel cu spirala) datorita acestor subventii periodice. Cat despre poluare atunci cand dieselurile se vor imputina si cand ITP-urile se vor face serios si nu se… Citeste mai mult »

ViDe
ViDe
2 ani
Reply to  Adrian Mitrea

Din gresealã am dat de situl ãsta, si trebuie sã spun, cã am avut niste dubii înainte sã-mi cumpãr masina pe care o conduc cu mare bucurie, un BMW i3 REX cu bateria 60Ah. Aici în Suedia, avem schimbãri de temperaturã foarte mari, de la -25 la +30 de grade. Acum pot sã spun, cã nu-mi pare rãu de decizia pe care am luat-o, si pot sã fac naveta de 110 km dus-întors zilnic, fãrã nici o problemã, la un pret redus cu cel putin de 30% fatã de ce aveam. Deci, concluzia mea este cã masina electricã este impecabilã… Citeste mai mult »

ViDe
ViDe
2 ani
Reply to  ViDe

Dupã un drum de 7000 km, fãcute cu masina mea cea nouã, prin Europa am ajuns acasã cu bine. Am plecat din Stockholm si am fost pînã in Bucuresti, fãrã nici o problemã. Am putut încãrca masina fãrã probleme, si am fost nevoit sã folosesc REX doar in Austria, si în România cîtiva kilometri. în Germania am mai folosit REX, din cauzã cã am gãsit cabluri stricate, sau încãrcãtori care nu functionau. In cele 7000 de km am folosit în jur de 100 litri benzinã, restul era numai curent. Deci concluzia mea este cã pot face drumuri prin Europa cu… Citeste mai mult »

maximus
maximus
1 an
Reply to  Gieo

Excelent comentariu Gieo. 100% de acord. Exact asta e: lansarea unor produse scumpe si care iti dau doar batai de cap. Partial datorita Loganului, se ajunsese sa-ti poti lua o masina noua si buna sub 10000 de eur. Si atunci era nevoie de o gaselnita noua, „sa se invarta banu'”.

Andrei
Andrei
2 ani

4kW? de ce as incarca acolo? sa stau 8h sami incarc masina? 22kW ar trebui sa fie minimu. Tesla incarca la 150kW

Canada111
2 ani

Jos guvernul României jos hoții ca peste hotare tari ca Olanda Belgia Franța și asa mai departe este și gratis revoluție sa scăpăm de mafia din guvern

Mich Cornel
Mich Cornel
1 an

In Romania exista stații de încărcare electrica ?
După ce se descarcă bateria de la mașina ramai cu ea in drum ?
Exista sisteme care sa încarci mașina acasă?

Gabi
Gabi
1 an

Interesant…pe mine mă încântă mașina electrică. Nu o consider nici rea, dar nici bună. Nu am condus, dar mă folosesc de ceea ce cunosc în ceea ce ține de curenți. A spus cineva aici că nu te joci cu legea lui Ohm, și a spus niste cuvinte adevărate și de luat in seama. Daca guvernele ar vrea și nu ar fi atâta politica, metode de a alimenta mașina fiecăruia pot fi. Deșerure din Africa au suficient loc cu soare puternic pentru fiecare panou ce are loc. Iar la o adică, daca ne gândim logic, nimic nu se pierde, totul se… Citeste mai mult »

Gandalf
Gandalf
1 an

Aceste aberatii nu arata altceva decat modul nesanatos in care functioneaza economia romaneasca, in care se aplica principiul ”nu-i prost cine cere, prost e cine da”. Asa ceva poate fi combatut fie de catre o posibila asociatie a proprietarilor de autovehicule electrice , care cu sprijinul autoritatilor de mediu (daca ar fi … competente ) ar deschide propriile puncte de incarcare , la care s-ar suporta in comun amortizarile echipamentelor si costurile energetice , fie de catre concurenta reala a statiilor de alimentare cu combustibili (indiferent de firma) care si-ar diversifica oferta cu incarcare electrica pe langa cea cu carburant.… Citeste mai mult »

Alexandru Mitrica
Alexandru Mitrica
1 an

Sunt curios de unde vor scoate accizele,de unde va mai câștigă statul? Acum câștigă mult din accize,in viitor daca deja calculul unei încărcări electrice se vede mai scump…când statul român va percepe o taxa(acciza) cat va urca prețul? Statul Român nu va pierde niciodată

defrag
defrag
1 an

Ce idee „creata”. Nu va temeti stimati posesori de masini electrice, tot mai multe puncte de incarcare gratuite vor aparea in marile hipermarketuri, la pensiunile mai rasarite, la restaurantele bune si la hoteluri. Nu ai decat sa taxeze ei ce vor, nu va veni nimeni la ei.

Ovidiu
Ovidiu
27 zile

Solutia mea este sa cumpar o mica statie de incarcare si so instalez la casa mea si iau energie din panouri solare,sau eolieana👍