Acasa Eco Volkswagen e-Golf și încărcarea când stai la bloc

Volkswagen e-Golf și încărcarea când stai la bloc

de Adrian Mitrea

Volkswagen e-Golf la incarcat (sursa – Adrian Mitrea)

Probabil că te gândești la cabluri înșirate pe trotuar sau atârnând de la etajul 7… dar să ai o mașină electrică și să stai la bloc nu e chiar așa un lucru complicat. Sigur că într-o lume ideală am locui cu toții în case individuale ori blocuri cu cel mult patru etaje și am avea locuri de parcare la subteran pentru toată lumea. Dar realitatea orașului din care vin eu – București – arată cu totul altfel. Și chiar și așa am reușit să parcurg cu Volkswagen e-Golf peste 800 km în două săptămâni, fără bătăi de cap. Așadar, în acest articol am să-ți povestesc cum e cu încărcarea unei mașini electrice când stai la bloc.

Locul meu de parcare, de când îl am, este între un Oltcit defect de ani de zile și o Dacia Logan, a administratorului. Acest petec de asfalt pentru care plătesc 77 Lei/an a văzut multe la viața lui. Am parcat pe el atât mașina mea, un MINI Cooper din 2002, dar și zeci de mașini de test drive, inclusiv Rolls-Royce și Porsche. Mai nou… și mașini electrice! De data aceasta un Volskwagen e-Golf, configurat cam așa.

Nu doar o dată mi-am pus întrebarea: Cum naiba încarc eu o mașină electrică aici? Iar răspunsul scurt este următorul: nu a fost nevoie.

Avem multe stații. Chiar avem!

Rețeaua actuală de stații de încărcare pentru mașini electrice din România și din București este arhisuficientă pentru câte mașini electrice avem pe străzi. Nu crezi? Aruncă un ochi pe PlugShare și ai să vezi pe hartă câte stații sunt și pe unde.

Așa cum nu există riscul ca toate mașinile pe benzină din cartier să alimenteze la aceeași benzinărie, în aceeași zi și la aceeași oră, cam așa e și cu electricele. Riscul să găsești stația de încărcare ocupată e mic. Mai ales că până și cele mai simple stații au câte două porturi, de regulă unul de 22 kW (încărcare semi-rapidă) și unul de 3,7 kW (echivalent priză domestică).

În cazul meu, locatar în Rahova, la etajul 3, cu apartamentul orientat spre bulevard și loc de parcare de reședință în spatele blocului, clar iese din discuție orice idee de tras nu știu ce cablu de la fereastră și până la mașină. Recunosc, m-am gândit inclusiv la asta, dar e limpede că nu reprezintă o soluție.

Bunăvoința administratorului de bloc

Administratorul mi-a spus însă că, dacă am vreodată nevoie, îmi poate scoate un cablu pe la ghenă să încarc mașina. Deja seamănă a soluție de luat în calcul. De câteva ori pe an nu cred că s-ar supăra nimeni din bloc, pentru că mai des oricum nu pot avea mașini de test drive electrice.

Iar în cazul în care mi-aș cumpăra una, un contor separat cu priză montat la ghenă ar rezolva elegant problema.

Deschiderea arătată de administratorul posesor de Dacia Logan 1.5 dCi mă face să cred că există o brumă de speranță pentru cei care își vor cumpăra mașină electrică, dar stau la bloc.

Stații aproape de casă, în mall-uri și hypermarket-uri

În cele peste două săptămâni cât am avut Volkswagen e-Golf pe mână, cam 10 zile am încărcat numai în București. Și am ales calea ușoară și elegantă: încărcare la cea mai apropiată stație, aflată la 650 metri de bloc, respectiv 8 minute de mers pe jos (la Electromagnetica). Încărcarea este gratuită, iar de mers pe jos 16 minute și 1,3 km o dată la 2-5 zile nu mă pot plânge.

Bateria lui Volkswagen e-Golf facelift are o capacitate de 35,8 kWh, suficientă pentru o autonomie reală de circa 180-240 km, în funcție de temperatura exterioară. Pentru mine asta înseamnă încărcare în noaptea de duminică spre luni și apoi în noaptea de vineri spre sâmbătă. Asta ca să încep săptămâna de lucru și weekendul cu bateria încărcată 100%.

Mașina se încarcă de la 0 la 100% în aproximativ 5 ore la o priză de 22 kW și în 10 ore la o priză de 3,7 kW. Cum niciodată nu vei ajunge la priză chiar cu baterie 0%, este clar că acești timpi de încărcare sunt, în realitate, mai reduși, iar la 22 kW nici măcar nu e nevoie să lași mașina acolo peste noapte, ci doar câteva ore.

Cumpărăturile în aproape orice mall din București și în aproape orice Lidl, Kaufland sau Mega Image mare îți asigură și acces la prize de 22 kW, deci ai șase destul de mari să încarci 20-30% din bateria de 35,8 kWh doar cât stai la cumpărături sau la film. Și, la fel ca și parcarea, încărcarea la supermarket/hypermarket este gratuită (încă).

E mai simplu decât crezi

Practic, reîncărcărcarea unei mașini electrice când stai la bloc nu-ți schimbă radical viața și modul în care utilizezi un automobil. Pentru mine acesta a fost cel mai greu lucru de înțeles și de acceptat: faptul că stresul nu e atât de mare precum credeam, ba chiar încărcarea devine la fel de naturală precum umplerea unui rezervor cu motorină. Folosind o mașină electrică mai mult timp pur și simplu îți dai seama că n-ai nevoie să o încarci în fiecare zi. Iar pentru când ai nevoie, mai mult ca sigur există pe aproape o stație/priză publică unde să poți face asta, tot așa cum te duci cu o mașină pe benzină sau diesel la benzinărie.

Chiar așa, poți să-mi scrii la comentarii la ce distanță se afă o priză pentru mașini electrice față de locul în care locuiești. Poți să calculezi asta uitându-te pe PlugShare.


Citește și:

36 comentarii

Marc 19 februarie 2018 - 22:55

Stau la Lujerului, zona Sir, am priza la Cora la 400 m distanta de mine conform Google Maps. Dar n-am masina electrica :))))
Marea surpriza e sa vad cat de multe prize sunt in Bucuresti!!!

Reply
RobertS 19 februarie 2018 - 22:57

Imi trece pasajul basarab pe la fereastra si mai nou vad ca am statie pentru masini electrice la kaufland basarab 😀

Reply
Kap 20 februarie 2018 - 12:15

Mă abțin cu greu în fața propagandei mediatice pro-electrice, însă nu la exagerări vădite ca ”încărcarea devine la fel de naturală precum umplerea unui rezervor cu motorină”.
Am înțeles Adrian, te adaptezi, parchezi departe două zile pe săptămână și nu simți diferența.
Dar dacă vineri după amiază, când ai bateria goală, sună prietena și propune o plecare intempestivă la munte, mai e la fel de natural de făcut plinul, așa cum ar fi o oprire de 5 minute de a umple rezervorul de motorină?
Prevăzători încercăm să fim toți, dar hai să nu exagerăm.

Reply
Adrian Mitrea 20 februarie 2018 - 14:35

Știi cum e cu propaganda asta mediatică pro electrice? Dacă scriu, de ce scriu? Dacă nu scriu, de ce nu scriu? Eu zic că e loc pe piața pentru toate tipurile de combustibil și, în definitiv, eu nu vreau să te conving de nimic, pur și simplu încerc să împărtășesc cât pot din experiența mea.

Legat de surprize, eu sunt cel care face surprizele legate de plecarea cu mașina undeva, așa că vineri aș lăsa mașina la încărcat în timpul programului, iar după job am pleca la munte cu bateria plină. Și acolo am încărca la pensiune sau la o stație publică – cum am și făcut dealtfel, vezi materialul acesta https://0-100.ro/2018/01/08/craciun-si-electroni-a

Reply
Alex 25 februarie 2018 - 12:29

Slab pregătit Adrian, ai mai ținut și 2 săptămâni masina. Exista fast charge, 50kw/h, adică sub 30 minute incarcarea. Până se macheaza prietena lui Kap, ești pregătit de drum.

Reply
Adrian Mitrea 26 februarie 2018 - 02:53

Alex, am mai spus-o în articolele despre e-Golf și am s-o mai spun: există opțiune de fast charge, ÎNSĂ mașina aceasta, fix acest exemplar, nu are această opțiune pe ea.
Ceea ce nu înseamnă că așa sunt toate e-Golf-urile, ci doar acest exemplar condus de mine.

Reply
Victor 6 iunie 2019 - 15:29

Ok, e clar ca la nici o electrica nu vei avea independenta si nu o vei incarca la fel de repede ca una pe combustibil fosil. Acum intrebarea mea este : cate drumuri de mai mult de 200-250 km/zi facem pe an. EU imi fac un concediu un Grecia si unul in Bucovina la 600-800 km si intradevar am 2 sau 4 zile pe an cand conduc ca nebunul aceasta distanta. Dar mai sunt in rest 361 de zile pe an cand fac maxim 250 km in general Buc-Brasov si in zona, Buc-Ct si in zona sau nah, mai dau o tura pe la bulgari de 300-350 km (as putea face o pauza de 3-4 ore sa reincarc, vad si eu Silistra sau Dobrich… Zic ca pentru oameni normali care nu castiga bani cu masina (ba chiar ii pierd, masina fiind doar o chestie pentru comoditatea de a nu lua si schimba transportul in comun) incepe sa merita o electrica cu 250-300 km independenta cu viteza medie (eficienta de 75-80 la ora – stim ce drumuri si mai ales cata autostrazi avem….) . Eu sincer caut asa ceva, am o benzinara de 12 ani cu 60000 la bord, mai duce pana la 100000 inca vreo 2-3 ani dar urmatoarea masina achizitionata nu va mai fi pe combustibil fosil, in astia 2-3 ani sper sa apara si mai multe alternative !

Reply
mihai 20 februarie 2018 - 13:40

Acum e ok, după cum ai zis. Și va mai fi o vreme, cât timp instalarea stațiilor de încărcare ține pasul cu dezvoltarea parcului de mașini. Însă soluția nu e scalabilă. În București sunt 222 stații de benzină și/sau GPL (conform gazonline.ro) care alimentează peste 1.200.000 mașini (conform hotnews.ro, octombrie 2016). Alimentarea unei mașini durează maxim 10 minute (pompare + coada de la casă). Împărțim parcul de mașini la numărul de stații și rezultă că fiecare stație alimentează câte 5400 de mașini. Dacă stația are 5 pompe, revin cam 1081 de mașini la o pompă, având nevoie de 10800 minute pentru alimentarea tuturor. Adică într-o săptămână facem plinul tuturor celor 1.200.000 mașini din București.

Dacă parcul electric ajunge la 10%, adică 120.000 mașini, pe care le încărcăm câte 5 ore la prize semi-rapide (astea vor fi majoritare și mai ieftine), vom avea nevoie de 600.000 de prizeore pentru a le încărca pe toate. Dacă stațiile vor fi mai dense, ca o parcare cu 10 locuri, înseamnă 60.000 de stațiiore, adică 2500 de stațiizile. Considerând că două încărcări pe săptămână e lux, iar lumea va face o singură încărcare pe săptămână, avem nevoie deci de 357 de stații cu câte 10 locuri, utilizate non-stop, pentru a alimenta un parc electric de doar 120 mii de mașini electrice. Celelalte 1.100.000 de mașini cu motoare termice vor folosi în continuare benzinăriile existente.

În plus, cele 3570 de mașini care se încarcă simultan cu câte 22kW vor necesita infrastructură nouă de distribuție în București pentru încă vreo 80MW în condițiile în care consumul maxim instantaneu de energie electrică a fost de 1023MW în 4 august 2017 (conform E-Distribuţie Muntenia, via adevarul.ro)

Ăsta cred că e maximul ce se poate spera în mod realist: 10% din parcul total. Pentru 100% înmulțiți necesarul cu 10 (adică 3500 de stații cu 10 locuri și 800 MW, ceea ce necesită investiții în întregul sistem energetic national (două reactoare noi la Cernavodă și liniile de transport aferente)

Reply
Adrian Mitrea 20 februarie 2018 - 14:38

Partea bună exact asta este, că rețelele electrice sunt mai scalabile și mai ușor de implementat decât benzinăriile. Ca să nu mai zicem că sunt mult mai sigure (pericol de explozie zero, etc…) În timpul în care se dezvoltă piața de mașini electrice, infrastructura se dezvoltă și ea. Îți mulțumesc pentru comentariul pertinent!

Reply
mihai 20 februarie 2018 - 15:24

Cred că înțelegem diferit ce înseamnă „scalabil și ușor de implementat”. Pentru o benzinărie ai nevoie doar de un teren liber. Sapi două gropi, bagi în ele un rezervor de motorină și unul de benzină, mai faci un pic de bricolaj de construcții metalice la suprafață și gata stația. Mai aduci două autocisterne cu marfă și poți începe să numeri banii. Sunt destui benzinari particulari care au făcut exact treaba asta: simplu și ieftin.

La stațiile electrice e mai nasol. Toate care s-au făcut până acum s-au instalat în rezerva de capacitate a consumatorilor mari existenți. Kaufland, Cora, etc au deja puteri instalate de ordinul sutelor de kW, au transformatoare de medie tensiune proprii, iar rețeaua electrică e masivă, moștenită de la Ceaușescu, că aceste centre comerciale s-au construit în locul fabricilor energofage. Deci, toate stațiile electrice actuale sunt low hanging fruit. 22+4kW la un consumator care folosește doar 75% din capacitatea sa rezervată de 200kW are perfect sens.

Dar dacă te apuci să faci o stație de încărcare de 220kW (10 locuri) într-un loc unde rețeaua de medie tensiune nu suportă așa ceva? Ia și sapă kilometri de șanțuri pentru cabluri noi de la cel mai apropiat transformator de înaltă tensiune până la stația ta: $$$. Pe urmă, construiește încă 300 de stații din astea (infrastructură nouă de distribuție în București pentru încă vreo 80MW): 300*$$$

Sau, să zicem că ești Renovatio și faci un mare plan pentru 1000 din cele 3000 de stații necesare în București. Păi pe lângă 1000*$$$ pentru infrastructura de distribuție, îți mai trebuie încă 1 stație nouă de transformare de înaltă tensiune, pe lângă cele 3 pe care le are Bucureștiul deja (Fundeni, Domnești, București Sud): $$$$$$$$$. Și asta presupunând că Guvernul nu confiscă profitul Transelectrica lăsând-o să-și construiască liniile noi de înaltă tensiune de care are nevoie.

Sigur, inginerește este posibil, tehnologia rețelei electrice a fost pusă la punct acum 100 de ani. Dar dpdv economic mă îndoiesc că treaba asta poate fi finanțată astfel încât viitorul să fie atât de roz pe când ni-l dorim.

Trăind în România, mă aștept ca toate low hanging fruits din București să se termine curând (maxim 200 de stații de 2 prize x 22kW), poate va apărea și o stație sau două Tesla Supercharger, după care stațiile se vor aglomera, fanii electrici se vor enerva, vor face petiții la guvern, iar guvernul nu va face nimic, pentru că fanii electrici vor fi puțini („cine i-a pus să-și ia electrice?”). Pe termen lung, mașini electrice își vor mai lua doar cei care stau la casă și le încarcă în curtea lor. Restul lumii va trece pe hibride.

Reply
Adrian Mitrea 20 februarie 2018 - 16:05

Eu nu sunt așa de pesimist. Din multe puncte de vedere consumul de energie a fost optimizat, în timp, în fiecare gospodărie, iar loc de creștere în acest sens este uriaș. Când această optimizare se întâlnește cu niște minime investiții guvernamentale și private, atunci cred că putem fi și mai optimiști.
Când zic optimizare mă refer la faptul că acum am un monitor care consum 35 W, față de unul care consuma 75 W acum zece ani, toate becurile din casă sunt LED și consumă împreună, dacă sunt aprinse simultan, cel mult cât consumau două becuri incandeșcente de 100 W. Frigiderul e mai eficient decât acum 20 de ani, mașina de spălat e mai eficientă.
Ca să nu mai zic că energiile regenerabile vin tare din urmă, solar și eolian. Chiar și într-o țară ca România ponderea cărbunilor s-a redus masiv în ultimii 10 ani. Gândește-te câte spații reziduale avem pe care putem monta panouri fotovoltaice: toate acoperișurile de clădiri și parcări, zone cu terenuri sterpe, necultivabile.
Toate acestea vor ține pasul cu dezvoltarea electromobilității.
Dacă toate gospădăriile care au în fața porții sau în curte o mașină de 30.000 Euro ar trece la automobil electric, tot ar fi un mare câștig pentru reducerea poluării locale.
Ne place să credem sau nu, electricitatea este peste tot, înclusiv în funcționarea creierului nostru. Electricitatea este naturală și indispensabilă vieții.
Ori nu putem spune același lucru despre petrol și produsele derivate…

Reply
mihai 21 februarie 2018 - 13:25

Ai dreptate cu tot ce ai zis (mai puțin ultimele trei fraze), dar ignori restul lucrurilor pe care nu le-ai zis.

1) Rețeaua de distribuție rezidențială e făcută tot de Ceaușescu după normativele de atunci, care prevedeau 2 prize per încăpere și 25A(5,7kW) per gospodărie (sper că ești de acord că nu e cazul să aducem în discuție imobiliarele noi, care sunt relativ puține). Prin urmare, toată optimizarea gospodărească se încadrează în cei 5,7kW. Și e drept că iluminatul trece pe LED, dar asta e singura reducere de consum, că altfel frigiderul e mai eficient DAR MAI MARE, deci cu consum ușor mărit, mașina de spălat e mai eficientă dar se găsește în mai multe gospodării și se folosește zilnic, nu ca pe vremuri, calculatoare acum sunt atunci nu erau, ca să nu mai vorbim despre răspândirea aparatelor de aer condiționat (eu însumi am numărat astă toamnă: în sufragerie aveam 18 consumatori distincți de curent alternativ, conectați la 2 prize duble. Blocul se alimentează cu un cablu dimensionat să ducă doar 5,7kW x numărul de apartamente pe branșament. Dacă vrei o singură stație cu o priză de 22kW la întregul bloc, s-ar putea să încapă în rezerva branșamentului, că înseamnă 3x32A, adică încă un set de 3 apartamente noi monofazate atașate la branșamentul trifazat. Dar câte mașini electrificabile are blocul? În plus, ar dispărea 1 loc de parcare (ți s-a încărcat mașina, ia-ți-o de aici!) Repet, una e să ai 1000 de mașini electrice servite de vreo 70 de stații (e ca și cum ți-ai mai cumpărat un gadget pe care îl bagi în priză acasă), și alta e să ai 100.000 de mașini electrice servite de 300-400 de stații (ți-ai cumpărat o pompă de căldură cu alimentare trifazată, chemi electricianul să-ți facă circuit dedicat pentru ea și schimbi branșamentul și contractul de furnizare.

2) Energiile regenerabile nu par a fi atât de roz pe cât ni le dorim amândoi. Problema fundamentală e necorelarea producției cu consumul, ceea ce duce la multă energie risipită, ceea ce mărește prețurile. Pe urmă, fotovoltaicele de foarte mică putere (acoperișuri) care se conectează în rețeaua de distribuție înțeleg că dezechilibrează rețeaua în așa hal, încât compensarea dezechilibrului duce la un preț al energiei enorm, asta pe lângă subvențiile încasate de proprietarul instalației (așa numitele feed-in tariffs). Sunt de acord că, principial vorbind, dacă 80% din mașini ar fi electrice și un sfert din ele ar sta preponderent conectate, s-ar putea echilibra rețeaua dispecerizând centralizat încărcarea și, de ce nu, descărcarea mașinilor (am scăpa de nevoia celor două noi reactoare nucleare). Doar că asta implică o rețea de distribuție barosană plus capabilități de telemetrie și telecomandă iar noi nu suntem în stare nici măcar să implementăm feed-in tariffs, ceea ce vestul a făcut de mult. Deci _noi_ nu vom fi în stare să ținem pasul cu dezvoltarea electromobilității. Poate americanii să reușească, dacă Tesla nu dă faliment între timp (deocamdată prăpădește 4 miliarde de dolari pe an din banii acționarilor)

O mențiune am, referitoare la ultimele trei fraze, unde ai luat-o rău pe arătură: electricitatea aia naturală și indispensabilă vieții e cu totul diferită de cea artificială din circuitele noastre. Nu se pot înlocui una pe cealaltă în nicio situație, așa că e mai bine să le consideri lucruri complet diferite, altfel toți inginerii de profil electric și toți biologii vor râde de tine. Cât despre petrol (tot natural!), e drept că nu e indispensabil vieții, dar e indispensabil economiei. Tot comerțul la mare distanță pe mare sau aerian e pe bază de petrol și nu se va schimba prea curând. Singurul electric la mare distanță e trenul.

Florin 20 februarie 2018 - 15:36

Din comentarii trag concluzia ca le e frica oamenilor de electrice, de parca o sa-i bantuie noaptea prin case. Ganditi-va ca mai mult de 3/4 din ce folositi in prezent sunt instrumente electrice. Nu folositi aspirator pe benzina sau pe motorina. E clar ca electricele vor convietui o perioada lunga in paralel cu masinile conventionale. Trecerea la electric nu se va face maine. Dar e clar si ca totul se indreapta spre electric, ca vreti sau ca nu vreti.

Reply
c0d 21 februarie 2018 - 13:10

Nu neaparat. Exista un efort paralel de a transforma motoarele cu combustie diesel spre motoare diesel cu aport de hidrogen obtinut prin electroliza. Practic o parte din combustibil va fi motorina iar o parte hidrogen. Toate motoarele curente, in special la camioane pot fi usor modificate in acest sens. Se obtine mai multa putere, o ardere mai eficienta iar combustibilul aditional necesar esta apa si niste agenti carea accelereaza electroliza. Mai multe detalii despre o astfel de tehnologie gasiti pe un search google dupa cuvantul HyTech.

Reply
mihai 21 februarie 2018 - 13:54

Tragi concluzii greșite, nu i-e frică nimănui de electrice. Dar bormașina electrică e una, iar autovehiculul electric e cu totul altceva. Sistemul Energetic Național pe care ni l-a lăsat moștenire Ceaușescu suportă oricâte bormașini și un număr mic de mașini electrice, dar „trecerea la electric” nu se va face în cursul vieții noastre, că n-avem nici bani, nici pricepere. Cum ziceam în alt comentariu, poate americanii să treacă parțial la electric (doar 10-20%)

Reply
Bobo 20 februarie 2018 - 16:05

Felicitari pt articolele despre masini electrice. Chiar avem nevoie de o schimbare de paradigma. Cred ca pentru o familie care are o masina pe benzina pt distante lungi (dar rare) o astfel de masina se justifica. Nu neparat e golf care e cam scump. Apropo, exista sanse ca aceste masini sa se mai ieftineasca in 3-5 ani? Cu tot cu ajutorul de la stat masina tot scumpa ramane momentan.

Reply
Adrian Mitrea 20 februarie 2018 - 16:11

Mulțumesc!
Dacă vei căuta pe autovit.ro sau mobile.de mașini electrice vei vedea că deja există multe dintre ele, de primă generație, la prețuri de circa 10.000 Euro (autonomie reală puțin peste 100 km, adică de ajuns pentru o zi de utilizare în oraș).
Deci a apărut și piața de electrice second hand pentru cine caută preț.
Probabil că în 5 ani se vor mai ieftini și cele noi. Nu am însă date concrete care să susțină această teorie. E mai mult o chestiune de logică.
Pe de altă parte, mă aștept ca prețurile să fie în continuare sus, dar să crească performanțele: autonomie mai bună, timpi de încărcare mai reduși, efectul climei asupra autonomiei mai redus prin diverse soluții constructive moderne.
Dacă ne uităm la mașini de spălat, ele s-au mai ieftinit în timp, însă tot pe la 1.000 Lei se învârte o mașină de spălat entry, dar specificațiile ei sunt mult mai bune decât acum 20 de ani, la același preț. La fel și la calculatoare și telefoane. Cred că asta se va întâmpla și cu mașinile electrice în 5-10 ani. Prețul va scădea marginal, dar vor fi generații îmbunătățite tot mai mult.

Reply
Herbertt 21 februarie 2018 - 13:52

La cate statii sunt… chiar multe, nu putem sa o bagam pe aia ca nu cumparam masini electrice ca n-avem infrastructura. Oricum, constat cu placere ca cel putin in Bucuresti poti sa vezi pe strada i3, Zoe si e-Golf. Aproape de fiecare data cand ies cu masina in nord vad cate o masina din acestea 3.

Reply
mihai 21 februarie 2018 - 17:32

Nu-s multe, ci abia adecvate, și vor deveni insuficiente înainte să începi să vezi câte două pe zi în fiecare cartier al Bucureștiului.

Reply
Nicu 21 februarie 2018 - 15:52

Detin un e-up! Am priza CCS la 800m de bloc dar tot nu sunt de acord ca este la fel de usor precum in cazul masinilor ICE.
Din experienta mea, problema cea mai mare nu este autonomia cat timpul mare de incarcare.
Este adevarat, in Bucuresti sunt multe statii de incarcare insa doar 12 sunt fast charge. Chiar si cu acestea dureaza 20 de minute incarcarea (baterie de 18.6 kw la starie de 50kw). Presupunerea ca nu ajungi sa golesti bateria este iarasi gresita. La temperaturi sub 10 grade trebuie sa o incarc zilnic. Fac aprox 50 km pe zi iar incalzirea genereaza 55-60% din consum.
Cu e-Golf-ul nou situatia poate este ceva ai buna datorita capacitatii marite a bateriei si a sistemului de reciperare a caldurii de la baterii insa nu toate electricele le au.
Daca va creste parcul de electrice si la 5.000 de masini in Bucuresti, vor fi probleme. La prizele nu toti isi pot lasa masinile peste noapte la Kaufland/Lidl/Mega Image.

Reply
Nicu 21 februarie 2018 - 22:57

Despre prizele type 2 este vorba la final. Nu stiu de ce a disparut cuvantul.

Reply
dodoi 22 februarie 2018 - 20:45

Mai pune o haina pe tine ca citam din clasicii ciuruiti. O alta problema este ca desi masinile electrice sunt considerate nepoluante totusi energia electrica se obtine din surse poluante. Important e si faptul, cel putin in Europa, ca pretul benzine contine o gramada de taxe si in momentul in catre masinile electrice vor avea o pondere semnificativa statul va cauta o noua sursa de taxe si tot oamenii obisnuiti vor platii taxele ca martieni inca nu s-au descoperit.

Reply
Adrian Mitrea 23 februarie 2018 - 10:19

Hmm, generalizezi. Ponderea surselor regenerabile în producerea de energie a crescut enorm, înclusiv în România se apropie de 40%.
Că prețul la benzine conține accize de căpiezi, e adevărat. Tocmai de aceea momentul să ai o mașină electrică este ACUM, când statul îți dă 10.000 Euro bonus. Nu să aștepți 10 ani, până când statul va taxa la greu și electricele…

Reply
dodoi 23 februarie 2018 - 15:43

Daca e sa comparam pretul aceleiasi masini electrice cu cea pe benzina vom vedea ca e o diferenta enorma. E-Golf porneste de la 37975 Euro si varianta pe benzina de la 16015 Euro. Scazand bonusul de 10000 Euro pentru electrice rezulta o diferenta de 11960 Euro. La cursul de azi de 4.65 lei/Euro inseamna 55614 lei. Litrul de benzina cel mai scump e 5.75 lei/l, dar poti gasii si mai ieftin si inseamna ca poti cumpara 9672 l de benzina. Consumul de benzina e de 4.7 – 4.9 l/100 km si asta inseamna ca va trebui sa mergi cu autoturismul electric 197387 km ca achizitia Golf-ului electric sa fie rentabila si asta in conditiile in care am socotit ca nu te va costa nimic curentul electric pe toata aceasta perioada. Socotind media anuala pe care cineva o face e de 15-20000 km/an rezulta ca iti va lua intre 10 si 13 ani ca sa e-Golful sa devina rentabil. Totusi, ma indoiesc ca cineva ar face 15-20000 km pe an cu un e-Golf (durata mare de incarcare, autonomie limitata)

Concluzia e ca achizitia unei masini electrice dpdv economic nu se justifica.

Reply
Marian 26 februarie 2018 - 04:28

Ai uitat sa specifici cati bani cheltuiești cu o mașină pe benzina cu schimburile de ulei,filtre,distribuție,etc,adică de consumabile ale motorului, care la electrice nu le ai😉

Sorin Apopei 4 iunie 2018 - 07:25

E un pic eronat calculul. Consumurile reale litri/ 100 km pot fi urmatoarele pt Bucuresti:
– vw up benzina 8-10
– vw polo 1.6 tdi 6-8
– vw polo tsi 12
Ca nu se poate merge ca melcu si fara aer conditionat, mai ales cand ai treaba. Iar firmele folosesc masinile cu adevarat.

Un vw up cu 8l/100 km la 6 ron litru va consuma la 100 km 8litri adica 8*6=48 ron.
In 30 zile va costa combustibilul 48*30 = 1440 ron !!!
Adica fix cat o rata de leasing pt. masina electrica vw e-up cu tot cu casco!!!

Deci de ce o firma si-ar mai lua pt oras masina pe benzina cand scapa de problema bonurilor de combustibil? In plus curentul electric are TVA deductibil total fata de benzina la care se deduce decat 50% in majoritatea cazurilor.

Am cunoscut pe cineva de la o pizzerie care a luat 8 vw e-ul! Deci e real.

Si eu am pe firma un e-up si un i3 REX.

Mai ganditi-va!

dodoi 5 iunie 2018 - 18:32

La un consum de 8l ar lua 120900 km ca masina electrica sa fie rentabila. Daca socotim ca nici energia electrica nu e gratis tot ma indoiesc ca o masina electrica ar fi rentabila chiar si pentru o firma. Prin alte parti o masina de firma nu ajunge sa aiba atatia km.

PS:Cat despre pizzeria cu 8 masini electrice va pot spune cu siguranta ca e o nebunie sa te incurci cu asa ceva. Prin America de Nord se angajeaza delivery guys care au masinile lor si mai nou au aparut si servicii de tip Uber Eats. Pizzeriile in Romania trebuie sa aiba un profit urias ca sa-si permita asa ceva. In America de Nord profitul e minim si de cele mai multe ori o franciza e un loc de munca pentru owner si daca n-ai o familie numeroasa pe care sa te ajute pe fruntea ta scrie faliment.

Giumbuslucu 22 februarie 2018 - 11:04

Intr-o lume care a ajuns sa ia decizii mai degraba emotional decat rational, niste comentarii argumentate precum cele ale lui mihai de la acest articol mi se par aur curat. Una este sa pui la incarcat, nu stiu exact insa zic si eu, 2000-2500 de masini electrice, zilnic, la nivel de Romania si alta este sa ai un milion de masini ( 25% din parcul auto al Romaniei ) pe care sa le incarci in fiecare zi. Numai investitiile in infrastructura sunt uriase ca sa nu mai vorbim de producerea de curent electric. Recunosc, mi-as dori si eu o masina electrica, insa acum, cand curentul este ieftin comparativ cu combustibilul fosil. Ca in toate tehnologiile, toate sunt bune si frumoase pana se atinge un prag critic, iar in cazul masinilor electrice pragul asta pare a fi destul de jos. Nu mai vorbim de reciclarea milioanelor de baterii ( care vor deveni zeci si sute de milioane ), de materii prime destul de limitate si pe care le gasesti doar in anumite si putine parti ale lumii etc. Sunt de acord cu mihai: in timpul vietii nostre nu vom prinde trecerea la electric si aici vorbesc de tarile cu adevarat dezvoltate si nu de Romania.

Reply
Florin 23 februarie 2018 - 10:28

Sunteti pesimisti si negativisti ca tot romanul. Ideea e sa se treaca TREPTAT spre o tehnologie mai putin poluanta. Si orice ati zice voi electricul este mai putin poluant. Ideea ca bateriile sunt foarte poluante, nu mai este valabila de mult timp, bateriile moderne sunt contin foarte putine substante toxice. Pe langa asta sunt reciclabile complet si relativ scumpe. Nu cred ca un proprietar de baterie electrica va arunca la gunoi ceva scump. Il va da la reciclare, pe bani. Iarasi, ideea ca bateriile contin substante foarte rare pare sa fie de domeniul trecutului, tehnologia evolueaza accelerat si materiile prime pot fi obtinute relativ ieftin. Nu dau linkuri, cautati pe net ca-s destule articole. Daca cautati articole, uitati-va la data de publicare, sa fie de 2-3 ani, nu de acum 10ani, doar sa va validati opiniile.
Ce se zice mai sus despre reteaua electrica, este adevarat. Dar nu asta este directia. Cel mai probabil se va merge ca in USA, spre descentralizare. Deocamdata, proprietarii majoritari de electrice vor fi cei care stau la casa, care-si monteaza panouri solare si incarca masina aproape gratis. In SUA sunt destul de multi care pur si simplu s-au decuplat de la reteaua de energie, folosind panouri solare si baterie tesla pt casa, pt curent in timpul noptii.Pe langa asta, si tehnologiile pt energii regenerabile evolueaza accelerat. Pe masura ce panourile solare devin mai eficiente, vor fi montate si pe blocuri, preluand mare parte din consumul de energie.

Reply
Kap 23 februarie 2018 - 16:43

”Cine nu-i cu noi e împotriva noastră”.
Deși nu cred că aveți habar de proveniența acestei sintagme, cam așa interpretați orice argument care nu susține frenezia cu care susțineți trendul în vogă acum. Și mă refer la toți apucații care imediat cataloghează ca speriați sau negativiști pe toți care nu se prosternează în fața noi religii electrice și a apostolului de peste ocean. Care doar a-mpachetat din componente inventate de zeci de ani un rahat premium și-l ”marketează” ca noutate absolută.
Situația e greu de evaluat, cine nu s-a născut ieri și crede doar vrăjeala abil cultivată cu poluarea și regenerabilele (cum zice Adrian sus, procentul ăla e de 40% în România, țară cu eoliene și mult hidro, însă nu se zice nimic despre energia obținută în centrale nucleare sau pe cărbune) ar trebui să-și pună neuronul la contribuție și să vadă și reversul variantei electrice, nu numai poleiala expusă frumos de propagandiștiii (co)interesați.
Mi-a plăcut exprimarea ”proprietar de baterie”, e foarte corectă pentru electrică, cred că undeva la 50% din cost îl reprezintă bateria și sistemele de optimizare și adaptare pentru baterie.
Altă gogomănie amuzantă: ”incarca masina aproape gratis”. Te bucuri de încărcare gratis după ce ai dat pe mașină, panouri solare și baterii în casă mai mult decât dau alții pe casă. PRICELESS!

Reply
Radu 25 februarie 2018 - 09:05

Deci cam trebuie sa stai la casa

Reply
Florin 26 februarie 2018 - 12:31

S-ar putea ca stirea de mai jos sa fie inceputul sfarsitului pentru motorul cu ardere interna:

https://news.samsung.com/global/samsung-develops-battery-material-with-5x-faster-charging-speed

Reply
Catelu 22 martie 2018 - 13:09

„Iar în cazul în care mi-aș cumpăra una, un contor separat cu priză montat la ghenă ar rezolva elegant problema.”
Banuiesc ca n-ai mai incheiat un contract cu Electrica vreodata? 🙂 Primul act pe care ti-l cer este dovada ca esti proprietarul acelui spatiu. Cei de la Electrica sunt diferiti, daca te astepti sa discuti rational cu ei te inseli amarnic 🙂

Reply
Adrian Mitrea 22 martie 2018 - 15:56

Am contract cu Enel acasă. E drept, acasă sunt proprietar.

Reply
George M. 29 decembrie 2019 - 16:49

Este salutar acest articol, dar ….doar pentru Bucuresti.
Eu stau in Targoviste si ma gandean serios la o masina electrica sau hibrid plug-in.
Exclus.
In priumul rand, pretul unei astfel de masini, cu toate beneficiile fiscale oferite, este mare. Prea mare. O masina electrica ar trebui si este mai ieftina decat una identica clasica. Dar nu este. Te gandesti la economia de benzina sau motorina, dar nu se face deloc economie la bani. Cu diferenta de pret, cumperi combustibil pentru ani de zile, unde mai pui ca la un moment dat, bateriile trebuiesc schimbate, si COSTA MULT. O masina mai ieftina, are autonomie de trotineta, deci iese din discutie.
In Targoviste avem 2 x Kaufland, 2 x Lidl si altele. Dar nu exista statii de incarcare. Doar una privata, care am vazut ca este ocupata de cate ori am trecut pe acolo.
In alta ordine de idei, eu stau la etajul 2 al unui bloc la care parcarea este in spate, locurile de parcare nu se mai doreste sa fie alocate din cauza cererii prea mari, deci exclus sa reusesc sa „pun mana” pe unul la care sa trag cam 30-40m de cablu pe care apoi sa-l pazesc 10 ore cat ar fi nevoie, ca de, se fura imediat ce te intorci cu spatele.
Incarcare la drum lung? In scurt timp se va sta la cozi mari la statiile de incarcare amplasate pe marile „autostrazi” de la noi din tara.
Dovada ca inca nu este o rezolvare serioasa a problemei stocarii curentului electric, tarile nordice au inceput sa caute alternative – electrificarea partii carosabile.
Eu cred in viitorul masinilor cu baterii, DAR doar cele de transport in comun si de aprovizionare vor avea castig de cauza…
Sa auzim de bine!

Reply
DBplus 30 ianuarie 2020 - 15:19

Te inseli. Bateriile se ieftinesc cam cu 20% pe an per kw. In 2020 pretul cu TVA este cam de 250 euro per kw. In 10 ani cand va trebui sa inlocuiesti bateria (daca nu cumva schimbi masina cu totul) probabil vei plati maxim 20%din cat platesti azi deci undeva la 2000 euro pentru o baterie de 40kw. Deprecierea unei masini ICE este mult mai mare pentru ca numarul de km conteaza mai mult decat la o masina electrica. Este adevarat ca la drum lung masina electrica poate fi frustranta, mai ales in Romania, dar pentru oras este ideala. Piata auto peste 10 ani va fi asa: 30% masini electrice, 30% masini hibride plug-in in care motorul ICE va fi pe tehnologie alternativa, 20% masini ICE pentru transport de lunga distanta dar pe combustibili alternativi (GPL, Etanol, benzina cu aditivi speciali) si 20% alte tehnologii (hidrogen etc). Nu vor fi probleme cu reteaua de alimentare pentru ca se va alimenta de pe strada (exista deja in Norvegia) din multe puncte plasate langa stalpii de iluminat public. Pentru Bucuresti vor fi in jur de 500 mii masini electrice sau hibride plug-in iar simultan nu vor alimenta mai mult de 100 mii masini

Reply

Lasa un comentariu