In Romania sunt doar cateva zeci de masini electrice si de puncte de incarcare, iar Ministerul Mediului a prezentat astazi primul plan mai clar de subventionare a dezvoltarii unei retele de prize. Bugetul total este de 70 milioane lei, iar cuantumul de finantare este de maxim 200.000 euro/proiect, fiind eligibile institutii si firme din orase cu peste 50.000 de locuitori. Daca programul va avea succes vor fi instalate cateva sute de prize, iar ministerul finanteaza 80% din proiect, cu restul urmand sa vina beneficiarul. Anunturile au fost facute de Cristiana Pasca Palmer la un eveniment organizat de supermarket-urile Cora care vor pune statii de incarcare la toate cele 11 magazine din tara.
Daca in tarile mari ale Europei se vand cateva mii de masini 100% electrice in fiecare an, la noi nu se vand nici 50, desoo autoritatile vorbesc despre stimularea acestui segment al masinilor ecologice inca din 2011. Vineri a fost prezentat primul plan concret. Nu este ideal, insa este un punct interesant de discutie.
Ministerul a deschis anul acesta o linie de finantare noua, Rabla Plus, care cuprinde un buget de 70 milioane lei pentru sustinerea instalarii prizelor de incarcare si cinci milioane lei pentru achizitia de masini electrice.
Vineri a fost prezentat ghidul de finantare pentru infrastructura electrica, acesta fiind timp de zece zile lucratoare in dezabtere publica si apoi ar trebui lansat.
Programul de sustinere a instalarii prizelor de incarcare se adreseaza primariilor din orasele cu peste 50.000 de locuitori, dar si institutiilor publice si agentilor economici din aceste localitati. Sunt eligibili si agentii economici care au sediile langa autostrazi.
„Cuantumul de finantare este de pana la 200.000 euro/proiect, deci per aplicant pentru infrastructura electrica, iar asta inseamna in jur de 900.000 lei. Pretul variaza foarte mult in functie de priza. La unele iti poti incarca masina intr-o ora, acestea fiind mult mai scumpe, dar sunt si altele care costa mult mai putin. Nu exista o restrictie, aici se poate aplica pentru orice tip de priza”, spune Cristiana Pasca Palmer. Un amanunt important tine de faptul ca ministerul vine cu 80% din bani, restul trebuind pus de aplicant.
Insa cate statii pot fi instalate si cum vor fi evitate abuzurile legate de achizitii la preturi mult prea mari ale statiilor? „Este o limita pana la 2.500 euro pentru statiile cu incarcare mai lenta – care poate dura opt ore – iar statiile scumpe ce permit incarcarea intr-o ora au o limita maxima de 35.000 euro. Practic, beneficiarul poate sa decida de exemplu sa aplice pentru mai putine statii, insa unele care incarca rapid”, spune ministrul. Pentru cate statii ar ajunge banii de la buget? „Daca tinem cont de aceste preturi ar fi cam 400 de statii cu incarcare mai lenta si circa 400 rapide”, a exemplificat Cristiana Pasca-Palmer.
Unde pot fi amplasate statiile? In locuri precum parcari publice, centre comerciale, baze sportive, hoteluri, gari si aeroporturi. Aplicantul trebuie sa asigure accesul „permanent si nediscriminatoriu” al publicului la aceste puncte de incarcare si trebuie sa existe locuri de parcare corespondente numarului punctelor de incarcare, locurile trebuind semnalizate pentru ca oamenii sa le gaseasca usor.
„Nu ne asteptam la cifre mari. Este un program de pionierat care sper ca va fi continuat si anii urmatori”, spune ministrul
Programul de sustinere a achizitiei de masini electrice, cel cu buget de cinci milioane lei, se afla la finalul perioadei de dezbatere publica si ar trebui lansat saptamana viitoare. Subventia este de 4.500 euro pentru o masina 100% electrica, iar cumularea cu programul Rabla o poate creste la 6.500 euro.
Ministrul Mediului spune ca in prezent traversarea tarii de la nord la sud ar costa numai 50 de lei cu o masina electrica, insa admite ca acest lucru nu poate fi facut pentru ca nu exista suficiente statii. ‘Aceste initiative exact asta isi propun: sa creeze aceasta infrastructura, incat sa putem face aceste trasee cu masina fara sa ramanem in <pana electrica>”
In prezent in tara sunt aproximativ 70 de prize de incarcare, insa numarul masinilor 100% electrice inmatriculate este mai mic.
„Vrem sa plantam semintele acestei transformari si la noi in tara pentru ca, trebuie sa fim sinceri si sa recnoastem ca suntem in urma fata de Europa”, spune ministrul Mediului.
Declaratiile au fost facute la inaugurarea primei statii de incarcare pentru masini electrice din reteaua supermarket-urilor Cora. Prima este la Cora Lujerului (cartierul bucurestean Militari), iar luna viitoare va fi deschisa statia din Constanta. Cei de la Cora spun ca pana la final de an vor exista puncte de incarcare in toate cele 11 magazine din tara. Statia a fost instalata de EVConnect
„In fiecare magazin vom pune cate o statie cu doua prize, astfel ca putem asigura incarcarea simultana a doua masini. Noi ne-am gandit ca omul vine la cumparaturi si sta o ora timp in care masina se incarca 80%”, spune Dragos Ciobanu de la EVConnect, cel care se ocupa de proiectul cu Cora. EVConect a instalat in tara patru statii, compania fiind infiintata in 2009 de compania spaniola e energeie Gamesa Electric.
El a explicat faptul ca exista doua mari tipuri de statii de incarcare: cele cu curent alternativ si cele cu curent continuu – care sunt de cateva ori mai scumoe fiindca ele baga direct in baterie curentul, iar la cele cu curent alternativ curentul trece printr-un transformator al masinii.
Cele cu curent continuu au marele avantaj legat de faptul ca incarca mult mai repede masina si sunt mai potrivite pe autostrada unde soferii nu au timp (si chef) sa astepte multe ore.
In primavara si retailerul Kaufland si-a anuntat planurile pentru reteaua de statii.