Acasa Renault Afacerea Renault – Cateva explicatii – De ce nu este la fel de grav ca la Volkswagen si ce a gresit constructorul francez

Afacerea Renault – Cateva explicatii – De ce nu este la fel de grav ca la Volkswagen si ce a gresit constructorul francez

de Vlad Barza

(sursa - Renault)
(sursa - Renault)

Pentru Renault ziua de joi a fost una cumplita si la un moment dat se parea ca suntem in fata unui nou scandal Volkswagen. Nu este cazul,  fiindca nu a fost instalat niciun soft inselator pe masinile diesel, insa Renault va avea cel putin pe termen scurt de suferit, macar la capitolul imagine. Compania franceza a gresit puternic atunci cand a decis sa nu anunte ca au existat perchezitii, iar lipsa de transparenta a speriat bursa. In plus, climatul de suspiciune care domina in industria auto de la inceputul scandalului Volkswagen se va accentua, iar masinile diesel primesc (inca) o lovitura morala.

Autoritatile franceze au confirmat faptul ca Renault NU a instalat vreun soft care sa pacaleasca testele de emisii, iar aspectul acesta face ca lucrurile sa fie mult mai putin grave decat in cazul Volkswagen.

Insa testele facute in ultimele luni au aratat ca in conditii normale de sosea, emisiile de CO2 si de oxid de azot sunt mai mari decat normele acceptate. Acest lucru se stia si este probabil valabil pentru toate marcile din piata. De ce Renault este acum in prim-plan? Fiindca, desi autoritatile franceze au facut perchezitii la cateva sit-uri Renault, compania nu a anuntat nimic. Cand s-a aflat pe surse si apoi declaratiile unor sindicalisti au confirmat raidurile autoritatilor, Bursa a reactionat si actiunile Renault au scazut cu 20%.

Primele zvonuri au indicat ca au fost vizate de perchezitii sit-uri tehnice legate de omologari si unitati de control al emisiilor, deductia fiind ca probabil Renault este implicata intr-un scandal stil Volkswagen. S-a dovedit ca nu a fost chiar asa, insa daca Renault ar fi comunicat mai din timp ce s-a intamplat, probabil ca actiunile nu s-ar fi prabusit.

Scaderea actiunilor Renault cu 20% este o dovada ca investitorii considera extrem de sensibila orice chestiune legata de emisiile poluante. Aici Renault a gresit crezand ca perchezitiile vor ramane secrete.

Ca emisiile poluante sunt peste normele legale, nu mai constituie o surpriza. Diverse rapoarte indicau acest lucru pentru multe marci si aici de vina sunt si autoritatile care nu au luat masuri pentru a introduce teste mult mai realiste. Insa la Renault este si o diferenta tehnica la masinile Euro6 diesel, compania alegand sa foloseasca la sistemul de gestionare a emisiilor o tehnologie ceva mai simpla si mai ieftina, in timp ce PSA Peugeot-Citroen a ales o varianta ceva mai complexa, anticipand ca in viitor normele se vor insapri.

Renault a anuntat in decembrie ca va investi 50 milioane euro pentru a reduce ecartul intre emisiile poluante ale masinilor in conditii de omologare si cele din situatiile reale din trafic. Modificarile tehnice ar putea aparea in urmatoarele luni si emisiile ar trebui sa scada.

Renault are noroc ca nu activeaza pe piata din SUA unde normele privind emisiile sunt severe si unde companiile care nu le respecta intru totul pot fi amendate cu sume uriase si obligate sa ofere despagubiri clientilor pe care i-a inselat.

Insa intreaga poveste va lovi in imaginea masinilor diesel care deja a fost afectata de uriasul scandal Volkswagen. 58% dintre masinile pe care Renault le vinde in UE sunt diesel, in timp ce la Peugeot-Citroen ponderea a fost si mai mare.

In plus, intamplarea atrage atentia inca o data asupra diferentei dintre emisiile poluante si consum in situatiile ideale din teste si cele cat se poate de reale din trafic. Consumatorii s-au obsinuit cu faptul ca cifrele anuntate de producatori suna mult mai bine decat realitatea si s-au obisnuit si cu faptul ca cifrele de consum din pliantele de marketing sunt mult mai mici decat cele din utilizarea de zi cu zi. Insa daca astfel de scandaluri apar tot mai des, clientii vor ajunge sa nu mai accepte astfel de lucruri.

Afacerea Renault poate aduce si lucruri bune. Alte companii isi dau seama ca trebuie sa investeasca in tehnologie pentru ca emisiile reale ale masinii sa nu fie mult diferite fata de cele din teste. Companiile trebuie sa inteleaga si ca aceste probleme nu pot fi pastrate secrete pana la nesfarsit si daca aleg sa nu fie transparente, consecintele la nivel de imagine pot fi grave.

Surse: Bloomberg, La Point, Le Figaro, Financial Times, Les Echos

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre