Cel mai nou SUV Renault, modelul Kadjar de la care francezii au mari asteptari, arata aproape ca in schita desenata acum patru ani de Victor Sfiazof, un tanar de 32 de ani nascut in Satu Mare. A ajuns la studioul de design al Renault din Bucuresti acum sapte ani, dupa ce a fost selectat intr-un concurs la Cluj, atunci desenand tot un crossover Renault. Despre evolutia tanarului roman, despre sursele de inspiratie si despre complicatele negocieri cu inginerii puteti citi mai jos.
Renault avea de mult timp nevoie de un SUV care sa se vanda bine fiindca modelul Koleos, lansat in 2007, rar si-a gasit in Europa mai mult de 1.000 de clienti/luna. Acum insa, cel mai nou SUV al marcii, Kadjar, a ajuns sa aiba vanzari de peste 6.000 unitati/luna, la cinci luni din momentul lansarii.
Kadjar e un model esential pentru Renault fiindca este si va fi vandut in toata lumea: si in Europa si in Africa si in China (unde va fi produs, alaturi de uzina spaniola). In acest context este cu atat mai important ca un roman – designerul Victor Sfiazof – a avut un rol important, exteriorul ramanand in proportie de 80-90% ca in schita creata de el acum patru ani.
Este un fapt rar sa se cunoasca numele celui care a facut prima schita a unui model auto, in general constructorii comunicand numele studioului de design si ale designerilor sefi care s-au ocupat de un anumit proiect. Insa numele romanului l-am aflat printr-o intamplare la Salonul Auto de la Geneva, in primavara.
Sfiazof are o poveste interesanta. S-a nascut in 1983 la Satu Mare si a locuit acolo pana cand s-a mutat la Cluj, unde a facut facultatea de „arte frumoase si design”. Cand era mic a vazut la televizor un documentar despre designul auto si atunci a aflat si ca exista aceasta meserie. Desena masini inca de cand era mic, insa in facultate s-a decis ca va fi designer auto, iar profesorii s-au aratat surprinsi de alegerea lui, mai ales ca nu exista o astfel de specializare la Cluj. A avut insa sansa sa ia parte la un workshop organizat de Renault care cauta oameni pentru studioul de design pe care urma sa il deschida la Bucuresti.
Schita lui Victor a fost aleasa, iar el a ajuns la Bucuresti, unde acum este unul dintre cei 30 de angajati ai studioului de design Renault Central Europe. Lucreaza din 2008 la studio, iar schita cu care a castigat selectia de la Cluj era tot pentru un crossover Renault.
„Avem cinci studiouri: Sao Paolo, Seul, Bucuresti, Bombay si Paris, iar in competitia schitelor am ales trei modele care au mers in etapa urmatoare: doua modele de exterior din Paris si unul din Bucuresti, cel al lui Victor Sfiazof. Modelul a fost transferat in Paris unde Victor a lucrat cu echipa de acolo si cu directorul de proiect Bertrand Grisard pentru a termina modelul. Victor are talent extraordinar, lucreaza cu noi de ani buni si devine tot mai bun, astfel ca daca va continua tot asa, trebuie sa-mi caut alt job”, spunea in martie, Laurens van den Acker, designer sef la Renault.
Oficialii Renault din Paris incurajeaza o competitie dura intre cele cinci studiouri de design Renault si, cand le cere sa creeze un model primesc cateva instructiuni despre cum sa arate masina.
Fiecare studio vine cu schite si apoi este aleasa schita castigatoare de catre designerul sef Laurens van de Acker si de echipa sa. Apoi incep „negocierile” dure cu ingineria, fiindca exista o serie de constrangeri tehnice care necesita schimbari importante de design.
Ei bine, Renault a trimis in 2011 instructiuni studiourilor de design, compania dorind sa scoata pe piata la jumataatea deceniului un crossover SUV care sa nu fie patratos si sa aiba si elemente prietenoase de design. Tot in 2011 a fost aleasa ca fiind castigatoare schita romanului Victor Sfiazof care apoi a mers la Paris, la Techocentre unde schita a devenit macheta de lut si inginerii au intervenit cu modificarile necesare pregatirii masinii pentru productie.
Victor Sfiazof vorbeste la Bucuresti despre designul masinii:
„Am avut adevarate lupte cu inginerii pentru a-i convinge sa nu schimbe foarte multe, iar designul sa fie cat de pur se poate (…) Sunt mandru sa spun ca masina este la final foarte asemanatoare cu cea din prima schita. Si-a pastrat spiritul si rar se intampla ca o masina sa se schimbe atat de putin”.
Victor Sfiazof a stat cateva luni in Franta, la Technocentre, unde a urmarit actiunile inginerilor si a incercat alaturi de designerii sefi sa-i faca pe acestia sa pastreze cat mai multe dintre elementele designului initial. „Este un design reusit. iar asta se vede si din faptul ca de la prima, pana la ultima etapa s-au schimbat atat de putine. La un numar redus de modele se intampla asta si aici e clar ca designul a fost solid”, spune Jean Philippe Salar, directorul centrului de design de la Bucuresti.
Renault Kadjar, prima impresie:
Ce lucruri l-au inspirat cand a ales formele si ce a facut sa nu fie designul asemanator cu alte modele din piata? Sfiazof spune ca Laurens van den Acker a creat deja pentru Renault o identitate puternica de design ce se vede la modele precum Captur si Clio. Partea grea era ca trebuia construit cu SUV care sa inspire si forta, sa fie musculos, dar si sa aiba aspecte senzuale, soft.
Sfiazof spune ca isi aminteste cand si unde a vazut prima oara Kadjar pe strada si era chiar aproape de locuinta. A fost o mare bucurie, mai ales ca pentru aducerea masinii pe piata s-a lucrat patru ani.
Sfiazof a aflat numele masinii foarte aproape de momentul lansarii. Numele Kadjar vine de la Kad- (quad, un vehicul cu patru roti care poate ajunge oriunde, si -jar care provine de la cuvintele frantuzesti agile (agil) si „jaillir” (a tasni). Renault spune ca numele vrea sa aduca un aer exotic care sa sugereze aventura si descoperirea de noi orizonturi.
In plus, initiala K e gandita sa indice robustetea, iar modelul se poate integra si ca nume cu celelalte doua crossovere din gama: Koleos si Captur.