La Brasov s-a desfasurat sambata, 9 mai, intalnirea pe 2015 a pasionatilor de masini Dacia „de colectie”, iar de data aceasta in Piata Sfatului din Brasov au fost peste 80 de masini, unele dintre ele fiind aduse de foarte departe. Un roman si-a adus Dacia galbena din New York, altul a salvat o Dacia „papuc” care ruginea in Anglia si alti fani ai masinilor istorice au venit cu ele din tarile vecine, cu costuri uriase. In Piata Sfatului a revenit si Militia, mai exact trei masini insotite de fosti militieni in uniformele de pe vremuri, insa fara intentia de a duce pe cineva la sectie sau de a tunde vreun student rebel.
Anul trecut intalnirea Dacia Clasic s-a tinut pe o ploaie mocaneasca ce a limitat mult numarul celor care au venit sa priveasca Daciile impecabile. Acum, vremea a fost excelenta si, la cele peste 20 de grade, a fost ideala de plimbare, sute de oameni privind curiosi cele peste 80 de Dacia gazduite de una dintre cele mai frumoase piete ale tarii.
Cand spui Dacia 1300 sau 1310 te gandesti la o masina buna cel mult pentru Programul Rabla sau la o masina abandonata in vreun colt de strada si „mancata” de rugina. Nu la fel gandesc si pasionatii de Dacia clasice, care investesc sume mari in mentinerea in stare excelenta a unor masini care ajung sa aiba chiar peste 45 de ani vechime.
Unii ar spune ca exagereaza, iar ei spun ca e pura pasiune. Nu le este rusine sa mearga intr-o Dacia veche in cele mai chic locuri ale lumii. Ba mai mult, sunt mandri de masina si de pasiunea lor, iar povestile de mai jos dovedesc asta.
Dacia galbena de New York
Dacia s-a vandut in Canada pe la mijlocul anilor ’80, dar in SUA nu a ajuns oficial. Insa un roman se mandreste cu o Dacia cu care merge prin New York. Mai exact este un Renault 12 produs acum 41 de ani, insa cum veti vedea, masina nu a fost „straina” de sigla Dacia.
Asdar, masina care a calatorit cel mai mult pentru a ajunge la Brasov a fost adusa tocmai din New York, de catre Eduard Palaghita. Masina a fost adusa cu vaporul in Germania si apoi pe platforma de acolo, drumul fiind cu peripetii pentru ca omul tocmit in Germania sa preia masina a avut accident. Transportul a costat in total 2.500 euro, din care 850 de euro din Germania pana aici. O alta varianta ar fi fost cu vaporul direct din New Jersey pana in Contsanta, insa din cauza taxelor vamale costul ar fi fost mai mare.
Eduard Palaghita circula zi de zi cu ea in SUA si merge cu ea la munca, desi are patru masini.
Masina este Renault 12 din 1974, model de export din vremea cand marca franceza era prezenta in SUA, unde s-au vandut 5.000 de exemplare. Renault s-a retras in 1987 din SUA, unde a vandut mai multe modele, inclusiv „fratele” batranei Dacia (modelul Renault 12).
Din pasiune a investit 5.000 de dolari in Renault-ul galben, refacand aproape totul la ea. Anul trecut a mai schimbat diverse la masina, avand marele noroc de a gasi un om mai in varsta care a lucrat la Renault si avea piese de schimb de cand compania s-a decis sa-si inchida reprezentanta in SUA
„Masina asta a fost internationala. Era vanduta si in America si in Africa si in China si s-a vandut bine de tot. Cand lumea o vede, ramane uimita. In America am avut un an sigla de Dacia in fata si numar de Romania in fata, cu toate ca era ilegal, am luat doar o amenda. M-a vazut o data un politist, venea de pe contrasens, s-a oprit langa mine si am zis <<gata, imi iau amenda!>>. El da geamul jos si imi spune pe romaneste: <<Mai, de unde ai Dacie?>>. Am ramas masca. Mai ales romanii se strang in jurul masinii cand parchez si vine lumea. E o curiozitate. Ferrari si Rolls-Royce vezi cate vrei, dar inseamna ca ai bani, in timp ce cu masina asta inseamna ca ai pasiune, iar oamenii apreciaza pasiunea”, spune Eduard pentru HotNews.ro. Eduard Palaghita are o compania de inchirieri limuzine si lucreaza la cativa dealeri de masini.
„Papucul” rosu englezesc
O alta poveste cu Dacii care au parcurs distante mari este cea a lui Alexandru Enache, un pasionat care a adus o Dacia Pick-Up din Marea Britanie, o restaureaza in Romania si o va duce in Regatul Unit, unde va circula des cu ea.
Putina lume stie ca mai multe modele Dacia s-au vandut in anii ’80 pe piata britanica. Atunci a aparut numele Dacia Duster (care desemna atunci un Aro), iar Dacia 1300 se numea Denem. In volume mici s-a vandut si celebrul „Papuc”, care se numea Shifter si Shifterossa.
O Shifterossa este masina cu care a venit la eveniment Alexandru Enache.
„Papucul” din povestea noastra s-a vandut in 1989 in Marea Britanie, dar nu a avut o soarta fericita fiindca a ajuns sa stea 12 ani intr-o gradina si alti patru ani intr-un hangar. Alexandru a cumparat-o in august anul trecut si a adus-o in tara la respectatul restaurator auto Danut Crainiciuc din Suceava.
Alexandru spune ca s-a chinuit patru ani sa-l convinga pe englezul care avea masina sa i-o vanda. Ce era diferit la Shifter vandut in Anglia fata de pickup-ul romanesc: puntea fata e de Aro 10, iar franele sunt diferite.
Pe scaunul soferului, cel din dreapta in cazul lui Shifter, Alexandru are textul unui drivetest facut de o publicatie engleza pentru Shifter. Titlul spune multe: „Departe de perfectiune”, iar inceputul articolului se refera la stereotipul cu Dracula din Transilvania si o ironie ce sugereaza ca masina ar putea sa aiba defectiuni undeva langa castel. Concluzia articolului este ca, desi masina era umitor de ieftina, minusurile depaseasc net plusurile.
Acum, Shifter-ul britanic al lui Alexandru este pe cale sa-si imnulteaca plusurile: „Din decembrie masina este la Suceava, dar nu este gata nici in proportie de 80%. De exemplu joi seara s-a lucrat la ea pana la 11 noaptea, la 12 s-a pus radiatorul si vineri dimineata la 5 am plecat cu ea pe roti”.
In scurt timp masina cu numere de UK va fi restaurata si se va reintoarce pe platforma in Anglia, unde insa nu va mai „zace”, ci va fi activa. „Masina mea de zi cu zi, BMW-ul meu, il voi marita intr-o luna jumatate si asta va fi masina cu care voi defila cel putin trei zile in centrul Londrei, iar in restul zilelor iau metroul”.
Militia relaxata
Pe vremea lui Ceausescu multi se temeau de masinile Militiei si, evident, de militieni. Acum, la Dacia Clasic, trei Dacia de Militie au putut fi admirate in Piata Sfatului, iar proprietarii au venit costumati in militieni si am putut avea o discutie relaxanta care ar fi fost imposibila acum trei decenii. Erau in vreun fel diferite masinile Dacia de Militie fata de cele vandute populatiei de rand? Nu, doar unele ranforsari erau adaugate, pentru ca masina sa reziste mai bine la socuri. Masinile veneau albe din fabrica si erau vopsite in ateliere speciale ale Ministerului de Interne, unde erau facute si diverse modificari tehnice (de exemplu la carburatoare).