Acasa Curiozitati Uber, aplicatia care a bagat spaima in taximetristi, isi pregateste intrarea in Romania

Uber, aplicatia care a bagat spaima in taximetristi, isi pregateste intrarea in Romania

de Vlad Barza

(sursa - Uber)

Uber, aplicatia care permite aproape oricarui sofer sa devina taximetrist, isi pregateste intrarea in Romania, cautand oameni pentru biroul din Bucuresti. Uber s-a infiintat in 2009 si este prezenta in 45 de tari, in multe dintre ele avand succes. Aplicatia de mobil permite oricarui sofer sa transporte persoane si sa fie platit pentru asta. Un om care vrea sa ajunga din punctul A in punctul B cauta pe Uber un sofer inscris, il cheama prin aplicatia mobila, iar la sfarsitul calatoriei i se ia automat de pe card contravaloarea. In SUA si in cateva orase europene taximetristii au protestat, iar Uber a fost interzisa in cateva locuri.


Uber a inceput in SUA, s-a extins in Asia si Europa de Vest si s-a tot apropiat si de Romania, activand in Praga si cautand oameni in Ungaria si Slovacia. Acum insa Uber cauta trei oameni si pentru „filiala” romaneasca, fiind deschise pentru angajari pozitiile de director general, director de marketing si director de operatiuni si logistica.

In 2009, doi antreprenori americani – Garrett Camp si Travis Kalanick – fondau Ubercab, o aplicatie despre care spuneau ca va revolutiona transportul urban. Atunci putini i-au crezut, insa acum Uber a ajuns sa duca la proteste pe scara larga, la blocarea oraselor si la interventia autoritatilor care se vad nevoite sa modifice legislatia taximetriei. Dar Uber a ajuns sa fie estimata a valora peste 18 miliarde dolari, suma apropiata de cat a platit Facebook pentru WhatsApp, aplicatie cu 450 milioane de utilizatori.

Taximetristii din SUA si cei europeni sunt furiosi de introducerea aplicatiei care face, spun ei, concurenta neloiala. Taximetristii profesionistii spun ca soferii Uber nu trebuie sa se conformeze legilor de profil, nu trebuie sa plateasca taxele specifice taximetriei si nici nu le trebuie vreo licenta. Asta le ofera din start avantaje mari.

Ce cauta Uber in Romania (sursa - Uber)

In unele tari au fost schimbate regulmanetele, in unele orase aplicatia a fost interzisa printr-o decizie a justitiei (Vancouver), insa asta nu a facut decat sa-i creasca popularitatea, fiindca tot mai multi au aflat de Uber cu ocazia unor proteste.

Travis Kalanick, CEO-ul Uber, a fost criticat pentru ca ar fi jignit taximetristii clasici si ca ii trateaza cu superioritate. El spune ca declaratiile i-au fost interpretate gresit si adauga ca cei care u intrat in Uber sunt foarte multumiti.  Tinta lui Kalanick este ca Uber sa ajunga in toate orasele de peste 100.000 de locuitori si doreste lansarea unor servicii de curierat rapid in oras.

Kalanick are planuri mari si spune ca Uber poate dovedi ca taxiurile clasice reprezinta un model invechit de afaceri. El spune ca Londra este „un Champions League al transportului” in sensul ca e o piata pretentioasa unde insa Uber poate dovedi ca e revolutionara. Acum exista peste 7.000 de soferi Uber in Londra si tinta este ca in cateva luni sa fie peste 40.000.

Exemple de tarife Uber Paris (sursa - Uber)

Exemple de tarife Uber in Paris

Kalanick admite insa ca limbajul sau a fost prea dur in lunile precedente, iar Uber incearca sa isi modereze limbajul si sa o ia mai „cu binisorul”. Totusi, nu doar taximetristii din Los Angeles, New York, Londra, Paris sau Berlin sunt suparati pe Uber, ci si o parte dintre soferii companiei. Asta pentru ca de curand Uber a decis sa scada preturile calatoriilor in mai multe orase, astfel ca in prezent soferii trebuie sa ia mai multe comenzi pentru a castiga la fel de bine ca inainte.

Ideea de taxi isi are originea in prima parte a secolului XVII, cand in Londra si Paris au aparut trasuri care puteau fi inchiriate contra unor sume de bani foarte mari pentru vremea aceea. Mai ales hanurile inchiriau trasuri, insa doar nobilii si mestesugari bogati isi permiteau.

Exemple de tarife Uber in Londra (sursa - Uber)

Exemple de tarife Uber in Londra

Un nou model de trasura, mai usoara si cu posbilitatea de a fi trasa de un singur cal, a inceput sa se raspandeasca de la jumatatea secolului XIX. Inchirierea era scumpa, dar tot mai multi isi permiteau. Schimbarea decisiva a venit in ultimii ani ai secolului XIX, cand si-au facut aparitia in orase mari precum Londra, iar primele taxiuri cu aparat de taxat si motor cu combustie interna au aparut la Stuttgart, tot in ultimii ani ai secolului XIX.

Apoi domeniul a explodat cu aparitia unor vehicule populare precum Ford Model T si mai tarziu Volkswagen Beetle, iar inventarea ceasurilor de taxare electronice au dus domeniul spre o explozie fara precedent.

In unele tari, mai ales in Asia, este ceva normal sa opresti orice masina pe post de taxi, dar in Europa si America nu este ceva obisnuit si, tocmai de aceea, aplicatii precum Uber, Lyft, Hailo si Kabbee schimba regulile jocului.

Logo Uber (sursa - Uber)

Lasa un comentariu