Volvo aniverseaza in acest an 50 de ani de traditie in domeniul scaunelor auto speciale pentru copii. Primul prototip a fost creat in 1964, inspirat din modul in care calatoresc astronautii, iar acum, in 2014, Volvo prezinta un concept de scaun gonflabil dedicat micutilor pasageri.
“Copiii nu sunt versiuni in miniatura ale adultilor, de aceea au nevoie de sisteme de retinere speciale atunci cand calatoresc in automobile”, noteaza Volvo.
Principiile ramane aceleasi ca acum 50 de ani, explica profesorul Lotta Kajobsson, specialist la centrul tehnic Volvo. Pana la varste de 3-4 ani, copiii trebuie sa fie transportati cu spatele catre directia de mers. Dupa aceasta varsta pot fi transportati cu fata catre sensul de mers, dar inaltati intr-un sistem de retinere pentru ca partea centurii care trece peste pelvis sa-si poata indeplini rolul.
Iata principalele evolutii ale scaunelor pentru copii:
- 1964 Primul prototip pentru un scaun de copil. Inspirat de modul in care calatoresc astronautii, doctorul si profesorul Bertil Aldman a dezvoltat acest prim prototip. Compania Volvo a fost implicata in procesul de dezvoltare si testare, intr-un model PV544.
- 1967 Scaun dreapta-fata pentru copii cu spatar special. Primul scaun pentru copii la Volvo a fost realizat prin intoarcerea scaunului dreapta-fata cu spatele la directia de mers si prin echiparea acestuia cu un spatar special, cu chingi cu care sa fie legat cel mic. Aceasta solutie era vanduta ca optiune pentru modelul Volvo Amazon.
- 1972 Primul scaun Volvo dedicat special copiilor, cu orientare impotriva directiei de mers. Aceste tipuri de scaune sunt special concepute pentru a sustine gatul si pentru a ajuta la disiparea energiei de impact pe o suprafata cat mai mare. Coliziunile frontale sunt de regula cele mai violente si mai periculoase.
- 1976 Apare prima perna pentru copii care sa-i inalte pozitia in masina. Aceste perne au inceput sa fie montate si fixate cu o curea de scaun, astfel incat copiii sa poata folosi centurile de siguranta standard. Utilizand aceste perne pentru inaltare, pericolul ca acei copii sa fie raniti intr-un accident scade cu 75% fata de situatia in care nu ar purta centura deloc.
- 1990 Apare prima perna pentru copii complet integrata in scaun. Al cincilea loc din Volvo 960 avea o perna integrata (in bancheta din spate), astfel incat copiii sa poata utiliza centura normala. In 1995 a fost lansat Volvo S40 cu scaunele spate laterale adaptate si pentru a fi utilizate de catre copii, avand perne speciale.
- 1999 Primul scaun cu orientare contrara sensului de mers, pentru sistem ISOFIX. Prima solutie din lume pentru scaunele standardizate pe sistem ISOFIX era de fapt doua scaune pentru copii in unul. In acelasi cadru pe sistem ISOFIX putea fi puse scaune auto pentru bebelusi si pentru copii de pana la patru ani.
- 2007 Prima perna de inaltare integrata, cu doua pozitii, tot pentru locurile laterale-spate. Pe modelul Volvo V70 a debutat aceasta perna cu doua pozitii, putand fi reglata in functie de inaltimea copilului. De asemenea, centurile de siguranta au inceput sa fie echipate cu limitatoare de efort adaptate copiilor.
- 2014 Conceptul pentru scaun auto de copii gonflabl. Acest scaun este inca in faza de dezvoltare si are avantajul ca poate fi montat cu usurinta in orice masina, iar cand nu este folosit nu ocupa loc.