La cinci ani de la deschidere, in Centrul Renault Design Europa Centrala de la Bucuresti lucreaza 26 de designeri din aproape zece tari, iar altii sunt cautati in scoli din Bucuresti, Cluj si Bulgaria pentru a-i inlocui pe cei care au avut succes si vor pleca in Franta, a spus intr-un interviu pentru HotNews.ro Geoffrey Gardiner, directorul studioului local. Centrul de la Bucuresti este intr-o „concurenta prietenoasa” cu celelalte cinci pe care Renault le are in lume, insa studioul local are libertate de creatie mai ales cand e vorba de concepte. Gardiner a mai lucrat la Jaguar, Rover, Citroen, Isuzu si Ford.
Vlad Barza: Cati oameni lucreaza la Centrul de Design al Groupe Renault de la Bucuresti si din ce tari sunt designerii?
Geoffrey Gardiner: Tin sa spun ca Renault Design Central Europe nu e doar un centru de design pentru Dacia, ci si pentru marca Renault si concuram cu celelate centre de design ale grupului in lume: India, America de Sud, Coreea de Sud si Franta si avem mult succes. Avem o echipa internationala cu 26 de oameni la studio. In total avem cam opt-noua nationalitati, cei mai multi sunt romani, cam jumatate, dar sunt si alte nationalitati, cum ar fi bulgari sau sloveni.
Vlad Barza: Nu e un pic dificil sa aveti atat de multe nationalitati la un loc, intr-un numar relativ mic de oameni? Pentru ca si etica muncii e in general diferita…
Geoffrey Gardiner: Nu, e chiar mai distractiv, discutiile sunt si mai variate, iar asta e si menirea unui studio-satelit, sa aiba pareri diferite fata de studioul central din Paris.
Vlad Barza: Ati pomenit de concurenta cu alte studiouri de design din Grup. Cat de dura e aceasta concurenta si care este marele premiu?
Geoffrey Gardiner: Marele premiu e cand vezi pe strada ca trece pe langa tine o masina pe care ai desenat-o. Competitia e una prietenoasa, insa evident ca vrem sa castigam.
Vlad Barza: Insa decizia finala e luata de directorii de la Paris, de designerul sef Laurens van den Acker…
Geoffrey Gardiner: Laurens controleaza partea de design, comitetul director – Carlos Tavares, Carlos Ghosn, iau decizia legata de ce masina va fi aleasa.
Vlad Barza: Cata libertate poate avea un studio de design precum cel de la Bucuresti, in conditiile in care conducerea spune in general ce vrea si da si specificatii clare legate de viitoarea masina?
Geoffrey Gardiner: Depinde de proiect. La unele arhitectura vehiculului este predefinita, avem in general o informare de la directia de planificare produs care ne spune ce ar vrea, cei de la marketing ne spun ce ar vrea sa vanda si facem designul in functie de aceste cerinte cand e vorba de proiecte normale, de productie. Insa noi fiind studio-satelit suntem rugati sa lucram la proiecte mai avansate, sa venim noi cu idei pentru proiecte, sa cream concepte fara a ni se spune exact ce sa desenam. Prezentam aceste proiecte, care pe termen lung pot ajunge si in serie.
Vlad Barza: Inteleg ca nu puteti descrie in detaliu proiectele in derulare la care veti lucra in viitor, insa spuneti-mi ce a facut centrul in ultimele luni?
Geoffrey Gardiner: Cele mai recente proiecte in care am fost implicati au fost noile Logan, Sandero, Sandero Stepway si Logan MCV, despre acestea pot sa vorbesc. Vor fi in curand si altele si va voi vorbi cu placere despre ele, la timpul potrivit.
Vlad Barza: Dar cat de mare a fost contributia studioului din Bucuresti la aceste produse recente ale Dacia. A fost facut in intregime designul aici?
Geoffrey Gardiner: Masina a fost desenata aici, schitele, munca de design au fost realizate aici, o parte din modelare a fost facuta in Franta, din motive tehnice, iar partea de inginerie a fost facuta la centrul RTR, deci designul s-a reintors aici fiindca designerii trebuie sa munceasca aproape de ingineri. (…) Noi am sustinut inginerii, am mers des la fabrica. Nu am facut doar schitele, ci si modelarea, urmarim masina si in fabrica si ne asiguram ca primele masini care ies de pe liniile de asamblare sunt exact cum le-am conceput noi.
Vlad Barza: Mai aveti nevoie de designeri, veti mari echipa in viitorul apropiat?
Geoffrey Gardiner: Mereu caut talente noi si studioul nu este unul inchis, oamenii nu sunt obligati sa ramana, cativa designeri care au avut succes vor pleca in Franta si trebuie sa caut noi designeri care sa le ia locul. Ne uitam in scolile din Romania pentru talente noi, in Bucuresti, in Cluj, dar si in Bulgaria unde, la fel, sunt scoli bune.
Vlad Barza: Ce cautati la un posibil designer, ce background ar trebui sa aiba?
Geoffrey Gardiner: Sunt foarte deschis, conteaza si background-ul, dar caut idei. Pot fi de exemplu si schite, insa trebuie sa-mi arate ca are idei interesante si proaspete.
Vlad Barza: Il puneti pe candidat sa deseneze ceva in fata dumneavoastra la interviul de angajare? E acesta un mod bun de gasire a unui om promitator
Geoffrey Gardiner: Ar fi un pic dur si cred ca oamenii s-ar speria. Trebuie sa trimita un portofoliu pe care noi il analizam si il comentam. Daca ni se par talentati ii contactam, le facem sugestii, ii mai urmarim si, daca sunt buni, ii angajam.
Vlad Barza: Exista si o limita de varsta? Ati angaja si pe cineva de 20 de ani, spre exemplu.
Geoffrey Gardiner: Nu am impus vreo limita, nu conteaza varsta si nici daca este barbat sau femeie, important e sa aiba idei noi.
Despre Geoff Gardiner si centrul de design
Geoff Gardiner s-a nascut in septembrie 1964, intre 1982 si 1986 a fost inginer la Jaguar, iar intre 1986 si 1991 a lucrat la un studio de inginerie la Rover. Opt ani a fost Assistant Chief Designer la Citroen, intre 1999 si 2002 a fost designer sef la Isuzu Europe, iar intre 2002 si 2006 a fost Design Manager la Ford of Europe. Din 2006 ocupa functii de conducere la divizia de design a Renault, unde a avut un rol important in designul unor masini precum Fluence, Fluence Z.E., Megane Estate si Zoe Z.E..
Centrul Renault Design Europa Centrala a fost inaugurat in mai 2008 si este al saselea pe care Grupul il are in lume, alaturi de cele din Paris, Barcelona, Seul, Sao Paulo si Bombay. Centrul este parte a proiectului RTR, centrul de Inginerie Regionala al Renault ce are ca misiune dezvoltarea de proiecte de vehicule si de mecanica, fabricate in uzinele din zona Euromed (Europa Orientala, Rusia, Magreb, Turcia) sau destinate pietelor din aceasta regiune.
Centrul de Design a lucrat la toate modelele Dacia lansate in ultimii ani, dar si la diverse modele si concepte Renault, cum ar fi Frendzy, prezentat in toamna lui 2011 la Salonul Auto de la Frankfurt.