Acasa Industrie ANALIZA: Criza imparte industria auto europeana in doua tabere: cei care se descurca si cei care au probleme si vor ajutor urgent de la UE

ANALIZA: Criza imparte industria auto europeana in doua tabere: cei care se descurca si cei care au probleme si vor ajutor urgent de la UE

de Vlad Barza

Intr-o uzina Fiat (sursa - Fiat)

Sefii Peugeot-Citroen, Renault, Opel si Fiat incearca sa convinga oficialii Comisiei Europene ca trebuie sa se implice financiar si politic si sa suporte o parte din povara inchiderii unor uzine auto neperformante, insa oamenii de frunte ai Comisiei spun ca vor sa ramane neutri. Intr-o alta tabara se afla Volkswagen, BMW, si Mercedes care vand bine in afara UE si au an record de productie si vanzari. Cat de grave sunt problemele industriei auto europene si care ar fi solutiile lor puteti afla din articol.

Companiile cu probleme cer insistent ajutor de la UE

Vanzarile de masini noi in Europa scad de patru ani incoace, iar perioada 2008-2010 nu a fost cea mai grea pentru industria de profil. Desi atunci productia mai multor fabrici a scazut simtitor, iar Opel si Fiat au fost singurii producatori ce au inchis cate o uzina in Europa de Vest, lucrurile merg din rau, in mai rau.

Analizele arata ca uzinele auto europene produc anual cu cel putin doua milioane de masini peste cat cere piata, iar lucrurile nu mai pot ramane asa, fiindca o serie de companii auto mari pierd bani la greu.

Cel mai rau o duc grupuri precum Fiat, Peugeot-Citroen, Opel si Renault care se bazeaza foarte mult pe cererea din Europa, continent in care piata merge insa extrem de prost.

Sergio Marchionne, seful Fiat si cel care conduce Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile, preseaza liderii CE pentru ca executivul UE sa intervina si sa suporte o parte din povara restructurarii industriei auto europene. El ar vrea ca grupurile aflate la ananghie sa primeasca ajutor financiar si politic, iar daca e sa avem  inchideri de uzine, acestea sa fie agreate ca parte a unui plan comun al UE.

Problema este grava fiindca unele uzine produc chiar si la jumatate din capacitate, iar altele la 60 – 70%, nivel foarte scazut ce aduce pierderi imense. Problema tine insa si de faptul ca daca s-ar face concedieri „in masa”, s-ar crea tensiuni in multe regiuni, iar o buna parte dintre politicieni nu vor asta

Nu toti o duc rau

La polul opus se afla producatori precum Volkswagen, BMW si Daimler care raporteaza niveluri record de vanzari si anunta deschideri de uzine. Spre exemplu, Mercedes a deschis uzina din Ungaria si este convinsa ca va avea cerere pentru masinile produse acolo. O mare diferenta dintre companiile cu probleme si cele fara griji tine de faptul ca a doua categorie are cerere mare din afara Europei, China si SUA fiind piete esentiale pentru ele. Nu la fel se intampla in cazul Fiat, Renault sau Peugeot-Citroen, iar situatiile sunt cu totul diferite.

O explicatie a succesului acestor grupuri tine si de decizia lor de a investi in SUA si China acum 10 – 20 de ani cand Europa mergea bine si era o piata ce aducea venituri sigure. Acum e greu de crezut ca aceste companii care nu sufera de supracapacitate vor fi de acord ca altii mai putin prevazatori sa primeasca ajutor asa usor.

Comisia Europeana nu promite lapte si miere celor cu probleme

Antonio Tajani, comisarul european pentru industrie, discuta miercuri cu „greii” industriei auto pe tema unui plan de actiune legat de problemele companiilor. Tajani a avertizat insa ca CE va pastra o atitudine neutra in problema capacitatii in exces. „Supracapacitatea nu este inclusa in planul nostru de actiune (…) Sunt comisar european, nu un comisar francez sau italian. Nu este treaba mea sa reduc productia, insa suntem gata sa ajutam la restructurarea sectorului”

Tajani mai spune faptul ca aceasta capacitate in exces „este o problema pentru Fiat si Peugeot, dar nu si pentru Audi, BMW si Mercedes”. El a subliniat ca problema se refera mai ales la masinile de clase mai mici produse in Italia si Franta, in timp ce masinile mai mari produse de marcile germane nu au astfel de probleme. El a lasat de inteles ca ce poate oferi tine de cresterea cu jumatate de miliard de euro a fondurilor dedicate cercetarii pentru tehnologiile verzi, masura care nu-l va incanta pe Marchionne care spera ca CE sa desfasoare un efort coordonat pentru rezolvarea problemei supracapacitatii.

Multe voci din piata caracterizeaza situatia producatorilor cu probleme ca fiind „insuportabila” si spun ca doua uzime ale PSA Peugeot-Citroen sunt in pericol de a fi inchise. Opel a inchis in 2010 o uzina din Belgia, iar Fiat a pus la final de 2011 lacatul pe o uzina italiana. In plus s-a tot vorbit de posibilitatea ca doua uzine Opel sa-si inchida portile, insa cel putin pana in 2014 e garantat ca vor functiona. Si despre doua uzine Fiat s-a scris ca ar putea sa-si opreasca produtia.

Misiunea Comisiei nu este una usoara, indiferent de planul stabilit cu siguranta vor exista critici, fie de la cei cu probleme care vor spune ca propunerile sunt ineficiente, fie de la cei prosperi care vor spune ca se merge pe o cale ce sfideaza legile concurentei.

Cert este ca miza e uriasa fiindca in Europa industria auto are in total 12 milioane de angajati, incluzand si furnizorii. Multi fac insa comparatia cu SUA unde s-au facut concedieri fara precedent in 2009 si acum piata si-a revenit. In Europa nu s-a taiat in carne vie, iar problemele supracapacitatii s-au agravat.

Lasa un comentariu