Clientii romani de anvelope sunt mai educati si mai sofisticati, iar piata de anvelope premium este in crestere, in timp ce cota de piata a cauciucurilor de buget a scazut semnificativ daca analizam piata din 2011 si 2010, comparativ cu situatia din 2005 sau mai demult, a declarat pentru 0-100.ro Alina Ghica, director de marketing al Michelin pentru Romania si Balcani, cu ocazia lansarii pneului Primacy 3. Evolutiile din urmatorii ani se anunta interesante.
Estimarile initiale ale oficialului Michelin pentru piata de anvelope pentru autoturisme erau de 3,4 milioane unitati pentru 2011, insa in cele din urma anul trecut s-a incheiat cu circa 3,7 milioane pneuri comercializate.
„Fara doar si poate consumatorul este mult mai educat si mai sofisticat. Acest lucru se vede foarte clar in schimbarea structurii pietei de anvelope. Avem o pondere mai mare de anvelope premium fata de anul 2005, de exemplu. Piata premium a crescut, piata de buget a scazut, piata de linia a doua isi are locul ei. Este fara indoiala o tendinta de maturizare a pietei”, a spus Alina Ghica.
Ea a declarat ca primele luni din acest an indica o scadere a pietei cu 10-20% in ceea ce priveste livrarile dinspre producatori catre distribuitori, declin explicabil prin faptul ca in 2011 cererea pentru anvelope de iarna, dictata de legislatie, a impulsionat puternic vanzarile, lucru care nu are cum sa se intample din nou in 2012.
Chiar si asa, au existat multi clienti care si-au echipat masinile cu anvelope de iarna inainte de iarna 2011-2012, deci inainte ca pneurile de iarna sa fie obligatorii prin lege (pentru situatiile in care drumul public este acoperit cu zapada, gheata sau polei – n.r.).
Legea prin care anvelopele de iarna au devenit obligatorii i-a determina pe clienti sa se informeze mai bine in legatura cu pneurile, iar acum clientii sunt si mai bine informati decat erau in trecut, crede Alina Ghica.
„Exista acum o cultura mai vasta in ceea ce priveste anvelopele. Aceasta lege a venit in sprijinul consumatorului final si speram ca a constientizat mai bine ce inseamna utilizarea anvelopelor de iarna pe timp de iarna si a celor de vara pe timp de vara”, a spus oficialul Michelin.
Michelin se asteapta ca anvelopele cu indici de viteza H (pana la 210 km/h), V (pana la 240 km/h), W (pana la 270 km/h), Y (pana la 300 km/h) si Z (peste 240 km/h, fara sa existe un prag limita superior) sa creasca substantial pana in 2017, in detrimentul anvelopelor cu indici de viteza S (pana la 180 km/h) si T (pana la 190 km/h). De asemenea, Michelin estimeaza ca piata romaneasca de anvelope pentru jante de 16 si 17 inch va creste cu 25% pana in 2017, urmand tendinta de la nivel european.
Compania Michelin a fost infiintata in anul 1889, iar in prezent are 70 de fabrici in 18 tari si 111.000 angajati. Dintre acestia, centrul tehnologic are peste 6.000 de angajati pe trei continente (America de Nord, Europa si Asia). Michelin si-a inceput activitatea in Romania in anul 2001, iar in prezent detine trei fabrici: RomSteel Cord Zalau (cord metalic), Silvania Zalau si Victoria Floresti (judetul Prahova). Compania are in Romania circa 3.000 de angajati.
Michelin are un buget anual pentru cercetare si dezvoltare de aproape 600 milioane euro (in 2011). Michelin are o productie anuala de 175 milioane anvelope, peste 10 milioane de harti si ghiduri comercializate in 170 de tari, precum si 575 milioane itinerarii calculate prin ViaMichelin.
Michelin are un portofoliu de marci care acopera toate segmentele pietei: Michelin, BFGoodrich, Kleber, Uniroyal, Riken, Tigar, Taurus, Kormoran, Warrior, Pneu Laurent, Recamic si Michelin Remix.