Honda CR-Z este o interpretare moderna si vezi-doamne eco a legendarului model Honda CR-X din anii ’80. Dar cum CR-X n-are acelasi ecou ca Fiat 500, MINI sau Volkswagen Scirocco, nici CR-Z n-are sanse sa devina masina-simbol a unei generatii. Cu atat mai mult aici in Europa sau aici in Romania. In plus, costa mult prea mult prea mult ce ofera. Dar chiar si in conditiile in care toate par sa o dezavantajeze, aceasta mica Honda este ca o cutiuta cu surprize.
Concept
Pe langa incercarea de a reedita legendarul CR-X, Honda CR-Z isi poate revedinca o premiera importanta: este primul automobil hibrid echipat cu o transmisie manuala. Asta inseamna ca se poate. Rezultatul nu este impresionant, dar nici n-ar fi avut de unde sa iasa minuni pentru ca, luate individual, elementele ansamblului motor care propulseaza masina sunt neperformante si primitive daca ne uitam la ce performante au ajuns motoarele termice si electrice in 2010-2011.
click aici pentru galeria foto
In fine, Honda si-a dorit un automobil hibrid si uite ca l-a facut. Odata cu asta demonstraza ca hibridizarea nu este doar un drapel fluturat in ochii ecologistilor, ci si un mijloc de a aduce un mic plus de performanta masinilor echipate cu motoare conventionale, cu ardere interna.
Design
Honda CR-Z are un aspect deosebit si atrage priviri ca un Ferrari. Designul exterior este foarte indraznet si modern, fie ca vorbim de botul agresiv, profilul taios sau spatele tip sageata, cu solduri ce amintesc putin de Porsche. Arata asa mai degraba din considerente aerodinamice decat din alte motive.
Designul ciudat face ca presupusele locuri din spate sa fie o gluma proasta. Doar un copil mai mic de zece ani ar putea sta acolo in conditii rezonabile. Pe piata americana CR-Z este vandut ca o masina cu doua locuri si mica tentativa de bancheta este din plastic si are rol de spatiu de depozitare.
Fara sa vreau, bordul m-a trimis imediat cu gandul la o alta masina cu trei usi, candva mandrie nationala: Oltcit.
Tehnologie, confort si dotari
Dar chiar si asa interiorul este de mare spectacol si, din pacate, foarte contrastant. Plasticul e tare, textilele par ieftine si ai senzatia ca ai intrat intr-o masina de 8.000 de euro. De cealalta parte, pozitia de condus joasa si scaunele sunt incantatoare, iar tehnologia utilizata pentru instrumentele de bord si ergonomia pun la respect masini cu aspiratii mult mai inalte. Ceasurile de bord din spatele volanului au un aspect tridimensional, avangardist, si sunt gandite pentru a te face sa conduci eco.
Exista trei butoane in stanga volanului care iti permit sa setezi masina in functie de ce stil de condus vrei sa abordezi. In cazul in care optezi pentru Eco sau Normal, miezul cadranului principal devine verde cand conduci ecologic, turcoaz cand esti un pic agresiv si albastru cand folosesti la maximum resursele masinii. Dar modul Eco anesteziaza pedala de acceleratie de tot si nu te poti bucura deloc de masina. Si consumul nu e mai mic…
In modul Sport nucleul devine rosu si sta asa tot timpul ca sa-ti aminteasca de faptul ca CR-Z este gata sa dea tot ce are mai bun ca sa te simti bine la volan. Resursele sistemului de propulsie nu sunt impresionante. Motorul pe benzina de 1,5 litri, cu patru cilindri, dezvolta 114 Cai Putere (CP), iar cel electric montat in paralel are 14 CP. Dar 114+14 nu fac 128 CP, ci 124 CP. Aceasta este puterea maxima reala combinata a ansamblului, iar cuplul maxim e destul de consistent: 174 Newton-metru (Nm).
Astfel, micul extraterestru Honda sprinteaza de la 0 la 100 de kilometri pe ora in 9,9 secunde. Nu e cine stie ce, insa adevarul este ca din spatele volanului masina pare mai rapida de cat e de fapt in realitate.
Daca te intrebi cat poate sa ruleze doar electric masina asta… raspunsul este zero metri.
Micul propulsor electric este acolo doar sa aduca un plus de putere si cuplu. Teoretic ar trebui sa reduca si consumul de carburant, dar in realitate nu se intampla asta. Adica poate il reduce, dar oricum ramane cel putin la fel ridicat ca in cazul unei masini doar pe benzina cu performante similare. In acest test consumul a variat intre 7 litri (extraurban) si 10 litri (urban) de benzina pentru 100 de kilometri parcursi.
Dar dincolo de spectacolul tehnologic de sub capota, confortul din habitaclu este lovit sub centura de niste detalii la cere nu te-ai fi gandit. Instalatia audio cu radio-CD pare cea mai sofisticata pe care ai vazut-o in viata ta, dar are aceleasi functii banale ca pe masinile de acum 10 de ani si un afisaj primitiv, demn de anii ’90. Un alt minus de confort merge la gurile de ventilatie. Cele pentru sofer pot bate cel mult in sus sau paralel cu podeaua (deci nu si in jos), iar cele pentru pasagerul din dreapta sunt montate in asa fel incat e greu, aproape imposibil, sa directionezi fluxul de aer in alta parte decat direct in genunchi.
Pe sosea
Modul Sport este singurul pe care merita sa-l folosesti, si in acest caz vei fi rasplatit cu un sunet nervos al motorului si un raspuns foarte prompt al acceleratiei. Directia si franele au simturi foarte ascutite si te indeamna sa conduci sportiv. Si schimbatorul pastreaza acceasi filosofie. Se actioneaza scurt, precis si incitant.
Desi nu ti-ar da de banuit la prima vedere, Honda CR-Z seamana destul de mult cu MINI Cooper in ceea ce priveste modul in care se conduce: este vioi, rapid, manevrabil si te face sa zambesti.
Aceasta este de fapt marea surpriza pe care ti-o rezerva aceasta masina. Dupa ce am condus domoalele Honda Insight si Toyota Auris HSD, acest mic si nervos CR-Z vine ca o mica revelatie in ceea ce priveste utilizarea tehnologiei hibride pe masini. Sunt convins ca se poate si mult mai bine de atat.
Concurenti
Teoretic, Honda CR-Z n-are niciun concurent. Nu exista o masina cu patru locuri atat de mica si sportiva. Si hibrida pe deasupra. La limita, rivali pentru micul CR-Z pot fi considerate modelele MINI Cooper, Volkswagen Scirocco, Citroen DS3 si Abart500/Fiat 500. Toate aceste masini au un farmec deosebit. Sunt unice.
Concluzii
Dar CR-Z poate fi o optiune valabila doar daca primesti masina cadou. Altfel, 26.000 de euro cu tot cu TVA este o suma prea mare pentru masina asta. E ca si cum ti-ai cumpara cea mai scumpa prajitura din vitrina, fiind constient ca toate celelalte sunt mai gustoase. Deci cu 26.000 euro poti cumpara o versiune de top a oricarei masini tangential concurente si astfel vei avea macar performante dinamice net superioare lui Honda CR-Z.