BMW a anuntat ca va lansa ActiveHybrid 5 in urmatoarele luni, masina urmand sa fie introdusa si pe piata locala in prima parte a anului 2012. ActiveHybrid 5, versiunea cu propulsie hibrida (benzina+electric) a limuzinei Seria 5, dispune de un motor turbo pe benzina de 3 litri (306 Cai Putere/225 kW), ajutat de un propulsor electric (55 Cai Putere/40 kW alimentat de la o baterie litiu-ion ce „mananca” din portbagaj 145 de litri. Masina poate rula pur electric pana la viteze de 60 km/h si poate parcurge maximum 4 km la o viteza medie de 35 km/h.
BMW ActiveHybrid vine in completarea gamei de masini hibride a BMW alaturi de BMW ActiveHybrid 7 si BMW X6 ActiveHybrid. Modelul ActiveHybrid 5 va concura pe piata cu Audi A6 hybrid, Infiniti M35h si, desigur, veteranul segmentului, Lexus GS 450h.
BMW ActiveHybrid 5 reuneste, in premiera, un motor cu sase cilindri dispusi in linie, cu tehnologia BMW TwinPower Turbo, un sistem de transmisie electrica si o cutie de viteze automata cu opt trepte.
click aici pentru galeria foto
Datele tehnice care caracterizeaza BMW ActiveHybrid 5 sunt:
- putere totala generata: 250 kW/340 CP;
- automobilul poate fi condus in regim pur electric pana la o viteza de 60 km/h;
- acceleratie de la 0 la 100 km/h in 5,9 secunde;
- consum mediu de combustibil se situeaza intre 6,4 si 7 litri benzina/100 km, iar emisiile de CO2 sunt cuprinse intre 149 si 163 grame/km (valori in conformitate cu ciclul de testare EU ce pot varia in functie de formatul pneurilor utilizate).
Motorul aflat in echiparea modelului BMW ActiveHybrid 5 (propulsor cu sase cilindri dispusi in linie, cu tehnologie BMW TwinPower Turbo, care dezvolta 225 kW/306 CP) este acelasi care se afla in echiparea modelului BMW 535i. Motorul electric, care dezvolta 40 kW/55 CP, este alimentat cu energia provenita de la un acumulator litiu-ion integrat in portbagaj. Acumulatorul litiu-ion este incarcat in momentul in care automobilul coboara sau franeaza, motorul electric jucand rolul unui generator care furnizeaza energie bateriei de inalta tensiune. In reprizele de accelerare motorul electric preia functia de „boost”. In aceasta situatie asista motorul pe benzina printr-un plus de putere si cuplu. La acestea se adauga faptul ca atunci cand automobilul ruleaza liber (coasting) cu viteze de pana la 160 km/h in modul ECO PRO, motorul cu ardere interna poate fi decuplat complet si oprit. Acest mod de functionare combina condusul confortabil cu utilizarea optima a energiei cinetice deja generata. Pentru a evita perioadele in care motorul functioneaza la ralanti (la intersectii sau in ambuteiaje), BMW ActiveHybrid 5 este echipat cu o functie Start&Stop.
Combinatia puterii celor doua sisteme este transferata catre puntea spate prin intermediul unei cutii de viteze automate cu opt trepte.
Suplimentar, electronica de propulsie de la BMW ActiveHybrid 5 este conectata la sistemul de navigatie Professional, aflat in dotarea standard. Acesta permite analizarea in avans a situatiilor de condus si activarea componentelor transmisiei pentru a furniza eficienta maxima.
BMW ActiveHybrid 5 adauga la designul sportiv si elegant al BMW Seria 5 Sedan elementele distinctive ale modelelor BMW ActiveHybrid. Inscriptia „ActiveHybrid 5” de pe montantii C, grila radiatorului cu bare galvanizate si tevile de esapament cromate mat diferentiaza exteriorul de cel al altor modele din gama. Disponibile optionale, jantele Streamline de 18 toli, din aliaj usor, dovedesc o eficienta aerodinamica superioara fata de restul rotilor.
BMW ActiveHybrid 5 este singurul model din gama BMW Seria 5 care este disponibil in culoarea Bluewater metalizat si se distinge vizual de toate celelalte variante Seria 5 prin benzile inscriptionate „ActiveHybrid 5” din pragurile usilor, prin placa de aluminiu, cu aceeasi inscriptie, din consola centrala, prin masca specifica a motorului si prin inscriptia „ActiveHybrid Power Unit” vizibila pe carcasa speciala a acumulatorului din portbagaj.
Selectia de culori, tapiterii si elemente de echipare pentru interior reflecta diferenta fata de celelalte variante BMW Seria 5 Sedan. Alaturi de o serie de dotari standard, al caror scop este sporirea confortului, in echiparea de baza vine si sistemul de navigatie Professional si un sistem de climatizare cu patru zone.
Motorul cu sase cilindri dispusi in linie in premiera folosit pe BMW ActiveHybrid
Este pentru prima data cand un motor cu sase cilindri dispusi in linie este integrat intr-un sistem BMW ActiveHybrid. Propulsorul pe benzina de 3 litri dezvolta 225 kW/306 CP si atinge un cuplu maxim de 400 Nm. Tehnologia BMW TwinPower Turbo a motorului cu sase cilindri, agregat care a fost distins de doua ori consecutiv cu „International Engine of the Year Award”, cuprinde un turbocompresor twin-scroll, injectie directa High Precision si gestiune variabila a supapelor VALVETRONIC.
Propulsorul electric sincron de la BMW ActiveHybrid 5 este integrat in carcasa transmisiei automate cu opt viteze, economisindu-se astfel spatiu. Conexiunea dintre motorul electric si cutia de viteze este controlata printr-un ambreiaj, iar temperatura de operare a motorului electric este reglata de sistemul de racire al propulsorului cu ardere interna. Sistemul de transmisie electrica dezvolta 40 kW/55 CP si ofera un cuplu de 210 Newton-metru, disponibil chiar de la pornire.
Motorul este alimentat cu energie de un acumulator litiu-ion performant, si el dezvoltat special pentru BMW ActiveHybrid 5. Bateria de inalta tensiune este dispusa intr-o carcasa foarte rezistenta si este pozitionata intre pasajele rotilor, in portbagaj, pentru protectie maxima. Acumulatorul este compus din 96 de celule, are propriul sau sistem de racire si ofera o energie utilizabila de 675 Wh. Integrarea acumulatorului in portbagaj a redus capacitatea de incarcare a modelului BMW ActiveHybrid 5 la 375 litri, cu 145 litri mai putin fata de un model BMW Seria 5 Sedan propulsat exclusiv printr-un motor cu ardere interna.
BMW ActiveHybrid 5 dispune de o sursa conventionala de curent, acumulator de 14 V, dar si de o sursa de inalta tensiune, care opereaza la o tensiune de 317 V. Acestea sunt interconectate printr-un transformator de tensiune, care asigura utilizarea la maximum a energiei electrice pentru sporirea dinamicii si a confortului in orice faza de operare. Asemenea propulsorului electric, compresorul aerului conditionat poate fi alimentat cu energie de la acumulatorul litiu-ion, prin intermediul sursei de inalta tensiune. Se asigura astfel functionarea aerului conditionat chiar si atunci cand motorul cu ardere interna este oprit (de exemplu, cand automobilul stationeaza sau opereaza doar in modul electric). In plus, acest mod de functionare poate fi utilizat pentru a raci interiorul inca dinainte de pornirea motorului.
Rulare pur electrica
La viteze de pana la 60 km/h, BMW ActiveHybrid 5 poate opera in modul pur electric pentru emisii zero in trafic urban. Acumulatorul litiu-ion poate stoca suficienta energiei pentru a oferi o autonomie electrica de pana la patru kilometri la o viteza medie de 35 km/h. Motorul cu ardere interna este pornit, automat, doar atunci cand conducatorul doreste mai multa putere. Motorul electric ofera o functie „boost” pentru a suplimenta motorul cu ardere interna in momentul accelerarii.
Functie Auto Start&Stop specifica pentru hibrid si modul coasting
Dupa ce motorul cu ardere interna este oprit, aerul conditionat este alimentat automat de la acumulatorul litiu-ion. Cand conducatorul elibereaza frana, automobilul reporneste fie in regim exclusiv electric, fie in regim mixt utilizand ambele propulsoare, in functie de nivelul de incarcare a acumulatorului si de cat de multa putere doreste cel de la volan.
O alta inovatie introdusa la BMW ActiveHybrid 5 sporeste suplimentar eficienta prin oprirea motorului cu combustie nu doar cand automobilul stationeaza sau circula prin oras, ci si la utilizarea franei de motor sau rularea libera (coasting) de pana la 160 km/h. In aceste conditii motorul pe benzina este oprit si deconectat de la transmisie. Din acel moment, BMW ActiveHybrid 5 continua sa se deplaseze fara a face zgomot, fara emisii si fara efect de franare din partea motorului. Posibilele imbunatatiri ale eficientei sunt accentuate de pneurile cu rezistenta redusa la rulare. In acest mod de functionare, asemenea celui pur electric pentru condus in trafic urban, toate functiile de siguranta si confort raman complet operationale (inclusiv asistarea franei si directiei).
Analiza anticipativa a situatiilor de condus
Electronica avansata coordoneaza operarea motorului cu ardere interna si a propulsorului electric in functie de situatia de condus. Pentru o gestiune si mai eficienta a energiei la modelul BMW ActiveHybrid 5, aceasta functionalitate a fost extinsa pentru a include analiza anticipativa a situatiilor din trafic. Pentru a sustine aceasta, electronica de putere se coordoneaza cu sistemul de navigatie Professional, ceea ce inseamna ca datele pot fi accesate si analizate pentru a indica, inca din faza incipienta, o schimbare viitoare a conditiilor exterioare sau a cerintelor conducatorului. Pe baza acestor analize automobilul poate fi pregatit in avans astfel incat toate sistemele de transmisie si electronica de bord sa fie gestionate corespunzator pentru a utiliza energia disponibila intr-o maniera cat mai eficienta.
Factorii care pot duce la o schimbare a strategiei de operare a transmisie pot fi topografia traseului si limitele de viteza. De exemplu, daca sistemul stie ca urmeaza un tronson in urcare, BMW ActiveHybrid 5 poate utiliza intreaga energiei electrica a acumulatorului de inalta tensiune in furnizarea puterii suplimentare de propulsie, din moment ce bateria va fi reincarcata fara consum suplimentar in timpul coborarii ce va urma. Pe pasajele lungi in coborare, motorul electric poate reincarca bateria de inalta tensiune, fara a afecta consumul de combustibil sau viteza. Strategia de operare poate fi gestionata astfel incat sa asigure ca bateria de inalta tensiune este cat se poate de incarcata cand se apropie finalul calatoriei, pentru a creste autonomia in regim electric pe „ultima suta de metri”.
Modul de functionare al componentelor transmisiei este prezentat pe afisajele intuitive, amplasate pe panoul de instrumente si in Control Display de la BMW ActiveHybrid 5. Pe langa afisarea fluxului de energie, acestea includ, alaturi de turometru, si informatia cu privire la efectul „boost” furnizat de motorul electric in timpul accelerarii. Afisajul din interfata iDrive ofera o varietate de informatii – de exemplu, nivelul actual de incarcare a acumulatorului litiu-ion sau repartizarea puterii intre motorul cu ardere interna si cel electric de-a lungul unei calatorii.
Siguranta
Specificatiile sasiului de la BMW ActiveHybrid 5 includ punte fata cu suspensie cu dublu brat si punte spate integrala, servodirectie electromecanica ce include functia Servotronic de asistare a puterii in functie de viteza, sistem de franare foarte performant si jante de 17 toli, din aliaj. Dynamic Damper Control (amortizoare controlate electronic) este disponibil optional. Sistemul Dynamic Stability Control (DSC/controlul dinamic al stabilitatii) include si functii precum Dynamic Traction Control (DTC / controlul dinamic al tractiunii), Anti-lock Braking System (ABS), Cornering Brake Control (CBC/controlul franarii in viraje), Dynamic Brake Control (DBC / controlul dinamic al franelor), Brake Assist, Fading Compensation (compensarea supraincalzirii franelor), functia Dry Braking si Start-Off Assistant.
Dotarile de siguranta specifice unui hibrid, care protejeaza acumulatorul litiu-ion si electronica de putere, sunt integrate in conceptul vast de siguranta pasiva si activa integrata. In cazul unei coliziuni, componentele structurale foarte rezistente si zonele extinse de deformare contribuie la mentinerea fortelor de impact departe de celula pasagerilor si de componentele transmisiei hibrid. Alte sisteme de securitate aflate in echiparea standard a modelului BMW ActiveHybrid 5 sunt airbagurile frontale si laterale, airbagurile cortina pentru cap la ambele randuri de scaune, centurile de siguranta cu trei puncte de prindere pentru toate locurile, limitatoare de forta si pretensionare la centurile din fata, precum si sistem ISOFIX de fixare a scaunelor de copii la locurile din spate.
Comutatorul Driving Experience Control (dotare standard) ofera nu numai modurile Sport+, Sport si Comfort (precum si Comfort+ daca masina este echipata cu sistemul optional Dynamic Damper Control), ci si modul ECO PRO. Acesta din urma sustine un stil de condus relaxat si economic si utilizeaza mai des modul pur electric. Ca alternativa la cutia de viteze automata din echiparea standard, optional este disponibila si o transmisie automata sport, care permite schimbari mai rapide ale treptelor.
Disponibile optional pentru BMW ActiveHybrid 5, sistemele BMW ConnectedDrive includ camera pentru mers inapoi, Surround View (sistem cu 3 camere video pentru o perspectiva panoramica la parcare), faruri adaptive, asistent faza lunga (operarea automata a fazei lungi), sistem de asistenta la parcare (parcare laterala automata), sistem de avertizare la schimbarea benzii de rulare, sistem de avertizare la parasirea benzii de rulare, BMW Night Vision cu recunoasterea pietonilor si BMW Head-Up Display. Este posibila integrarea in automobil a telefonului Apple iPhone, a altor terminale smartphone si a playerelor muzicale, dar si utilizarea functiilor de internet BMW Live si Apps.
Pentru a spori confortul si caracterul individual, echipamentele standard, ca sistemul de climatizare cu patru zone si sistemul de navigatie Professional, pot fi completate cu optiuni precum Scaunele confort, Scaunelor fata ventilate, Acces confort (fara cheie), functia Soft Close pentru portiere, trapa operata electric si sisteme audio high-end si sistem de entertainment pentru locurile din spate.