Acasa Ford Statul roman a blocat ajutoarele pentru Ford, motivand ca investitiile companiei sunt mici

Statul roman a blocat ajutoarele pentru Ford, motivand ca investitiile companiei sunt mici

de Adrian Mitrea

Sigla Ford (sursa - Ford)

Statul roman a blocat ajutoarele pentru Ford, motivand ca sumele investite in uzina de la Craiova de catre compania auto americana sunt mai mici decat cele promise, iar planurile au fost amanate, scrie Gazeta de Sud. Ford Romania ar trebui sa primeasca, in total, 143 milioane euro drept ajutor de stat regional din partea Romaniei, in conditiile in care pana in anul 2012 ar realiza, in fabrica auto din Craiova, investitii de 675 de milioane de euro, potrivit sursei citate.

Prima si ultima transa din ajutorul promis celor de la Ford a fost platita anul trecut, pentru investitiile realizate de companie in anul 2009. Suma achitata de stat catre Ford a fost, atunci, de 17,6 milioane euro, insa pentru anul 2010 Ford nu a primit nici pana acum transa de ajutor de stat, desi termenul dat de lege pentru plata lui a expirat in aprilie 2011, potrivit OUG nr. 109/2008 privind ajutorul de stat care trebuie acordat Ford.

In primul rand, statul considera ca Ford avea „obligatia” unor investitii la Craiova: „Potrivit actului normativ mai sus mentionat (Anexa 1 la OUG nr. 109/2008), SC Ford Romania SA este obligata sa realizeze investitiile de la Craiova pana in anul 2012 (…)”. In al doilea rand, Ministerul Finantelor Publice (MFP) considera ca producatorul auto a intarziat mult realizarea investitiilor.

„Fata de calendarul prezentat mai sus, SC Ford Romania SA a inregistrat intarzieri in realizarea investitiilor, astfel incat fata de cuantumul ajutorului de stat prevazut a se acorda in perioada 2008 – 2010, de 65,55 milioane de euro, Ministerul Finantelor Publice a platit 17,6 milioane de euro, proportional cu gradul de realizare a investitiilor”, se arata in raspunsul primit de Gazeta de Sud de la Ministerul Finantelor.

Totusi, statul roman nu spune daca mai plateste sau nu banii promisi americanilor, ci lasa o portita de dialog, precizand ca se analizeaza documentele depuse de Ford. „Dupa finalizarea analizei tuturor documentelor si primirea tuturor clarificarilor solicitate, Ministerul Finantelor Publice va decide cu privire la procedurile aplicabile in vederea solutionarii cererilor de eliberare a transelor de ajutor de stat individual depuse de SC Ford Romania SA”, spun reprezentantii Ministerului Finantelor Publice. Institutia statului nu a precizat ce investitii a realizat, in realitate,  Ford la Craiova.

Oficialii Ford nu au comentat pe marginea acestui subiect, invocand confidentialitatea.

Ford a decis sa mute productia Ford Transit Connect din Romania in Spania, iar alaturi de modelul B-Max care va fi construit exclusiv la noi in tara va intra in productie un nou model de mici dimensiuni (clasa B), in loc de Transit Connect.

Pe larg despre reorganizarea uzinelor Ford din Europa si despre ce noutati pregateste Ford pentru urmatorii ani poti citi aici. Ford B-Max a fost prezentat sub forma de concept aproape gata de productie in martie 2011, la Salonul Auto de la Geneva. Detalii despre inovatiile cu care vine Ford B-Max poti citi aici.

Primul Ford construit la Craiova vede lumina reflectoare in toamna, la Salonul International Auto de la Frankfurt, alaturi de alte trei noutati.

Lasa un comentariu