Ford va simplifica designul viitoarelor masini, iar filosofia „kinetic design” a marcii americane va deveni mai clara, spune Chris Bird, director de design al Ford Europa, intr-un interviu acordat 0-100.ro, la Salonul Auto de la Paris (2-17 octombrie). Totodata, el explica si de ce Ford a renuntat la stopurile verticale pentru noul Focus.
Adrian Mitrea: Am observat ca Ford se concentreaza pe Focus si Fiesta, ca modele dedicate pietei globale. Ce se va intampla cu restul modelelor, si ma refer aici la Fusion, care este destul de vechi in gama?
Chris Bird: Pot sa va vorbesc despre design. Vom continua cu kinetic design, asa ca toate noile modele vor avea kinetic design, chiar daca vor fi globale. Despre Fusion nu va pot spune prea multe. Inca se vinde bine.
Adrian Mitrea: Dar aveti un orizont de timp pentru a lansa un inlocuitor pentru Fusion?
Chris Bird: Nu stiu daca vom inlocui acest model. Analizam variante. Ne uitam la segmentul masinilor mici (clasa B, din care face parte si Fusion – n.r.)… poate vom veni cu ceva similar, dar nu s-a decis nimic inca. De aceea nu va pot spune mai multe. Poate vom inlocui Fusion, poate nu.
Ne concentram pe solutii care sa ne permita mai multe versiuni de caroserie ale aceluiasi model, ca regula generala pentru viitor.
Adrian Mitrea: Sunt voci in industrie si clienti care critica designul kinetic al Ford pentru faptul ca e prea incarcat. Unul dintre acesti oameni este seful de design al grupului Volkswagen, Walter de Silva. In ce directie veti duce kinetic design? Va fi mai simplu, mai clar?
Chris Bird: Cand vorbesti despre design este esential sa comunici valorile marcii. Pot sa inteleg de ce domnul de Silva a spus ca masinile noastre au un design incarcat daca ma uit la Volkswagen. Ei sunt o companie germana, au precizie germana. Sunt multi clienti care prefera Volkswagen si nu Ford si sunt foarte multumiti cumparand Polo si nu Fiesta. Pe de alta parte, sunt clienti care vor Fiesta si cred ca kinetic design e bun. Masina arata emotional, dinamic, si oamenilor le place ca e altfel decat Volkswagen. Daca ar fi apropiate ca design, atunci domnul de Silva ar zice: “Fiesta e mult mai buna. Imi place”. Asta ar fi o problema in conditiile in care fiecare marca isi cauta o identitate. Kinetic design creaza impresia ca masina se misca si atunci cand sta pe loc.
Va trebui sa dezvoltam kinetic design si il vom simplifica in sensul ca vom fi mai atenti la modul in care farurile comunica cu stopurile prin linia caroseriei, dar va pot spune cu siguranta ca nu vom schimba un lucru: fata. Avem acum o identitate foarte puternica.
Adrian Mitrea: Ce va inspira atunci cand desenati o masina?
Chris Bird: Daca m-ati fi intrebat asta acum zece ani as fi spus ca frumoasele masini clasice… Ferrari, Lamborghini.
Acum, pe mine si pe designerii mei ne inspira totul. De la arhitectura pana la… arta in general. Pentru a dobandi o identitate in lumea auto trebuie sa te uiti si la altele, cum ar fi magazinele.
Evident, frumoasele masini vechi create de-a lungul timpului de o marca au un rol foarte important. M-am uitat atent la conceptul BMW Seria 6 si pot observa ca e o masina mai degraba inspirata din istoria marcii, nu este o evolutie a celor mai recente modele.
Ideea de mostenire, istorie, e prezenta si la noi.
Adrian Mitrea: Dupa ce Ford a vandut toate marcile sale premium si de lux a ramas in in final cu Ford si Lincoln. Aceasta marca premium americana va avea in viitor un design global, ca sa placa si europenilor?
Chris Bird: Nu. Lincoln este o marca americana. Asta nu inseamna ca nu trebuie sa fie moderna. N-ar trebui sa va spun secretele, dar am vazut ultimele modele de Lincoln si sunt foarte moderne. Trebuie sa aiba acea filosofie americana. Daca le vom putea vinde in Europa… nu stiu. Va trebui sa reflectam la asta. Un lucru se va schimba insa. N-ar trebui sa spun asta…. Lincoln nu va mai fi masina oamenilor batrani, ca imagine. Lincoln trebuie sa fie la fel de moderna ca Ford.
Partea buna este ca ne concentram acum pe Ford si ca ne concentram pe imbunatatirea calitatii masinilor noastre.
Adrian Mitrea: Ce masini va trebuie pentru a acoperi mai bine cererea de pe piata europeana?
Chris Bird: Cred ca va trebui sa venim cu noi idei de caroserii, masini mai emotionale. Ca exemplu va dau noul Focus ST. Am incercat sa introducem mai multa emotie in aceasta masina, sa fie mai exotica si cred ca trebuie sa continuam cu asta.
Avem nevoie de mai multe caroserii, dar este important sa ne pastram ideile in casa pana aproape de momentul lansarii. Ce vad eu azi e ca masini despre care nimeni n-a stiut sunt prezentate la saloane auto ca acesta. Cred ca secretomania va fi o noua tendinta. In zilele noastre este foarte simplu pentru ca o companie auto sa schimbe strategia in functie de ce lanseaza ceilalti. Trebuie sa fim atenti la chinezi si la coreeni, care vin tare din urma.
Adrian Mitrea: De ce ati renuntat la stopurile verticale pentru Focus, care reprezentau un puternic element de identitate al acestui model?
Chris Bird: Nu doar din motive de design. O provocare a fost sa amplasam stopurile in pozitia corecta. Vizibilitatea in spate era o problema si a trebuit sa rezolvam asta. Nu cred ca e o problema ca am schimbat pozitia stopurilor. La vremea lor au fost bune pentru ca au dat un aspect unitar gamei Ford, dar sincer sa fiu cred ca trebuie sa mergi inainte.
La interior veti vedea cele mai multe schimbari. Vom imbunatati mult calitatea interioarelor. Cred ca Focus are un interior sportiv, dar priviti C-Max. Arata cu totul altfel, dar elementele si butoanele sunt aceleasi. Ca designer e foarte greu sa faci un nou interior cu aceleasi elemente de la un altul.
[stextbox id=”info”]Cine este Chris Bird?[/stextbox]
Bird s-a nascut la Londra in 1956 si a absolvit Colegiul Regal de Arta din acelasi oras in 1981. El s-a angajat ca designer la Ford in acelasi an, incepandu-si cariera la studioul de design din Dunton, Marea Britanie.
Din 1985 Bird a inceput sa lucreze pentru Audi, in Ingolstadt, fiind responsabil pentru dezvoltarea designului exterior al limuzinei A8. Zece ani mai tarziu, in 1995, Bird a devenit sef de design al studioului Audi din Ingolstadt, ocupandu-se de A3, A4 Avant (break) si A2.
Chris Bird este director de design in cadrul Ford Europa de la 1 ianuarie 1999.