29 septembrie 2017
vineri
Piata Auto, Romania, Top Story
ANALIZA: Romanii, rablele si masinile noi – cateva cifre care descriu o situatie deloc simpla

Parcul auto din Romania va trece de sase milioane de masini in acest an si este cu patru ani mai „batran” decat intreg parcul auto al UE. Nu este de mirare ca se intampla asta, dat fiind ca anul acesta sase din zece masini inmatriculate au mai mult de zece ani vechime. Insa cifrele arata ca Romania este cu 40% sub media UE la capitolul numar de masini inmatriculate raportat la numarul de locuitori. Daca ar fi sa egalam media UE, parcul auto national ar trebui sa ajunga la 9 milioane de masini, fata de sase milioane in prezent.

Piata auto romaneasca s-a schimbat enorm fata de acum zece ani. In 2007 masinile noi reprezentau 72% din totalul inmatricularilor, iar cele vechi doar 28%, iar anul acesta estimarile arata ca masinile noi vor avea 17% din total si cele rulate 83%. Daca in 2011 erau inscrise in circulatie sub 100.000 de masini second hand, anul acesta se va trece de 500.000 unitati, iar din 2014 si pana in prezent au intrat in tara peste 1,1 milioane de masini la mana a doua.

Anul acesta este cu totul special din cauza eliminarii timbrului de mediu. In primele luni ale anului au fost inmatriculate aproape 400.000 de masini rulate, raportul nou:rulat fiind de 1:4.

Efectele eliminarii timbrului de mediu s-au vazut clar la ponderea masinilor mai vechi de 10 ani inscrise in circulatie. Daca anul trecut acestea au reprezentat 45% din totalul inmatricularilor, anul acesta au depasit 60%, semn ca multi romani au profitat si au adus masini vechi, dar ieftine, din Occident. Cifrele arata clar acest lucru: in februarie, prima luna de dupa disparitie taxei auto, 67% dintre masinile inmatriculate erau mai vechi de 10 ani, iar in martie ponderea a fost de 66%. Datele au fost prezentate la o conferinta a PwC.

Aici trebuie spus ca foarte mult conteaza si puterea de cumparare a romanilor, pentru multi dintre acestia o masina noua de peste 8-10.000 euro fiind extrem de scumpa, mai ales pentru cei care deja au rate la locuinta.

Numarul foarte mare de masini vechi face ca parcul auto romanesc sa fie mult mai „batran” decat media UE, varsta medie fiind de 13 ani la noi, fata de 8,5 ani in UE. Scaderea dramatica a pietei masinilor noi in tara a facut ca parcul auto sa devina mult mai invechit decat cel din UE, in timp ce in 2009 si 2010 eram la egalitate, cu o medie in jurul a opt ani. Printre tarile cu parcuri auto invechite se numara Polonia, Lituania si Letonia.

Diferentele dintre noi si UE sunt foarte mari la ponderea masinilor mai vechi de 10 ani in raport cu intregul parc auto. In Romania aceste masini reprezinta 73% din parcul auto, in timp ce in UE ponderea lor este de numai 42%. Lucrurile s-au schimbat mult fata de 2008 cand masinile mai vechi de 10 ani reprezentau doar 42% din parcul auto national si 35% din cel al UE.

Stam rau si la rata de innoire a parcului auto, adica la ponderea autoturismelor noi din totalul celor aflate pe piata. In 2017 este vorba de circa 100.000 masini din 6 milioane, ceea ce inseamna aproape 1,7%, in timp ce media UE este de 5,4%. Romania a stat cel mai bine la acest indicator in 2007 cand indicatorul a fost de 8,8%, peste media UE de 6,7%.

Desi tara a fost invadata de masini foarte vechi trebuie spus ca suntem cu mult sub media UE la raportul dintre numarul de locuitori si cel al masinilor inscrise in circulatie. Daca in UE sunt 494 masini/1.000 de locuitori, in Romania sunt 309. Este adevarat insa ca, daca in UE media era acum zece ani de 462 masini/1000 de locuitori, numarul mare de second-hand-uri care au intrat in tara a facut ca media sa urce mult de la cele doar 172 masini/1.000 de locuitori din 2007.

Bineinteles ca diferentele sunt mari pe teritoriul tarii: daca in Bucuresti si cateva mari orase numarul masinilor este jumatate din cel al locuitorilor, in unele sate sunt sub 100 de masini la 1.000 locuitori.


Etichete: , , , ,

Lasa un comentariu

18 Comentarii Pornit "ANALIZA: Romanii, rablele si masinile noi – cateva cifre care descriu o situatie deloc simpla"

Notifica-ma despre
avatar
Sorteaza dupa:   noi | vechi | votate
gheorghe
Cititor

Multe masini si-au schimbat proprietarul roman , care nu a mai facut transcrierea masinilor mai vechi de 2007 din cauza taxei de prima inmatriculare.Se putea vedea asta in bucuresti 2- 3 masini din 10 aveau numere din alte judete. Multe masini folosite deja in romania erau inmatriculate in bulgaria din cauza aceleiasi taxe de prima inmatriculare(alte 2-3 masini din 10)
Dac numaram doar inmatricularile ,dam impresia ca vine apocalipsa, deci trebuie o alta taxa ca sa opreasca fenomenul!
Nu mi se pare ca se doreste un studiu serios

HaHa
Cititor
Faceți ITP-ul pe bune și o să vedeți câte mașini din astea nu vor mai circula. Azi-dimineață era să mă apuce amețeala când lângă mine s-a oprit unul… mirosea super puternic a benzen după el. Ca să nu mai spun de cei care lasă fum în urmă de parcă sunt locomotive de acum 100 de ani. Sau de cei care ard litri de ulei (se vede după fumul albastru lăsat în spate). Și nu sunt situații singulare. Ar trebui ca ITP-ul să măsoare și gazele de eșapament. Scoți valori peste limite… pa… mulțumim. Există mașini noi decente în jurul a… Citeste mai mult »
Alex
Cititor

Dupa 2 masini noi (Logan & Stepway) am acum o masina de 14 ani si e super!
Totul merge impecabil, nu trancane nimic, nu scoate fum, consum f bun.
Cumpararea de masini noi e mai polunata pt. mediu pt. ca trebuie sa fie produse.
Cat se polueaza pt. producerea unei masini noi !
Da, ITP-ul e bataie de joc, dar asta reflecta „starea natiunii” si „atitudinea natiunii” mai ales a „fostilor” care sunt si „actualii”.

xyz
Cititor
este simplu sa spui, nu corespunde masina la poluare te tragem pe drepta, tara nu se rezuma la capitala patriei si inca 4 judete, tara are 41 de judete + capitala, la mintea mea, intai guvernanti trebuie sa asigure crestere economica, altfel taxa de prima inmatriculare/poluare/de mediu ajunge o povara, de aia oamenii au atacat in instanta; altfel ar fi platit-o merita tradiceanu un premiu ca el instalat taxa asta benefica daca am avea economie s-ar putea face la norvegieni o prima de peste 10.000 ieuro pt. fiecare masina electrica si nu mai cumpara nimeni masini pe benzina/motorina apoi o… Citeste mai mult »
dodoi
Cititor
In Canada, provincia Ontaria pana acum cativa ani o data la doi ani se facea testul de emisie in care se baga o sonda in teava de esapament si se masurau emisiile la diferite turatii. Masuratorile se comparau cu valorile initiale ale fiecarei masini si erau transmise automat la Ministerul transporturilor. Erau multe critici ca procesul nu era eficient, intamplandu-se sa ca masina sa pice si sa treaca a doua oara fara sa-i faci nimic (motor rece, foloseai benzina premium, etc). Pentru masinile mai noi de 1997 au renuntat la acest proces si se uita doar la codurile de eroare… Citeste mai mult »
Liviu
Cititor
Starea parcului auto al Romaniei este oglinda perfecta a nivelului de trai si a SARACIEI din Romania. Marea masa a oamenilor sunt atat de saraci incat nici nu pot visa la o masina noua. Pur si simplu imprumuta de la banci cateva mii de euro pentru un SH cu care sa-si poate duce copii la scoala, de a face naveta la un loc de munca, la dracu in praznic, sau de a-si cara sculele cu care isi castiga painea de zi cu zi. Iar cei mai norocosi, isi vand rablele, sau masini inca functionale E 2, E3 pentru a-si cumparab… Citeste mai mult »
klauss
Cititor

O mare problema o constituie masinile care, mai noi sau mai vechi, au sute de mii de km si motoare distruse, cele care lasa in urma nori de fum. Si am vazut destul de multe in circulatie, unele cu o vechime mai mica de 10 ani. O astfel de masina polueaza cat 15 in stare buna. Cum reusesc ele sa treaca ITP-ul? Ar fi interesant de aflat…

Adrian
Cititor
Explozia de masini vechi e cauzata de 2 lucruri: Taxa care era inainte si care acum nu mai e si situatia financiara a romanilor care nu isi permit in realitate masini mai noi (si mai scumpe) desi au mare novoie de masini pentru viata de zi cu zi. Astazi masina nu mai este un moft ci este o necesitate ! Raportarea la Europa e din nou o porcarie deoarece nu poti sa faci o comparatie intre 2 tari cu un nivel al veniturilor diferit, adica sa compari Romania unde salariul mediu e 500€ cu Germania unde salariul mediu e +2000€,… Citeste mai mult »
Cristian Constantin
Cititor

Tb sa cumpar Peugeot ? sau al 2-lea om in stat s-a reprofilat pe nemtesti ?
Daca merge, de ce s-o schimb ? Sa-mi dea statul PSD una noua, daca tot moare de grija mea.

Ionut
Cititor
Cred ca pur si simplu oamenii isi iau masini sh pentru ca sunt mai prudenti, trecuti fiind deja printr o criza. Exemplul meu: as fi vrut sa mi iau logan 1,5 diesel nou (nu sunt genul de persoana pentru care conteaza ce masina conduce) dar pretul era anul trecut in iarna undeva la 11700 E. In schimb mi am luat un peugeot 1,6 hdi din 2011 la 4500 de euro. As alege oricand loganul nou, dar diferenta de pret e destul de mare pentru un salariu de provincie. Am preferat sa nu ma intind mai mult decat imi e plapuma.… Citeste mai mult »
radum
Cititor

Stiudiul statistic arata concret care este puterea de cumparare a romanilor, fata de europeni. In rest, sunt detalii. Romanii care au salarii europene isi permit sa cumpere masini noi. Celalti cumpara second-hand. Cu cat mai mic este salariul, cu atat mai veche este masina.

dodoi
Cititor
Am fost in 2009 in Romania in vizita si am ramas surprins de cate masini noi erau… dar mai toata lumea isi cumparase masina cu banii bancilor si nu se gandea ca sumele luate ca imprumut trebuie si restituite. O masina veche nu e nimic rau. Am avut pana anul asta un Ford Escort din 1997 care mergea foarte bine si o data la doi ani trebuia sa-i fac testul de emisie. Mai de fiecare data a trecut fara probleme iar in anul in care am avut probleme cheltuielile de reparatii au fost minimesub $100). Datorita imbunatatirii calitatii masinilor auto,… Citeste mai mult »
bbthedj
Cititor
Vad ca nimeni nu spune nimic de marii poluatori,autocamioane,autotrenuri, care sunt cumparate tocmai pt a face cat mai multi km si logic, polueaza tot atatia km. Eu am masina de 8 ani si inca nu am circulat cu ea 70.000km,deci am poluat sub 10.000km pe an,dar pt inmatriculare am platit taxa 1500e. Cei care circula 80.000km PE AN si cu consumul de autocamion cat polueaza??? Corect ar fi sa platesti cat poluezi. O masina cu motor de 3000cmc,euro 4 care circula 10.000km/an polueaza mai putin decat o masina motor 1900cmc,tot euro 4 care circula 30.000km/an. Solutia o vad in taxa… Citeste mai mult »
Dr.B
Cititor
Modelul Britanic de taxare Co2 gr/Km – Lire/an Up to 100gr £0 101-110 £10 111-120 £20 121-130 £105 131-140 £125 141-150 140 151-165 £180 201-225 £295 Over 255 £525 Este un model simplu si eficient de taxare, bazat pe emisie, problema in Ro, este una falsa, unde se doreste strict o alta taxa de umplut bugetul statului si nu are nicio legatura cu mediul. Sunt curios din miliardul de euro strans de la populatie din taxa de mediu cat a ajuns efectiv in impadurire?
Virgil Dima
Cititor
Mașina mea, un Golf 4 are o vechime de 18 ani. Săptămâna aceasta i-am reînnoit ITP-ul. Am pregatit-o pentru acest lucru cu înlocuirea sondei Lamda vechi cu una nouă. Deasemenea am înlocuit și toba mică. Frânele au ieșit perfect. Direcția perfect. Verificarea noxelor au ieșit perfect până la a doua zecimala. De ce va trebui să plătim taxe de poluare toți posesorii de mașini vechi, dacă acestea funcționează la parametrii care au fost prescrisi de uzină ca mașină nouă? Răspund tot eu? Prefer să răspundă altcineva deoarece sunt foarte indignat de ce pregătesc guvernanții, și s-ar putea să mă dezbrac… Citeste mai mult »
gogu g
Cititor

Pentru drumurile din romania o sa ajungem la carute cu boi. Alea sunt perfecte… nu polueaza si oricum Romania nu are nevoie de autostrazi (a spus asta un ministru al transporturilor, ultrerior ajuns presedinte). Credeti ca romanii nu s~au saturat sa repare la rable ? Dar este OK sa dai mii de euro pentru care muncesti de te rupi pe un fier pe care il gasesti lovit in parcare ??

Gigi
Cititor
Multi nu or sa fie de acord dar realitatea este ca daca toata lumea vrea o masina dar nu e loc pentru toate masinile atunci trebuie sa platesti suplimentar pentru ca devine produs de lux. Inteleg ca multi romani nu sunt de acord cu o taxa de mediu, pentru ca multi isi doresc o masina personala desi nu isi permit una noua sau relativ noua. Inteleg si ca la noi este si un statut social. Lumea cauta sa-si ia un BMW, Audi sau Mercedes foarte vechi decat un brand mai putin premium dar mai nou. De exemplu in Bucuresti, avem… Citeste mai mult »
Daicas
Cititor

Este un fenomen normal in Romania.Un om sarac isi cumpără haine de la second-hand doar nu o să-și cumpere haine noi.

wpDiscuz