27 octombrie 2016
joi
Piata Auto, Romania
Cum arata piata auto la noua luni

(sursa - Hyundai)
(sursa - Hyundai)

Piata auto din Romania a avut un an bun cu cresteri consistente, atat la capitolul masini noi, cat si la second-hand. Pe piata se intampla multe lucruri: programul Rabla a avut succes, masinile electrice sunt sustinute printr-un program oficial, iar timbrul de mediu este foarte aproape de desfiintare. O analiza Autovit.ro arata principalele dezvoltari din piata auto romaneasca.

Autovit.ro cea mai mare platforma profesionala online dedicata vanzarii masinilor noi si second hand, parte a grupului Naspers, a realizat o analiza comparativa a primelor noua luni din 2016 in raport cu perioada similara din 2015, folosind datele publice comunicate de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). In plus, din datele de pe platforma Autovit.ro, a rezultat o imagine fidela a pietei masinilor noi si second-hand din tara noastra.

Evolutia categoriilor: masini noi, masini second hand din import si reinmatriculari

Piata masinilor noi. Efectul programului Rabla se vede foarte clar in cifre, astfel ca iulie, august si septembrie au fost cele mai bune luni din an. Daca in primele sase luni nu s-au depasit in medie 7.000 de masini/luna, in august s-au inmatriculat peste 12.400, cea mai mare valoare lunara din decembrie 2010 pana in prezent. Piata a crescut cu 20% la noua luni.

Piata masinilor second-hand din import a avut pana acum un an de exceptie, avansul fiind de 24% in primele noua luni. La fel ca la masinile noi si la cele second-hand august a fost cea mai buna luna din decembrie 2010 pana in prezent. Daca in ianuarie si februarie – prin traditie slabe – s-au inmatriculat 16.400, respectiv 22.800 de masini, in august si septembrie s-a depasit pragul de 30.000.

Tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern (reinmatriculari). Desi au in general cele mai mici fluctuatii lunare si anuale, avansul a fost de 10% in primele noua luni, iar august a fost cea mai buna perioada din decembrie 2012 pana in prezent. Daca in 2014 intr-o singura luna s-au depasit 20.000 de unitati, iar in 2015 numai doua luni au intrecut timid acest prag, in anul curent patru luni l-au depasit, in cea mai buna inregistrandu-se 24.200 de inmatriculari.

Tabel 1: Inmatricularile in primele noua luni in perioada 2009 – 2016 (sursa – DRPCIV)

Anul/Tip Inmatriculari Masini noi Masini second-hand din import Reinmatriculari
2009 88.645 165.176 259.175
2010 62.348 126.606 276.685
2011 55.881 66.136 295.158
2012 49.128 121.124 253.620
2013 41.073 166.077 152.538
2014 51.564 159.533 161.732
2015 56.839 179.512 166.305
2016 67.992 222.859 182.935

Tabel 2: Inmatriculari lunare in 2016

Luna/Categorie Masini noi Masini second-hand Reinmatriculari
Ianuarie 5.800 16.471 16.121
Februarie 5.099 22.857 18.584
Martie 6.572 25.362 20.981
Aprilie 6.174 23.984 19.426
Mai 6.345 22.916 19.343
Iunie 5.462 24.132 19.585
Iulie 10.768 25.364 21.058
August 12.411 31.465 24.237
Septembrie 9.361 30.308 23.600

Tabel 3:Top 5 marci ca numar de masini noi inmatriculate in primele noua luni

Marca Cota
1.Dacia 28,9%
2. Skoda 9,1%
3. Volkswagen 8,5%
4. Renault 7,4%
5. Ford 7%

Tabel 4: Top 5 marci ca numar de masini SH din import inmatriculate

Marca Cota
1.Volkswagen 28,4%
2. Opel 16,3%
3.Ford 11,2%
4.BMW 7,9%
5.Audi 7,9%

Tabel 5: Top 5 marci ca numar de masini SH tranzactionate in tara

Marca Cota
1.Volkswagen 19%
2. Opel 12%
3.Dacia 10%
4.Ford 8%
5.BMW 7%

Masinile de pe Autovit.ro in primele noua luni din 2016

Autovit.ro  s-a schimbat mult in ultimul an in sensul ca numarul de dealeri si ponderea anunturilor postate de acestia au crescut semnificativ. Daca in 2012 doar un sfert dintre anunturi erau puse de dealeri, acum ponderea este de 55%, iar numarul de dealeri parteneri a crescut de la aproape 500 acum patru ani, la peste 1.100 in prezent.

Comerciantii autorizati ofera siguranta masinilor vandute, iar acestea sunt acoperite si de garantie, evitandu-se astfel eventuale probleme care nu pot fi controlate la nivelul tranzactiilor intre persoane fizice si care pot avea repercusiuni pe termen lung.

Pretul mediu al unei masini listate pe Autovit.ro este de 8.000 euro, crescand in ultimul an, insa cele mai scumpe modele – Bentley, Ferrari sau Rolls Royce – trec de 200.000 euro. De exemplu, printre cele mai scumpe modele se numara Bentley Bentayga si Lamborghini Huracan.

Tabel 6: Masinile de pe Autovit.ro, in functie de pret

Palier de pret

Ponderea in totalul anunturilor

Sub 3.000 euro

14%

3.000-5.000 euro

14%

5.000-10.000 euro

28%

10.000-20.000 euro

24%

Peste 20.000 euro

19%

Palierul de pret 5.000-10.000 euro este cel mai consistent, insa in ultimii doi ani an a crescut puternic ponderea masinilor de peste 20.000 euro, scazand numarul masinilor de sub 3.000 de euro. De exemplu, in 2014 ponderea masinilor de peste 20.000 euro era de trei ori mai mica, in timp ce a celor de sub 3.000 euro era de doua ori mai mare.

Tabel 7:  Topul marcilor pe Autovit.ro

Marca Ponderea din totalul anunturilor
1.Volkswagen 18%
2.BMW 14%
3. Mercedes 11%
4.Audi 10%
5.Opel 8%

La capitolul celor mai populare marci, Volkswagen isi pastreaza primul loc, cu aproape o cincime dintre anunturi, in timp ce marcile germane premium ocupa locurile 2-4 cu o pondere de 35% din masinile de pe Autovit.ro. Pe locul cinci este Opel, iar top zece este completat de Ford, Skoda, Renault, Dacia si Peugeot.

Tabel 8: Masinile de pe Autovit.ro, in functie de anul fabricatiei

Anul fabricatiei Procentaj din total anunturi
2012-2016 40%
2008-2011 27%
2004-2007 21%
1998-2003 11%
Inainte de 1998 1%

Masinile de maxim patru ani vechime au o pondere importanta, de 40%, aceasta crescand consistent in ultimul an, in timp ce doar 1% dintre masini sunt mai vechi de 18 ani si sub o sesime sunt mai vechi de 13 ani. Patru procente dintre anunturi au ca subiect masinile noi, ponderea crescand de la un an la altul.

Tabel 9: Masinile de pe Autovit.ro in functie de Cai Putere (CP)

Puterea motorului Ponderea din totalul anunturi
50-80 CP 9%
80-120 CP 32%
120-150 CP 24%
150-200 CP 22%
Peste 200 CP 13%

La capitolul puterea motorului, aproape o treime dintre masinile prezente pe platforma au intre 80 si 120 CP, consistent fiind si segmentul masinilor de peste 200 CP. La clasificarea in functie de norma de poluare, aproape jumatate dintre masinile de pe Autovit.ro sunt Euro 5, peste o zecime sunt Euro 6 si sub 8% se situeaza sub Euro 4.

La distribuitia diesel-benzina, 75% dintre masinile de pe Autovit.ro sunt pe motorina, ponderea crescand in ultimele luni.

Tabel 10: Masinile de pe Autovit.ro  in functie de norma Euro

Norma Euro Ponderea din total anunturi
Non-Euro, 1 ,2 Sub 1%
Euro 3 6%
Euro 4 32%
Euro 5 46%
Euro 6 15%

Concluzii si estimari

•    Toate cele trei categorii ale pietei au crescut semnificativ, fiind per total inregistrate cele mai mari cresteri procentuale din ultimii ani. Cel mai mult a avansat piata masinilor second-hand din import – 24 de procente si 43.000 de unitati ca volum.
•    Programul Rabla a inceput extrem de tarziu, la final de iunie, insa a avut succes rapid si au existat doua suplimentari de tichete. Efectele s-au vazut pe piata masinilor noi unde iulie si august au fost luni in care s-au depasit 10.000 de masini inmatriculate, in timp ce in primele sase luni media lunara fusese de sub 6.000 de unitati.
•    Pentru prima oara autoritatile au dat drumul unui program de stimulare a achizitiei de masini 100% electrice, dar si de instalare a unor statii de incarcare. Bugetul pentru acest an este 70 milioane lei, iar obiectivul pe termen lung este sa fie instalate 6.000 de puncte de incarcare pana in 2020.
•    Pe Autovit.ro a crescut numarul de dealeri parteneri si ponderea anunturilor postate de acestia. In prezent 55% dintre anunturi sunt puse de dealeri autorizati, numarul total al acestor partemeri trecand de 1.100.
•    Timbrul de mediu care este in vigoare din primvara lui 2013 si care a blocat un timp piata masinilor second-hand este foarte aproape de abrogare. Se ia in calcul o solutie cu doua parti: introducerea unei taxe pe caburant si calcularea impozitului auto si in functie de norma de poluare, nu doar de cilindree.
•    Piata masinilor noi are posibilitatea sa incheie 2016 in crestere cu 15-20% fata de 2015, La masinile second-hand din import anul 2016 se poate incheia fara probleme cu 250-260.000 de unitati, in timp ce la reinmatriculari cifrele sunt peste asteptari si anul se poate incheia la 240.000 de unitati.
•    Pe Autovit.ro a crescut ponderea masinilor de peste 20.000 de euro si a celor mai noi de cinci ani. A scazut cu cateva procente ponderea masinilor mai ieftine de 3.000 de euro si a celor mai vechi de 15 ani.


Etichete: , , , ,

Lasa un comentariu




© 2008-2015 Newpress Online Media.