20 octombrie 2015
marți
Tehnologie, Top Story
Cum va arata un oras plin cu masini care se conduc singure si care este contributia romanilor la transformarea in realitate a unor idei ce par science-fiction

(sursa - Continental)
(sursa - Continental)

Masinile cu un mare grad de autonomie nu mai sunt de domeniul fantasticului, iar in teste se descurca bine pe autostrada, problemele ramanand insa mari in oras unde „soferul electronic” poate fi indus in eroare de panourile publicitare luminoase sau de oamenii care noaptea poarta haine inchise la culoare. Despre cum vor arata orasele de peste 15-20 de ani, despre cum masinile autonome vor deveni supercomputere pe roti si despre ce rol au romanii in dezvoltarea tehnologiilor puteti citi in materialul realizat cu doi directori ai concernului german Continental.

Automobilul „smart” va primi o doza de inteligenta artificiala

Masina capabila sa se conduca singura nu mai este o tema de filme SF, ci  incepe sa se contureze, cu fiecare tehnologie de asistenta electronica adaugata de diversii constructori. Cel mai recent exemplu, pachetul software adaugat de Tesla Motors, arata ca masinile pot fi updatate precum computerele, compania americana promitand ca sistemul de „pilot automat” va fi mai „inteligent” de la update, la update.

Reactia publicului fata de automobilele autonome s-a schimbat in ultimii ani si acum oamenii devin interesati de cum vor fi aceste masini, daca vor putea sa-si foloseasca si smartphone-ul in timp ce conduc sau chiar daca vor putea dormi in timp ce masina merge „Oamenii sunt super-interesati de ele si e o dovada ca autoturismele pot fi inca inovative”, e de parere Christian Senger, seful diviziei Systems&Technology si promotorul condusului autonom la compania Continental.

Concernul german, cunoscut pentru anvelope si sisteme de franare, a investit mult pe partea de masini autonome conectate la internet si are 400 de oameni pe plan local care lucreaza la dezvoltarea unor sisteme de asistenta electronica a soferului, tehnologii ce ajuta masinile sa reactioneze in diverse situatii. Tot pe plan local si Bosch lucreaza la diverse componente ce permit masinii sa aiba un grad ridicat de autonomie.

Cum va arata masina autonoma a viitorului? Va avea si volan si pedale, dar si un buton de „sofer electronic” pe care proprietarul il activeaza cand doreste. „Tu esti cel care decide daca vrei sa fii condus, sau sa conduci. (…) Insa ar putea fi de exemplu introduse microbuze automate pentru transport public”, spune Christian Senger de la Continental.

Tintele stabilite la nivelul UE de reducere drastica a numarului de morti in accidente rutiere pot fi indeplinite, insa nici un airbag sau vreo bara de protectie speciala nu pot face minuni, fiindca factorul uman mereu va conta si majoritatea accidentelor se intampla din cauza greselilor soferului, spune oficialul german.

Asadar, masinile autonome vor avea un rol important in reducerea numarului de victime, fiindca factorul uman va putea fi imbunatatit.

Poate trecerea de la controlul clasic exercitat de sofer si situatia in care masina se descurca singura sa fie instantanee si fara probleme tehnice? „Va fi foarte bine sa ai contra-cost functia de sofer electronic sa o activezi cand vrei si sa te poti relaxa, insa va exista si un mod pasiv pentru ca nu vei putea sa il opresti complet. Soferul electronic trebuie sa fie mereu treaz si il poti folosi in sens pozitiv precum un ghid”, spune oficialul german, explicand ca sisstemele de asistenta electronica vor fi mereu active: franare de urgenta, schimbarea benzii, masina va ajuta soferul care nu va putea opri total acest sistem din fundal, chiar daca el conduce.

Pracric, acestia sunt primii pasi spre condusul autonom: tot mai multe functii de asistenta care il fac pe sofer sa se familiarizeze cu ideea de masina autonoma si mai ales sa capete incredere. „Poate ca imi dau seama ca masina franeaza cu cateva miimi de secunda mai repede ca mine intr-o situatie de urgenta. Asa putem sa ne bucuram de tot mai multe functionalitati si fiecare dintre ele va fi acceptata”, spune Christian von Albrichsfeld, seful Continental Romania,

El explica faptul ca si la Continental deja se testeaza masini care stiu sa franeze singure, sa evite obstacole si sa citeasca mediul din jur, dar acest lucru se intampla la condusul pe autostrada, nu in mediul extrem de complicat din oras. Din 2013 gigantul german face teste si masinile sale pot pentru cateva secunde sa se descurce singure pe autostrada si sa opreasca automat daca este nevoie. Estimarea este ca dupa 2025 aceste masini vor ajunge pe sosele, primind pana atunci si omologare din partea autoritatilor, dar si increderea publicului.

Christian Senger de la divizia de masini autonome subliniaza insa ca legea spune clar faptul ca soferul este responsabil pentru modul in care conduce, astfel ca producatorii auto nu pot instala, chiar dorind sa arate cat de bune sunt noile tehnologii, sisteme care sa scada gradul de concentrare al soferului. „Trebuie sa tii mainile pe volan, altfel cine stie ce se intampla. Ne aflam intr-o faza introductiva in care sistemele de asistenta te ajuta de exemplu intr-o blocaj plictisitor din trafic”. In urmatorii patru ani vor aparea tot mai multe masini la care poate fi pornit un sistem de sofer electronic care sa simplifice condusul pe autostrada, mai spune el.

Cum va citi masina miscarile obiectelor din jur, astfel incat sa nu fie indusa in eroare precum in incidentul masinii Google care nu a stiut cum sa reactioneze cand a avut in fata un ciclist care-si tinea echilibrul?

Frumos pe autostrada, anevoios in oras

Oficialul de la divizia vehicule autonome spune ca tocmai din cauza acestor dificultati, condusul autonom este mai simplu pe autostrada, in timp ce in oras e chiar dificil si are nevoie de optimizari masive „Pentru masinile autonome nu putem folosi supercomputere, ci computere adaptate, mult mai mici. Este o mare provocare fiindca industria auto trebuie sa faca progrese si in domeniul inteligentei artificiale, catre un nou mod prin care computerele sa invete, sa fie practic dintr-o noua generatie de computere care nu sunt folosite in sistemele de asistenta din prezent”

Senger – care intre 2010 si 2012 a lucrat la proiectul i al BMW – spune ca s-a calculat ca in condusul pe autostrada pot aparea 50.000 de situatii, de ipostaze distincte: poate fi mai lumina, mai intuneric, pot exista marcaje clare sau sterse, pot fi oameni, pe drum sau animale, accidente, ceata, zapada, statii de taxare, s.a.m.d… Combinate ajung la 50.000.

In oras numarul de situatii posibile e infnit mai mare. De exemplu in orase avem panouri publicitare si masina trebuie sa faca diferenta intre ele si semafor (pentru Romania un exemplu edificator este asemanarea dintre semnul de farmacie ci culoarea verde a semaforului. Un computer trebuie in timp real sa faca deosebirea.

Este loc de perfectionare a sistemelor automate si pentru condusul pe timp de noapte care va pune mari probleme, in special in oras. Nu doar panourile publicitare luminoase pot deruta soft-ul de recunoastere, ci si oamenii imbracati in haine inchise la culoare. Practic obiecte care au culori apropiate de mediul ambiant vor fi mai greu de deslusit.

E de asteptat ca industria sa depaseasca problemele fiindca e suficient sa ne gandim ca acum 15 ani era foarte putina electronica pe masina, iar in prezent vorbim de o cu totul alta lume. In 2000 abia patrunsese pe piata fotografia digitala, acum unele smartphone-uri depasesc camere foto cu pretentii, spune Senger. Si la sistemele autonome din masini trebuie sa creasca raza la care camerele bat si rezolutia imaginilor trebuie sa creasca in mod dramatic, iar puterea de calcul trebuie sa se mareasca semnificativ.

IT-ul patrunde mai mult ca niciodata in industria auto

Masinile pot comunica intre ele, pot transmite instantaneu informatii si tehnologiile dezvoltate de Continental pun in prim-plan cmunicarea intre masinile conectate. Insa ce se va intampla cand vor deveni tinte pentru hackeri?  Oficialul german spune ca masinile sunt un fel de supercomputere conectate mai ales cu functii de confort (internet, radio, diagnoza), insa intr-o zi, extrem de multe vor fi updatate over-the-air pentru functii esentiale.

„Mereu va fi o cursa intre aparatori si agresori la capitolul atacuri informatice si in general aparatorul trebuie sa faca cel putin efort dublu fata de cat face agresorul fiindca cel aflat in defensiva trebuie sa apere mereu toate gaurile, in timp ce atacatorul poate intra chiar si pe o singura gaura. Pentru hackeri este vorba de un model de afaceri fiindca se va intreba care e valoarea atacului si daca pot obtine beneficii financiare sau doar de imagine. In prezent acestia obtin mult mai mult atacand banci, si pana in prezent nu obtineau prea mult atacand masini”. Insa masina devine o tinta nteresanta fiindca va fi cheia catre informarii personale valoroase.

Informatiile cheie despre sistemele esentiale ale masinii trebuie sa se gaseasca in interiorul masinii. Chiar daca serviciile cloud sunt utile, cum ar fi fi hartile in timp real si datele despre trafic, cand din cloud vin informatii dubioase, vehiculul trebuie sa decida ce accepta si cum se comporta,

Cert e ca IT-ul va avea o prezenta tot mai mare in industria auto si Continental e constienta de asta. In 2014 a deschis un centru de cercetare in SUA, centru condus de un fost membru al proiectului masinii autonome a Google. In plus, germanii au stabilit parteneriate cu cateva companii de IT: cu Cisco pentru conectivitate securizata, cu IBM pentru colectarea si gestionarea datelor si cu Nokia pentru harti.

Dupa 2030 – 2035, cand masinile autonome vor fi numeroase, se pune intrebarea daca nu va scadea numarul celor care-si vor mai lua propria masina, in conditiile in care e foarte posibil sa existe masini pe care le poti chema prin smartphone sa te duca automat unde doresti. Senger e de parere ca aceste masini super-inteligente vor reinventa sistemul de mobilitate al unui oras si va fi o amenintare pentru actualele sisteme de transport in comun care au o serie de limitari. Acele masini autonome vin, te preiau si apoi formeaza un convoi care navigheaza prin oras si apoi il lasa pe fiecare unde doreste. Costurile vor scadea si ambuteiajele vor fi tot mai rare.

Aceste evolutii vor schimba si modelul de afaceri, iar mobilitatea nu va mai fi individuala, ci comuna, urmand sa apara companii care sa gestioneze uriase flote de masini care se pot conduce singure.

Romania si sistemele de asistenta

In Romania Continental are 15.000 de angajati, iar 400 de persoane lucreaza pentru sistemele de asistenta a soferului: senzori cu camere video, radare, lasere si functii implementate in diverse masini semi-automate.

Aproximativ 500 de persoane lucreaza si pe partea de solutii de head-up display. S-a lucrat in Romania la tehnologia care permite masinii sa schimbe banda de mers si sa franeaze in situatii de urgenta.

Teste de teren cu masini autonome nu se fac in Romania, insa sunt testati indoor diversi senzori. Teste pe sosea se fac in Spania si Suedia, printre altele, insa Continental face majoritatea testelor active la client – adica la compania auto care pune sistemele pe masina – fiindca trebuie stabiliti parametrii si trebuie facute calibrari.

Cele cinci nivele de automatizare (conform Bernstein Research)
–  Nivelul 1: Vehiculul poate controla viteza sau directia in anumite conditii, soferul ocupandu-se de restul „sarcinilor” de condus si monitorizand continuu masina (sisteme de tipul active cruise control care exista pe o serie de modele de top)
–  Nivelul 2: Automatizarea partiala in care masina controleaza in anumite conditii viteza si directia, existand insa si perioade scurte in care masina face singura anumite manevre, un exemplu fiind parcarea paralela.
–  Nivelul 3: Soferul poate ceda automobilului toate comenzile de securitate in anumite conditii, insa cel de la volan trebuie mereu sa fie pe faza iar masina trebuie sa „simta” cand conditiile devin mai grele si sa-i „predea” soferului controlul.
–  Nivelul 4: Masina gestioneaza aproape totul in timpul calatoriei si nu e de asteptat sa fie nevoie de interventia soferului in vreun moment. Acest mod este posibil numai in anumite conditii speciale: pe autostrada, in zone cu circuit inchis si doar pe vreme buna. Este fezabil ca masina sa se descurce si fara un ocupant la interior.
–  Nivelul 5: Automatizarea completa reprezinta Nivelul 4 cu posibilitatea ca masina sa se poata conduce singura oriunde si pe orice conditii meteo. Ar fi fezabil ca posesorul sa doarma in masina pe tot parcursului drumul sau sa poti trimite masina sa iti ia copilul de la scoala si sa-l aduca acasa.


Etichete: , , , , , ,

Lasa un comentariu




© 2008-2015 Newpress Online Media.