07 octombrie 2015
miercuri
Foto, In Garajul Nostru, Prima Impresie, Renault, Video
Prima impresie: Renault Kadjar

Test Drive cu Renault Kadjar (sursa - Renault)
Test Drive cu Renault Kadjar (sursa - Renault)

Renault Kadjar reprezinta o noua aventura a marcii franceze Renault pe taramul SUV-urilor compacte, de data aceasta pornind cu premise corecte: greutate redusa, motorizari cu capacitate cilindrica redusa, si, mai presus de toate, un design reusit si un habitaclu primitor. Am fost primul jurnalist care a scris, in martie 2014, ca Renault va lansa un SUV bazat pe Nissan Qashqai si ca acesta va fi construit in uzina spaniola Palencia. La un an si jumatate distanta iata-ma din nou in Spania, de data aceasta la Zaragoza, sa testez acest nou SUV, care intre timp a capatat si un nume: Renault Kadjar.

Pentru ca si pe mine m-a lovit confuzia cand am vazut aceasta masina, ma simt dator sa explic: Renault Kadjar nu este inlocuitorul lui Renault Koleos. E drept, Kadjar este tot ce nu a reusit Koleos sa fie: un SUV compact versatil, usor de condus si placut ochiului.

Din acest motiv Koleos – o masina neapreciata la adevarata ei valoare – va disparea, asa cum o stim, iar directia SUV-urilor Renault se va bifurca. Un exponent ceva mai mic decat Koleos este Kadjar, aici de fata, iar celalalt exponent va fi un SUV ceva mai mare, cu sapte locuri (optional), derivat din Nissan X-Trail.

De cum te urci in Renault Kadjar e imposibil sa nu remarci cat de mare este progresul pe care l-a facut Renault in materie de design interior si de ergonomie. Schimbatorul de viteze este plasat un pic mai sus fata de alte modele ale marcii, e foarte usor de actionat, e la indemana. La fel si toate comenzile, sunt usor de observat si usor de utilizat.

Si la capitolul multimedia Renault Kadjar sta foarte bine. A capatat acum o tableta R-Link de noua generatie, cu ecran capacitiv, mult mai usor de actionat si cu o grafica si un procesor imbunatatite. Instrumentele de bord pastreaza aceeasi nota: sunt 100% digitale si grafica poate fi configurata prin intermediul unor teme.

Instalatia audio este buna in Kadjar, atat varianta standard, cat si cea cu sistem BOSE cu 7 difuzoare. Evident, aceasta din urma suna semnificativ mai bine si ofera o spatialitate mai buna. E de preferat in locul sistemului de sunet standard.

Gama de motorizari a lui Kadjar e foarte interesanta. Motorul de baza este un 1,2 litri TCe (deci turbo pe benzina) de 130 Cai Putere (CP). Desi la prima strigare pare un motor prea mic pentru aceasta masina, in realitate e surprinzator de vioi si performant. Aici este meritul cutiei de viteze manuale cu sase trepte si al masei relativ reduse: 1.381 kg. Cel mai mare plus al lui Kadjar 1.2 TCe este insa silentiozitatea. Adesea iti lasa impresia unei masini electrice, iar pentru ca e liniste in habitaclu si calitatea perceputa a masinii este mai ridicata.

Un singur minus am pentru acest motor: consumul de carburant. Rulat in principal pe autostrada, dar la viteze decente (100-120 km/h), consumul se situeaza intre 9,5 l/100 km si 10 l/100 km. E adevarat ca pe masura ce scazi viteza si te apropii de regimul specific unor drumuri nationale consumul devine mult mai civilizat si se stabilizeaza undeva intre 6 si 7 litri/100 km. Chiar si asa, pentru cine vrea o masina economica nu mi se pare cea mai buna alegere Kadjar 1.2 TCe. Dar este cea mai buna alegere pentru cine vrea o masina silentioasa cu care nu face mai mult de 10.000 km/an.

Lasand motorul 1.2 TCe pentru un turbo diesel de 1,6 litri (1.6 dCi) si 130 CP, experienta de condus se schimba un pic. In masina e ceva mai mult zgomot, iar performantele dinamice cresc simtitor gratie cuplului mai mare (+115 Nm). Motorul 1.6 dCi e foarte reusit si placut de condus, dupa cum deja probabil ati vazut si in alte teste, cu alte masini echipate cu acest propulsor.

Motorul 1.6 dCi e foarte economic, foarte vioi, si este o alternativa ceva mai potenta la mai bine cunoscutul 1.5 dCi, ce ramane si el in oferta. E disponibil pe Kadjar cu doua cutii de viteze: manuala cu sase trepte si automata cu dublu ambreiaj, EDC, tot cu sase trepte.

Practic motorul pe benzina de baza vine doar cu transmisie manuala cu sase trepte, cel diesel de top tot la fel, iar singurul care vine cu doua versiuni de cutii de viteze este 1.5 dCi.

Performantele off-road par sa fie bune pe hartie pentru aceasta masina. Are un unghi de atac de 18 grade si un unghi de degajare de 28 grade, iar garda la sol este de 200 mm. Sunt cote foarte bune care te asigura ca poti intra cu masina intr-un off-road lejer, de weekend. Principalul element care sta in calea unor performante off-road la nivel de Koleos sau Duster este botul prea plonjat al lui Kadjar (consola fata lunga).

Daca la toate aceste elemente adaugi si interiorul foarte aerisit si primitor, ai in fata o masina care aproape ca se vinde singura si e in stare sa-ti intre pe sub piele instant. Spatiul pentru pasageri este urias, iar portbagajul este si el mare si bine organizat (472 litri sau chiar 527 litri pentru versiunile cu kit de reparatie pana in loc de roata de rezerva).

Deci Renault Kadjar este o masina convingatoare, cu multi asi in maneca. Nici nu ar avea cum sa fie altfel pentru ca Renault Kadjar este bazat pe aceeasi platforma pe care este construit Nissan Qashqai – un model cu mare succes comercial – si 60% dintre componentele acestor doua masini sunt identice. Totodata, 90% din ceea ce vezi tu ca persoana, client de masina, este diferit fata de Nissan Qashqai. Deci cumva s-a urmarit atat folosirea cat mai multor elemente comune, pentru reducerea costurilor, cat si diferentierea vizuala foarte puternica. Doar butoanele de deschidere a geamurilor si parbrizul sunt identice cu cele de la Qashqai.

Inevitabil ajung si la minusuri. Suportul pentru pahare este prea putin adanc, deci la o frana, de exemplu, un pahar ceva mai inalt poate sa zboare instant direct pe bord. Daca iei un viraj de dreapta ceva mai agresiv ai toate sansele sa-ti versi cafeaua in poala.

Un dezavantaj al modelului este ca nu poate fi echipatat nici macar optional cu sistem adaptiv cruise control. Lipseste deci o functie de confort si siguranta elementara. Toate acestea in contextul in care Kadjar este capabil sa franeze automat (nu pana la oprire completa, ci doar sa reduca viteza in cazul unui impact iminent, avertizandu-te astfel in legatura cu pericolul si lasandu-ti posibilitatea sa gestionezi situatia cum vrei). Ideea e ca exista pe masina camera video (in parbriz, in spatele oglinzii centrale) si radar (nevizibil, integrat in bara din fata, intre farul drept si sigla), insa beneficiilor lor sunt limitate la anumite functii din spectrul tuturor functiilor care ar putea fi indeplinite.

Am mai observat ca la viteze de autostrada, la peste 100 km/h, oglinzile laterale vibreaza putin (nu toata oglinda, ci doar sticla), ceea ce ma face sa cred ca prinderea pe motoras nu e chiar foarte ferma.

In fine, ultimul detaliu care nu mi-a placut la Kadjar este ca plasticul care acopera instrumentele de bord e foarte usor de zgariat. Chiar si la masini cu pana in 2.000 km la bord se vad urme de zgarieturi si plasticul a devenit mat in acele zone. Ma astept ca aceasta problema, care iti sta in ochi de fiecare data cand te afli la volan, sa fie corectata rapid de furnizorul de instrumente de bord al Renault, indiferent cine o fi el.

Acestea fiind spuse, Renault Kadjar este un SUV de clasa C foarte competitiv in segmentul sau si vine cu echipari interesante, inclusiv faruri integrale cu LED. Masina porneste de la 18.200 euro cu TVA in Romania si o poti testa si tu la concesionarii Renault.

Daca sunt si alte detalii despre Kadjar pe care vreti sa le aflati de la mine, scrieti-mi la comentarii sa va raspund fiecaruia in parte.


Etichete: , , , , , , ,

Lasa un comentariu




© 2008-2015 Newpress Online Media.