Acasa Piata Auto ANALIZA: Efectele timbrului de mediu in martie. Importurile de SH au explodat, tranzactiile cu masini rulate din Romania s-au prabusit

ANALIZA: Efectele timbrului de mediu in martie. Importurile de SH au explodat, tranzactiile cu masini rulate din Romania s-au prabusit

de Adrian Mitrea

Dinamica pietei de autoturisme in lunile martie din 2010-2011-2012-2013 (sursa - 0-100.ro)
Dinamica pietei de autoturisme in lunile martie din 2010-2011-2012-2013 (sursa - 0-100.ro)

Timbrul de mediu care a intrat in vigoare la 15 martie a reusit sa duca la valori si mai ridicate importurile de automobile rulate, tranzactiile cu masini deja inmatriculate in Romania s-au prabusit, iar vanzarile de masini noi au continuat sa scada. 0-100.ro iti prezinta o analiza realizata pe lunile martie din 2010, 2011, 2012 si 2013, in baza cifrelor de inmatriculari furnizate de DRPCIV (Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor).

importuri de second hand

Asa cum era previzibil, timbrul de mediu nu a reusit sa taie din elanul importurilor de masini rulate. Nu a facut-o in martie si nu o va face nici in lunile care urmeaza. De ce au crescut importurile de second hand in martie? Simplu. O masina rulata din import este acum mai accesibila ca oricand, deoarece timbrul de mediu scade cu cat este mai veche masina.

Asa se face ca intrarile de second hand au fost in martie 2013 cu 53% mai mari decat in aceeasi luna a anului trecut, cu 262% mai mari decat in martie 2011 si cu 44% mai mari decat in martie 2010. Asadar, datele de inmatriculari din lunile martie pe patru ani arata clar ca tendinta este de crestere a importurilor de masini rulate, nicidecum de scadere, cum sperau oficialii Ministerului Mediului si Schimbarilor Climatice (MMSC) si chiar si producatorii si importatorii de automobile noi.

reinmatriculari

Mai mult decat atat, piata reinmatricularilor s-a dus in cap. Cu alte cuvinte au fost loviti dur clientii care au deja o masina. Adica tot aceia care, poate, ar fi vrut s-o vanda in acest an si sa cumpere una (mai) noua. Descurajati de timbrul de mediu, cei cu masini inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007 prefera sa le tina, pentru ca la revanzare sunt nevoiti sa scada din pret pentru ca noul proprietar sa poata achita timbrul de mediu intr-un cost total, masina+timbru, rezonabil pentru el. Daca nu e o afacere profitabila pentru clientul de SH achizitia de aici, e mai bine pentru el sa cumpere din Germania, ca timbru de mediu oricum plateste, indiferent de unde cumpara masina mai veche de 1 ianuarie 2007. Asta arata de fapt si graficele asociate acestei analize. Importurile de SH sunt preferate achizitiilor de SH din piata interna.

Vorbind de cifre, numarul de reinmatriculari din martie 2013 a fost cu 42% mai mic decat in martie 2012, cu 54% mai mic decat in martie 2011 si cu 53% mai mic decat in martie 2010.

masini noi

Ce s-a intamplat cu inmatricularile de masini noi? Aproape ca nu se putea mai tragic pentru producatori, importatori, dealeri, economie si mediu.

Inmatricularile de automobile noi din martie 2013 au fost cu 32% mai mici decat in martie 2012, cu 12% mai mici decat in martie 2011 si cu 17% mai mici decat in martie 2010.

Programul Rabla nu conteaza in aceste calcule pentru ca el nu a fost efectiv operational in niciun an inca din luna martie, ci din aprilie sau mai. Iar in 2013 probabil ca primele sale efecte in inmatricularile de masini noi se vor vedea abia in iunie.

Din graficul de mai jos se poate observa cat de mica a inceput sa fie piata de masini noi in Romania, ca tendinta, cat de mari au ajuns importurile de masini rulate si cat de mult a fost limitata dinamica tranzactiilor cu masini ce poarta deja numere de inmatriculare romanesti.

Evolutie inmatriculari luna martie in 2010-2011-2012-2013 (sursa - 0-100.ro)
Evolutie inmatriculari luna martie in 2010-2011-2012-2013 (sursa - 0-100.ro)

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre