19 decembrie 2012
miercuri
Foto, In Garajul Nostru, Mazda, Romania, Video
In garajul nostru: Mazda CX-5 Skyactiv-D

Test Drive cu Mazda CX-5 Skyactiv-D (sursa - 0-100.ro)
Test Drive cu Mazda CX-5 Skyactiv-D (sursa - 0-100.ro)

SUV-ul Mazda CX-5 este acum disponibil si cu motor diesel de 2,2 litri. Asadar, dupa ce am testat Mazda CX-5 Skyactiv-G, cu motor pe benzina aspirat de 2 litri, iata ca a venit si randul lui CX-5 diesel sa intre In Garajul Nostru. Toti producatorii auto japonezi ne-au obisnuit cu motoare diesel de 2,2 litri, asa ca intrebarea e fireasca. Cu ce vine totusi nou Mazda? Ei bine, CX-5 si capota sa lunga ascund un secret: motorul e biturbo… si foarte interesant!

clici aici pentru galeria foto

Concept

CX-5 e un SUV atat de reusit si de bine vandut incat i-a facut pe cei de la Mazda sa renunte la fratele mai mare CX-7. Astfel, compactul CX-5 beneficiaza de tehnologii de top, devenind SUV-ul varf de gama (si singurul) al Mazda in aproape toate pietele din Europa. In Rusia si alte tari aflate in crestere puternica mai poti intalni mastodontul CX-9, un fel de Q7 al japonezilor de la Mazda.

Compactul CX-5 a fost lansat insa ca o arma de cucerire, gandit special pentru piata din Europa. Qashqai si Tiguan nu putea fi lasati sa-si faca de cap la nesfarsit, nu-i asa?

 Design

Fara indoiala, designul este punctul forte al acestei masini. Are linii dinamice si expresive, capota proeminenta si, mai presus de toate, coerenta. Aceleasi atribute pot fi puse si in dreptul interiorului. Aceasta versiune din test, cu tapiterie bej, are un caracter aparte si pare mai distinsa decat varianta cu piele neagra. Trebuie sa recunoastem ca acest frumos albastru metalizat da foarte bine in combinatie cu tapiteria deschisa la culoare. Totusi, afisajele pentru climatizare si ceas tipice masinilor de acum 20 de ani vin ca nuca in perete in interiorul modernului CX-5.

Tehnologie, confort si dotari

Una dintre tehnologiile de top foarta interesanta de pe CX-5 este asistenta la parasirea nedorita a benzii de circulatie (LDW). La unele masini vibreaza volanul, dar nu si la CX-5. Daca treci linia punctata sau continua fara sa semnalizezi, camera video din parbriz crede ca ai adormit si pe partea respectiva se aude din boxe un sunet de avertizare. Pe dreapta sau stanga, in functie de partea pe care incaleci marcajul. Daca setezi din meniu ca alerta sa fie puternica (High), ai toate sansele sa te sperii zdravan de mesajul sonor care imita un marcaj rezonator. Se aude de cel putin 3-4 ori mai tare in masina decat cel mai proeminent marcaj rezonator pe care ai pus rotile vreodata! Desigur, pe Medium sau Low sunetul/volumul e rezonabil.

Interior Mazda CX-5 Revolution (sursa - 0-100.ro)
Interior Mazda CX-5 Revolution (sursa - 0-100.ro)
Aceeasi camera video, montata in spatele oglinzii centrale, poate decide activarea automata a franelor, la viteze mici, pentru a evita accidentele iminente in oras. Tehnologia se numeste SCBS (Smart City Brake Support) la Mazda si a fost pusa in premiera pe Volvo XC60, in 2008.

Si sistemul multimedia format din instalatie audio Bose si navigatie TomTom e decent. Adevarat, grafica e cam spartana si procesorul un pic lent, dar isi face treaba decent si are un pret rezonabil: 500 euro cu tot cu TVA. Modulul de comanda este amplasat pe tunelul dintre scaunele din fata si aminteste de iDrive de la BMW, insa e ceva mai spartan si mai putin inteligent. Comenzile pot fi introduse insa si direct cu mana, gratie ecranului tactil de 5,8 inch.

Premiat de Euro NCAP si laudat este si sistemul RVM, care monitorizeaza traficul din spate si din unghiurile moarte pentru ca evita accidentele din spate.

Dar hai sa revenim la motor si eficienta. Mazda si-a propus doua lucruri. (2) Sa faca masini cat mai usoare, pe care sa le echipeze cu (2) motoare cat mai economice. Asadar, acest CX-5 cantareste doar putin peste 1.600 de kilograme si este deci mai usor cu cel putin 100 de kilograme fata de rivalii sai directi.

In comninatie cu motorul de 2,2 litri Skyactive-D, biturbo diesel, CX-5 consuma circa 7 litri motorina/100 km in extraurban si sub 13 litri motorina/100 km in oras. Sunt valori foarte bune pentru un SUV de 175 Cai Putere (CP).

Pe sosea

Motorul e foarte prompt si silentios, iar atunci cand se aude, sunetul e placut. Cu acest propulsor modern si fara kilograme inutile, CX-5 se dovedeste un SUV foarte agil si echilibrat. Directia e neutra si incantatoare in exploatare, cum rar iti e dat sa vezi in segmentul SUV-urilor nonpremium. Agilitatea lui CX-5 aduce cu cea a primului BMW X3, dar fara dezavantajele acelei masini (greutate mare, suspensie foarte rigida si confort redus la rulare).

Motor Mazda Skyactiv-D (sursa - 0-100.ro)
Motor Mazda Skyactiv-D (sursa - 0-100.ro)
Motorul Skyactive-D dezvolta un cuplu 420 Newton-metri (Nm), dublu fata de motorul pe benzina de 2 litri si 150 CP – Skyactive-G (208 Nm). Dar chiar si asa acceleratia pana la 100 km/h nu e semnificativ mai buna: 9,4 secunde in cazul dieselului, fata de 9,6 secunde pentru benzina. Cilindreea mai mare a motorului diesel si cuplul ridicat se reflecta insa mult mai bine in confort.

Modesta cutia de viteze automata cu sase trepte nu mai e asa de indecisa ca in cazul CX-5 pe benzina. Gratie cuplului mai mare, cutia nu mai trebuie sa se chinuie mereu sa gaseasca treapta potrivita pentru o accelerare. Simplu spus, CX-5 Skyactiv-D (diesel) e o masina mai placuta, fara a fi semnificativ mai rapida sau mai economica decat CX-5 Skyactiv-G (benzina).

Fiindca a venit vorba de transmisie, sa spunem lucrurilor pe nume. Nu e stralucita. N-are mod sport, e cam lenta si devine indecisa pe drumuri de munte. Trebuie s-o folosesti in mod manual in acest din urma caz. Pe langa transmisia DSG care poate echipa Volkswagen Tiguan, cea de pe CX-5 pare… antica.

In mod surprinzator, sistemul de tractiune integrala de pe CX-5 este suficient de inteligent incat sa gestioneze rezonabil aderenta disponibila. Astfel, chiar si cu o roata in aer sau in conditii de aderenta scazuta cuplul este distribuit inteligent catre rotile cu aderenta mai buna si pana la urma reusesti sa treci hopul. E o masina care intr-o utilizare obisnuita pe zapada sau drumuri forestiere nu va avea probleme. Oricum, capitolul la care exceleaza ramane asfaltul.

Concurenti

Pionieri au fost Nissan Qashqai si Volkswagen Tiguan, insa optiunile in segmentul SUV-urilor compacte s-au diversificat enorm. Astfel, in loc de CX-5 poti alege Toyota RAV4, Mitsubishi ASXSkoda Yeti, Ford Kuga, Suzuki Grand Vitara, Renault Koleos, Opel Antara, Hyundai ix35, Honda CR-V, Kia Sportage si, de ce nu, mai accesibilul Dacia Duster.

Concluzii

La un pret de 35.600 euro cu TVA pentru versiunea testata, Mazda tinteste un pic prea sus cu CX-5, insa masina e reusita, arata bine si beneficiaza de tehnologii numai una si una, fie ca vorbim de motor sau de sistemele de securitate activa. Pacat ca Mazda lasa impresia ca s-a grabit sa lanseze CX-5 si inginerilor le-au scapat niste minusuri penibile: capota vibreaza la viteze de peste 100 km/h sau pe drumuri mai proaste, oglinzile tremura la viteze de autostrada si mocheta este prinsa superficial, dupa cum am aratat in testul cu celalalt CX-5.

click aici pentru caracteristici tehnice si specificatii ale modelului testat

Test Drive cu Mazda CX-5 Skyactiv-D (sursa - 0-100.ro)
Test Drive cu Mazda CX-5 Skyactiv-D (sursa - 0-100.ro)

SPECIFICATII: Pagina următoare


Etichete: , , , , , , , , , , , , , , ,

Lasa un comentariu

2 Comentarii Pornit "In garajul nostru: Mazda CX-5 Skyactiv-D"

Notifica-ma despre
avatar
Sorteaza dupa:   noi | vechi | votate
Marius
Cititor
Salut, Eu am un CX-5 model 2014 de 2.5 L AWD pe benzina, cutie automata, am facut 6500 km cu el pana acum. La 184 CP atinge 100 KM/ h in 8.4 s si este o incantare sa o conduci atat pe sosea cat si pe zapezile Canadiene. Nu am avut probleme pe gheata, zapada sau noroi, fiind echipata cu cauciucuri de iarna, iar la curbe sta foarte bine infipta in asfalt chiar si la viteze la care SUV-urile mai mari nu ar indrazni sa se avante. Este o chestiune de gust daca iti place sau nu ceasul "antic" de… Citeste mai mult »
Marius
Cititor
Am facut un nou test cu pilotul automat pe autostrada pe o distanta de 30 Km, mai edificator decat primul care a fost facut cand masina era inca in "rodaj", avea sub 500 Km parcursi si am mers pe un drum cu multe dealuri/ vai abrupte. Date despre test: viteza 105 Km/ h, terenul aproape plat, temperatura afara -6 oC (este Februarie), cu patru pasageri, consumul inregistrat de computerul de la bord: 7.1 L/ 100 Km. Are cauciucuri de iarna (presiunea 2.3 bar pe fata si pe spate), presupun ca daca i le pun pe cele all season si afara… Citeste mai mult »
wpDiscuz