21 iulie 2012
sâmbătă
Foto, In Garajul Nostru, Renault, Romania, Video
In garajul nostru: Renault Clio Gordini R.S.

Renault Clio Gordini R.S. (sursa - 0-100.ro)
Renault Clio Gordini R.S. (sursa - 0-100.ro)

Daca vrei o masina mica si rea exista destul de putine dintre care poti alege. Fara indoiala, Renault Clio Gordini R.S. este cel mai pur dintre ele si intoarce priviri ca un Ferrari. E o masina obraznica si nu se sfieste sa arate asta. Are 200 de Cai Putere (CP), miroase a benzina ca pe vremuri si atinge 100 km/h in 6,9 secunde. Problema ei? La aceeasi bani poti cumpara oricare „icoana a sportivitatii” din clasa mica (segment B), iar Clio Gordini R.S. nu te poate convinge din prima ca e cea pe care ai vrea-o fara echivoc in garajul tau.

click aici pentru galeria foto

Concept

Lansat pentru prima data in 1998, odata cu a doua generatie Clio, versiunea R.S. este descendenta a lui Clio Williams din anii ’90 si a lui Renault 8 Gordini din anii ’60. Mai mult decat atat, Clio R.S. este singurul model frantuzesc sportiv de clasa B care a reusit sa scape cu viata prin tumultosii ani 2000, vreme in care Peugeot si Citroen au ascuns capul in nisip. Clio R.S. a ramas singurul portdrapel frantuzesc in lupta cu neamtul Polo GTI. Mai mult decat atat, editia speciala Clio Gordini R.S. este incarcata si mai mult de istorie automobilistica frantuzeasca romantica, cu atat mai mult cu cat vine ca o editie limitata. In testul de fata, exemplarul cu numarul 1.618.

Design

Clio Gordini R.S. are evacuare dubla vizibila (mai vizibila decat inainte de facelift – n.r.) prin care cei 200 CP comunica usor galagios cu exteriorul. Aripile sunt putin evazate si acopera discret jantele de 17 inch, cu 12 spite, prin care se vede sfios, dar mandru, logo-ul Brembo, arborat pe etrierii fata generosi.

Renault Clio Gordini R.S. (sursa - 0-100.ro)
Renault Clio Gordini R.S. (sursa - 0-100.ro)
Logo-ul R.S. troneaza in grila fata, pe bandouri, praguri si hayon, iar inscriptia Gordini Series pe aripile spate. Toate acestea sunt detalii care-ti garanteaza ca vei avea parte de o experienta de condus pe care n-o vei uita prea curand.

Se remarca in mod deosebit dungile albe, pe care daca le urmaresti cu privirea vei vedea ca se prelungesc chiar si pe volan, iar mai apoi pe plafon. Combinatiile de culori si texturi sunt foarte reusite. Spre exemplu, bara din fata este neagra-lucioasa, cu o completare aerodinamica alba ce se asorteaza cu oglinzile si dungile de pe capota, volan, plafon si hayon. Bordul este din spuma, iar o cusatura iti lasa senzatia ca e imbracat in piele, dar nu e. E un artificiu interesant pentru a creste valoarea aparenta a unui interior simplu.

Tehnologie, confort si dotari

In aceeasi nota sportiva si usor obraznica continua si interiorul: scaune din piele neagra cu insertii albastre, volan sport, schimbator de viteze cu nuca din aluminiu si inscriptia Gordini. Partea electronica si butoanele sunt aproape identice cu cele de pe oricare alt Clio, ceea ce nu e rau.

Din pacate insa, scaunele sunt pozitionate prea sus si ai impresia ca tii bordul pe genunchi. E un sentiment pe care ti-l transmite orice Clio, Logan si, in general, aproape orice masina frantuzeasca (de clasa B si nu numai – n.r.). Ma asteptam ca Renault sa renunte la aceasta pozitie cocotata de dragul lui Clio Gordini R.S., dar uite ca n-a facut-o.

Interior Renault Clio Gordini R.S. (sursa - 0-100.ro)
Interior Renault Clio Gordini R.S. (sursa - 0-100.ro)
Un alt minus merge la instalatia de aer conditionat cu reglare automata. Pur si simplu nu reuseste sa raceasca suficient de bine, chiar si cand afara sunt doar 25 de grade Celsius. Ori la o masina care incinge spiritele, ai nevoie de aer conditionat potent. Daca si instalatia de A/C ar fi intrat pe mana Renault Sport Technologies, probabil ca lucrurile ar fi stat mult mai bine… Spun asta pentru ca influentele Renault Sport Technologies sunt frapante si se simt din momentul in care pui mana pe volan si pornesti motorul. Simplitatea este marele atu al acestei masini. Iti lasa impresia unui automobil caruia poti sa-i faci orice fara sa se strice, asa cum era Renault 8 Gordini in anii ’60.

Propulsorul e simplu: o unitate de 2 litri, patru pistoane, ce livreaza 200 CP desi este aspirat (deci nu e dopat cu turbo, compresor – n.r.). Renault este cam ultimul producator auto care e in stare sa scoata putere litrica asa mare dintr-un motor aspirat pe benzina. Trecerea la Euro V a ucis Honda Civic Type R, care avea specificatii similare.

Aceasta simplitate constructiva face ca dimineata, la rece, sa simti miros de benzina nearsa ca odinioara. Ai parte de micul tau moment in care poluezi planeta si te simti bine. Si aceasta senzatie de puritate merge mai departe si dupa ce te instalezi la volan. Cutia de viteze este extraordinar de precisa, iar rapoartele scurte. Asa se face ca diferentele dintre trepte sunt foarte mici, iar in extraurban vei avea senzatia ca rulezi cu treapta a patra, desi te afli in a sasea. Aceasta filosofie tot de la masinile Gordini originale vine. Ajuta foarte mult la demaraje, iar daca vrei prin oras poti sa rulezi linistit cu treapta a sasea la 50-60 km/h. Totusi, lipsa unei trepte a sasea mai lungi este un mare minus pentru acest model.

Pe sosea

Prin Clio Gordini R.S., Renault iti pune la dispozitie un volan sport, un schimbator fermecator, un motor potent si suspensii foarte bine reglate. De aici incolo depinde doar de tine ce faci cu ele. Cand conduci un Clio Gordini R.S. trebuie sa uiti tot ce stii despre Clio III. Daca stii. Intre versiunile „populare” si acest R.S. sunt tot atatea diferente cate intre un barbat si o femeie.

Suspensia iti demonstreaza cat de mult conteaza experienta in sporturi cu motor a Renault, desi constructiv vorbind nu difera fundamental de cea a unui Clio de 1,2 litri de 75 CP. Aici se vede maiestria cu care Renault Sport Technologies a lucrat la aceasta masina. In mod paradoxal, suspensia lui Clio Gordini R.S. e mai silentioasa decat a unui Clio obisnuit, in pofida jantelor de 17 inch si a curselor extrem de scurte ale amortizoarelor.

In combinatie cu motorul simplu si nepretentios, cutia de viteze, suspensia si directia fac minuni. Redescoperi o legatura pe care cu greu poti sa o mai faci cu masinile din zilele noastre. Fara electronica multa, fara intermediari si fara complexe de inferioritate, Clio Gordini R.S. te fascineaza prin design si calitatea ridicata a trenului de rulare.

Concurenti

Alternativele la Clio Gordini R.S. sunt putine, dar foarte bune: Polo GTI, Seat Ibiza FR, Skoda Fabia RS si Opel Corsa OPC Nurburgring Edition. Spre deosebire de Clio R.S., toate aceste masini mici si „fierbinti” au motoare turbo, mai eficiente si mai incantatoare in condus. Poate. Daca vrei un model japonez sau coreean, nu exista.

Concluzii

La un pret de aproape 23.000 euro cu tot cu TVA, Renault Clio Gordini R.S. iti aduce satisfactia unui automobil sportiv pur, simplu si robust, care arata si foarte bine pe deasupra. Dar la aproximativ acelasi pret poti avea in garaj oricare dintre masinile enumerate mai sus. Si toate au argumente solide de pus pe masa. Astfel, Renault Clio Gordini R.S. nu poate inclina balanta in favoarea sa prin pret, ci doar prin simplitatea si puritatea constructiva tot mai rar intalnite.

click aici pentru caracteristici tehnice si specificatii ale modelului testat

Renault Clio Gordini R.S. (sursa - 0-100.ro)
Renault Clio Gordini R.S. (sursa - 0-100.ro)

SPECIFICATII: Pagina următoare


Etichete: , , , , , , , , , ,

Lasa un comentariu




© 2008-2015 Newpress Online Media.