Acasa Foto Prima impresie: Opel Astra GTC

Prima impresie: Opel Astra GTC

de Adrian Mitrea
Opel Astra GTC 2011 (sursa - Opel)
Opel Astra GTC 2011 (sursa - Opel)

Opel Astra GTC a fost si in trecut o masina frumoasa si care si-a adjudecat mici premiere, cum ar fi parbrizul panoramic, prelungit pana deasupra capetelor pasagerilor din fata, precum si o caroserie semnificativ diferita fata de variantele cu cinci usi, sedan sau break. Asta in vremea in care rivalii sai erau simple masini cu cinci usi la care fusesera eliminate portierele spate. Au aparut de atunci doi concurenti puternici, Volkswagen Scirocco si Renault Megane Coupe, insa dupa un prim test drive, pe drumurile serpuite din Palma de Mallorca, Astra GTC demonstreaza ca are suficient de multi asi in maneca pentru a ramane o masina cu totul si cu totul deosebita – de la designul sofisticat, emotional si totusi curat la calitatea fabricatiei, dotari si modul in care se conduce.

Vei spune totusi ca GTC este varianta de caroserie cu trei usi a compactei Astra. Corect. Insa numele Astra putea fi usor eliminat pentru ca diferentele dintre GTC si Astra cu cinci usi sau break sunt multe si importante.

click aici pentru galeria foto

Probabil ca pastrarea numelui Astra, undeva mic sub eticheta GTC, vinde mai bine. O strategie similara am vazut si la Volkwagen, in cazul lui Passat CC – o masina care cel putin in exterior nu are nicio legatura cu Passat.

Revenind la Astra, unele modele fac pasul la o noua generatie fara atatea schimbari cate are aceasta versiune GTC fata de Astra cu cinci usi din fix aceeasi generatie. Concret, GTC are o caroserie complet noua. Singurele elemente comune cu Astra sunt manerele usilor, oglinzile retrovizoare si antena. In rest, totul este creat special pentru acest model. Pana si ampatamentul este mai mare cu 10 mm, ecartamentul fata cu 40 mm si ecartamentul spate cu 30 mm.

Daca designul exterior este nou si original, interiorul lui GTC este preluat integral de la Astra, avand o nota de unicitate prin faptul ca sunt disponibile noi tapiterii si o noua culoare pentru bord.

Suspensie fata HiPerStrut pe Opel Astra GTC (sursa - 0-100.ro)
Suspensie fata HiPerStrut pe Opel Astra GTC (sursa - 0-100.ro)
Mecanic vorbind, cea mai importanta modificare a fost operata suspensiilor fata. Astra GTC are pe toate variantele de motorizare o suspensie fata complet noua, denumita HiPerStrut, preluata de la modelul de inalta performanta Insignia OPC. Acest tip de articulatie permite rotilor din fata sa puna mai bine puterea la pamant, iar pe accelerari violente masina nu mai are tendinta sa-ti fure volanul din mana (torque steering mult redus, aproape eliminat).

Mecanica spate este aceeasi ca pe Astra – punte semiindependenta plus legatura Watt cu doua tije care stabilizeaza mai bine rotile. Suspensia noua pe fata si setarile generale sportive fac din GTC o jucarie pe placul oricui. Masina sta bine infipta in asfalt si e neutra pe viraje. Orice tendinta de a derapa este sugrumata discret si de suspensie, si de electronica. Astfel masina este previzibila si controlabila. Deci da, e mult mai asezata si mai cuminte decat vechiul model. In sensul bun. Acum iarta mai multe greseli din partea soferului si e mai placuta in condusul de zi cu zi.

Suspensie fata McPherson pe Opel Astra (sursa - 0-100.ro)
Suspensie fata McPherson pe Opel Astra (sursa - 0-100.ro)
Aceasta „descoperire” este oarecum ciudata. De la o masina cu un design atat de dinamic te astepti sa fie foarte rigida, nervoasa… Dar nu. Astra GTC este echilibrata. Probabil ca unora nu o sa le placa acest lucru. Pentru „extremisti” Opel va lansa oricum Astra GTC OPC anul viitor.

Motorizarile de pe Astra GTC sunt cele stiute din partea medie-superioara a gamei Astra, toate turbo: 1,4 litri benzina de 120 Cai Putere (CP) si 140 CP, 1,6 benzina de 180 CP si un diesel de 2 litri cu 165 CP. La anul vor fi adaugate noi propulsoare, printre care un diesel de 1,7 litri in doua variante de putere (110 CP si 130 CP) si versiunea de inalta performanta OPC, de 280 CP.

In Spania am condus variantele de 180 CP benzina si 165 CP diesel. Categoric, motorul pe benzina este mult mai potrivit acestei masini. Reactioneaza mult mai repede si este imperecheat cu o transmisie manuala cu sase trepte ce beneficiaza de o timonerie exemplara – un lucru mai rar intalnit la Opel. Cel mai mare minus al acestui propulsor este ca scoate un sunet obisnuit, aproape banal. Deci inca o data Astra GTC demonstreaza ca pune accentul pe neutralitate si confort.

Varianta diesel de 165 CP pare usor greoaie si cutia are parca o timonerie „mai putin unsa”, dar oricum mult mai buna fata de vechile transmisii Opel. In cazul motorului pe benzina acceleratia pana la 100 km/h dureaza 8,3 secunde, iar la diesel 8,9 secunde. Cifrele nu sunt impresionante. Asta si pentru ca masina are o greutate de pornire de la 1.393 kg in sus.

Dincolo de motorizari, suspensii si design in Astra GTC descoperi o masina bine in facuta in ansamblu si in detaliu. Materialele folosite sunt de la bune la foarte bune, iar calitatea fabricatiei fara cusur. E drept ca variantele puse la dispozitia presei pentru test in Spania erau foarte bine echipate…

O dotare interesanta este camera video montata pe parbriz in spatele oglinzii retrovizoare centrale (tehnologia OpelEye). Prin intermediul acestei camere de a doua generatie masina poate sa:

  • recunoasca semne de circulatie elementare;
  • avertizeze soferul cand paraseste neintentionat (cand nu semnalizeaza) banda lui de circulatie;
  • indice distanta temporala pana la masina din fata (in secunde);
  • comande sistemul de lumini, care are mai multe componente: detecteaza masinile din fata de la o distanta de pana la 400 metri si comuta automat faza scurta (lumini de intalnire); adapteaza fasciculul de lumina pentru faza scurta in functie de trafic (explicatii vizuale in galeria foto).

Ergonomia atinge cote ridicate. Surprinzator, GTC ofera spatiu foarte generos pentru patru pasageri, un portbagaj adevarat, mai mare chiar decat la varianta cu cinci usi, cu 10 litri (380 litri), si multe alte spatii de depozitare (trei sticle/doze pot sta in tunelul median, in spatele schimbatorului, in fetele de usi incap sticle de 1,5 litri).

In concluzie Astra GTC este cel mai aratos si mai versatil automobil de acest tip pe care ti-l poti cumpara. Poate avea complexe in fata lui Volkswagen Scirocco in privinta motorizarilor, trasmisiilor si tinutei de drum, iar in fata lui Megane Coupe probabil ca GTC va fi complexat de pret. Inca nu stim cat costa Opel Astra GTC.

Dar tragand linie, Opel Astra GTC are o suma impresionanta de calitati care usor pot eclipsa minusurile.

comenteaza si pe gmclub

Opel Astra GTC (sursa - Opel)
Opel Astra GTC (sursa - Opel)

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre