Acasa Chevrolet FOTO: Top 10 masini care au marcat designul Chevrolet in ultimii 100 de ani

FOTO: Top 10 masini care au marcat designul Chevrolet in ultimii 100 de ani

de Adrian Mitrea
Top Designuri Chevrolet (sursa - 0-100.ro)
Top Designuri Chevrolet (sursa - 0-100.ro)

Chevrolet aniverseaza in acest an 100 de ani de existenta, un moment numai bun pentru o privire inapoi asupra celor mai importante masini din istoria marcii, mai exact asupra celor mai interesante designuri.

Emblema marcii, papionul auriu, a decorat unele modele cu cele mai reprezentative designuri din industria auto. Unii dintre designerii Chevrolet, cum ar fi Harley Earl si Bill Mitchell, au devenit la fel de legendari ca autovehiculele pe care le-au schitat.

Primul autovehicul Chevrolet, modelul Classic Six, din 1912, a fost admirat pentru eleganta si rafinament si, iar acum, dupa 100 de ani, gama Chevrolet poarta trasaturi precum accesibilitate, avangardism si muscularitate.

Ed Welburn (sursa - Chevrolet)
Ed Welburn (sursa - Chevrolet)
Omul care inscrie Chevrolet in cel de-al doilea secol al existentei sale este Ed Welburn, vicepresedintele de design la nivel mondial al General Motors. El a intrat in pielea legendarilor designeri General Motors Harley Earl si Bill Mitchell in septembrie 2003.

Ed Welburn s-a nascut in Philadelphia, in anul 1950. Tatal lui a fost coproprietarul unui atelier de tinichigerie. Interesul viu purtat oricarui lucru care avea legatura cu lumea auto l-a determinat ca, la 11 ani, sa scrie o scrisoare adresata GM pentru a solicita un post de designer auto. Un raspuns de incurajare ii sugera ca ar trebui mai intai sa studieze si ii dadea detalii despre stagiul de pregatire. Ed Welburn a retinut toate acele detalii si si-a castigat un loc in program. Dupa absolvirea Universitatii Howard din Washington D.C. a fost angajat cu norma intreaga la GM. De la inceputul anilor ’70 a lucrat in mai multe departamente de design ale GM.

Una dintre cele mai importante creatii ale sale a fost Aerotech, un autovehicul aerodinamic conceput exclusiv pentru viteza care a atins viteza maxima de 417 km/h in anul 1987. Acest lucru l-a facut remarcat atat in interiorul, cat si in exteriorul GM.

„Pentru mine, a fost unul dintre cele mai importante proiecte. In cadrul acestui proiect, am lucrat nu doar alaturi de ingineri, ci si cu cei din departamentul marketing si comunicatii, lucruri pe care nu le mai facusem niciodata pana atunci. Am ramas de atunci cu pasiunea pentru aerodinamica”, povesteste Welburn.

Dupa experienta Aerotech, ascensiunea ierarhica a lui Ed in interiorul GM a fost rapida si impresionanta, culminand cu numirea sa in functia de designer-sef al companiei la cativa ani dupa intrarea in secolul XXI.

El Welburn priveste in urma catre ceea ce el considera ca ar fi zece dintre cele mai insemnate si reprezentative designuri care au marcat istoria Chevrolet.

Chevrolet Classic Six din 1912 (sursa - GM)
Chevrolet Classic Six din 1912 (sursa - GM)
Modelul Chevrolet Classic Six a fost primul autovehicul care a purtat numele Chevrolet, dupa ce William Durant si Louis Chevrolet s-au asociat pentru a pune bazele unei companii auto pentru care au ales numele faimosului pilot elvetian de curse. Era un autovehicul mare, luxos si puternic, care se mandrea cu cea mai mare cilindree pe care a avut-o un model Chevrolet pana la aparitia lui „big-block” V8 din 1958.

Impunatorul Classic Six avea inscris pe eticheta pretul de 2.150 dolari, un pret mult mai mare decat cel al majoritatii autovehiculelor fabricate la acea vreme. In mare masura, Classic Six era autovehiculul visurilor lui Louis Chevrolet. Designul masinii a fost realizat in colaborare cu prietenul sau, inginerul francez Etienne Planche. Prezentat publicului in 1911, modelul a fost lansat in 1912, dar nu a ramas pe piata decat pana in 1914, cand interesul companiei s-a indreptat catre masini cu preturi mai accesibile, fapt care a condus la demisia lui Louis Chevrolet, in urma unor neintelegeri avute cu Durant privind politica de marketing.

Chevrolet Deluxe Sport Coupe din 1932 (sursa - GM)
Chevrolet Deluxe Sport Coupe din 1932 (sursa - GM)
Au fost fabricate, in total, 5.987 de exemplare.

„Acesta a fost primul Chevrolet, asadar are o insemnatate mare”, spune Ed Welburn despre modelul Chevrolet Classic Six.

Lansat in plina criza economica, in 1932, Chevrolet Deluxe Sport Coupe, venea pe piata intr-un an in care vanzarile marcii scazusera cu 50% fata de anul anterior. Autovehiculul avea numai doua locuri… cel putin in interior.

Daca doreai sa transporti mai multi pasageri, acestia se puteau multumi cu bancheta exterioara din spate, din zona portbagajului.

Modelul Chevrolet Suburban a fost un autovehicul reprezentativ nu numai pentru Chevrolet, ci si pentru intreaga industrie auto. Suburban era un autovehicul de transport robust, serios, a carui caroserie specifica unui model break era montata pe un sasiu de camion de dimensiuni reduse.

Chevrolet Suburban din 1936 (sursa - GM)
Chevrolet Suburban din 1936 (sursa - GM)
Botezat, de fapt, Suburban Carryall, pentru ca era capabil sa transporte aproape orice, isi revendica originile de la un autovehicul cu o caroserie cu opt locuri, din lemn, montata pe sasiul unui camion de o jumatate de tona, creat in 1933 pentru dotarea Garzii Nationale si a unitatilor incluse in programul Civilian Conservation Corps.

In momentul lansarii pe piata, caroseria sa era complet metalica, in ambele variante: cu usi spate sau cu hayon.

Camionetele (in sensul de autovehicul utilitar compact) si furgoanele joaca un rol important in istoria marcii Chevrolet. Gama lansata in 1948 a fost una dintre cele mai importante serii produse de companie.

Chevrolet Pick-Up din 1948 (sursa - GM)
Chevrolet Pick-Up din 1948 (sursa - GM)
Lansate pe piata in vara anului 1947, aceste autovehicule Chevrolet Pick-Up au fost primele produse auto GM care propuneau un design complet schimbat dupa razboi. Cel mai performant model al gamei a fost o camioneta versatila si practica, cu o greutate de 500 kg, care a fost utilizata peste tot in lume.

Creat de legendarul sef de design de la GM Harley Earl, modelul Chevrolet Corvette sport cu doua locuri din 1953 a avut ca scop atat schimbarea imaginii Chevrolet, cat si contracararea valului de importuri de automobile sport europene, care impanzisera SUA.

Una dintre cele mai inedite caracteristici ale modelului a fost realizarea caroseriei din fibra de sticla. Initial, insa, autovehiculul nu s-a vandut foarte bine, devenind un adevarat succes abia dupa cateva schimbari de design aduse cativa ani mai tarziu.

Chevrolet Corvette din 1953 (sursa - GM)
Chevrolet Corvette din 1953 (sursa - GM)
Chevrolet si-a modernizat complet portofoliul de autovehiculele in anul 1955 prin ceea ce a fost numit aspectul „Motoramic” al celui mai performant model al gamei, Chevrolet Bel Air, lansand, in plus, un motor V8 compact devenit celebru mai tarziu. Automobilele General Motors fabricate in perioada 1955–1957 si-au castigat propria porecla, „Tri5”.

„Dupa parerea mea, modelul Bel Air din 1955 este cel mai bun din seria Tri5. A fost atat de diferit de stilul general al anului 1955, atat de proaspat, atat de modern. Era un autovehicul care parea mai scump decat costa in realitate, fapt valabil si pentru modelul Cruze de astazi”, crede Ed Welburn.

Chevrolet Corvette Sting Ray din 1963 a dus gama Corvette la un nivel superior.

Chevrolet Sting Ray din 1963 (sursa - GM)
Chevrolet Sting Ray din 1963 (sursa - GM)
Bazat pe un prototip desenat de designerul sef al GM, Bill Mitchell, modelul zvelt, cu unghiuri bine definite Sting Ray era mai rafinat si mai sofisticat decat modelele Corvette anterioare si, desi in curs de maturizare, nu ignora faptul ca principalul sau scop era acela de a starni entuziasmul, atat al celor care il priveau, cat si al celor care il conduceau. Principalele caracteristici ale autovehiculului, construit in continuare din fibra de sticla, erau farurile retractabile actionate electric si, la modelul coupe, luneta despartita in doua sectiuni.

Mare, robusta si pusa pe treaba, noua generatie Chevrolet de camionete din 1967 includea autovehicule puternice, concepute pentru a duce treaba la bun sfarsit. Solide si practice, cu un design simplu, serios, acestea erau comercializate ca autovehicule de transport general, dar si ca autovehicule utilitare, fapt care le-a schitat un portret mai generalist pe piata, facand sens pentru tot mai multi clienti.

„Este un design specific american. Privesti camioneta si te astepti sa vezi langa ea un tip in blue jeans si o trusa de scule in spate”, povesteste Welburn despre aceasta serie de camionete.

Chevrolet Pick-Up din 1967 (sursa - GM)
Chevrolet Pick-Up din 1967 (sursa - GM)
Camionetele aveau, inca, o importanta destul de mare in portofoliul de produse Chevrolet la sfarsitul secolului XX, iar cea de-a patra generatie a modelului Chevrolet C/K, cu taietura patrata a farurilor din fata, robusta, a fost aproape o celebrare a acestei importante. Normal, principala lor utilitate era aceea de a transporta diverse incarcaturi. Totusi, cererea nou aparuta si din ce in ce mai raspandita pentru utilizarea lor ca automobile ce definesc un anumit stil de viata a determinat marca Chevrolet sa ofere si un pachet Sport, fapt care a contribuit la o crestere a cifrelor de vanzari pentru aceste modele.

„S-au vandut intr-un numar incredibil de unitati. In prezent lucram la viitoarele modele de camionete Chevrolet, iar baietii din echipa au pus pe pereti, pentru a se inspira, fotografii cu aceasta”, spune designerul Chevrolet.

Chevrolet Pick-Up din 1989 (sursa - GM)
Chevrolet Pick-Up din 1989 (sursa - GM)
El este pasionat de toate autovehiculele Camaro si chiar detine un model clasic, din 1969.

„Am decis sa trec modelul Camaro din 2010 pe lista inaintea celui din 1969. A impresionat oameni din toata lumea. (…) L-am adus pe al meu in atelierul de creatie, ca sursa de inspiratie. Le-am spus atunci: «Vreau sa vad ceva mai bun de atat!»”, povesteste Welburn cum a luat nastere Camaro din ziele noastre.

Chevrolet, cea mai mare marca a GM, se afla in mijlocul unui proces de lansare a unei familii globale de autovehicule cu consum scazut de carburant, care include modelele Cruze, Volt, Sonic/Aveo, Spark si Malibu. Aceste noi autovehicule concureaza in cele mai mari patru segmente ale pietei auto globale, acoperind 54% din numarul total de vanzari din 2010, excluzand modelele de lux, spune GM.

Anul trecut Chevrolet a vandut 4,26 milioane de autovehicule in intreaga lume. In medie a fost vandut un autovehicul la fiecare 7,4 secunde.

Chevrolet Camaro din 2010 si 1969 (sursa - GM)
Chevrolet Camaro din 2010 si 1969 (sursa - GM)

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre