Acasa Foto FOTO: RTR Titu a fost deschis oficial. Inginerii testeaza noi motorizari pentru Dacia si prototipuri ciudate

FOTO: RTR Titu a fost deschis oficial. Inginerii testeaza noi motorizari pentru Dacia si prototipuri ciudate

de Adrian Mitrea
Renault Twingo in Teste la Titu (sursa - Renault)
Renault Twingo in Teste la Titu (sursa - Renault)

Centrul Tehnic Titu, unde Renault Technologie Roumanie (RTR) testeaza componente auto si noi modele Dacia-Renault, a fost oficial deschis miercuri, 15 septembrie. Pana la sfarsitul acestui an compania face aproape 300 de angajari. O scurta incursiune printre ingineri si proiecte ferite de ochii lumii dezvaluie faptul ca inginerii lucreaza la noi motorizari pentru Duster si ca testeaza intens motoare Euro 5.

RTR a ajuns in prezent la circa 2.300 de ingineri si vrea sa mai angajeze circa 300 pana la sfarsitul anului. Toate posturile disponibile sunt pentru Titu (judetul Dambovita), a declarat pentru 0-100.ro directorul de comunicare al RTR, Anca Oreviceanu.

click aici pentru galeria foto

Cele cateva zeci de ingineri care lucreaza deja la Titu se ocupa de alinierea motoarelor din gama Dacia la normele Euro 5, obligatorii de la 1 ianuarie 2011 penru toate masinile noi aflate la vanzare in Uniunea Europeana.

Cu tevi de esapament prelungite pentru a putea fi conectate la sisteme de evacuare a noxelor, peste zece masini Dacia stau aliniate in halele Centrului Tehnic de la Titu. Fiecare masina are lipite pe portbagaj niste foi pe care scrie despre ce prototip sau dezvoltare e vorba.

Pentru un strain, peisajul seamana cu cel din filmele cu extraterestri in care niste creaturi mutante stau in incubatoare si asteapta sa ajunga la maturitate ca sa cucereasca lumea.

Prototip Dacia Duster 4x2 1.6 8v Rusia (sursa - 0-100.ro)
Prototip Dacia Duster 4x2 1.6 8v Rusia (sursa - 0-100.ro)
Asa am descoperit ca Dacia testeaza o noua motorizare pentru Duster, de 1,6 litri cu 8 valve (probabil 90 Cai Putere), destinata pietei din Rusia. Ciudat e ca testele sunt facute pe o caroserie de Logan MCV. Aceasta motorizare se regaseste pe toata gama Dacia, mai putin pe Duster.

De asemenea, inginerii RTR testeaza si motorizarea de 1,6 litri MPI (1.6 MPI, 8 valve, 90 Cai Putere) cu GPL, in versiunea Euro 5, pentru piata europeana, precum si motorizarea de 1,6 litri 16 valve FlexFuel, de 105 sau 110 Cai Putere, care poate functiona pe biocombustibil. Aceasta ultima motorizare este destinata pietei din Suedia.

Intr-un mic laborator (HIL – Hardware In the Loop) de vreo 100 de metri patrati stau calculatoare care testeaza calculatoare de injectie (computerul care gestioneaza activitatea motorului), bujii si injectoare in conditii ce simuleaza mediul real.

Astfel, calculatoarele masinilor, bujiile si injectoarele sunt conectate la un computer care „le pacaleste” ca sunt pe o masina reala si le face sa lucreze. Inginerii pot studia indeaproape ce se intampla in timp, fara a mai pierde timp si a consuma benzina cu teste reale.

HIL (sursa - 0-100.ro)
HIL (sursa - 0-100.ro)
HIL este o tehnica utilizata in dezvoltarea si testarea softurilor pentru calculatorul de control al motoarelor Diesel (cu aprindere prin comprimare) si Otto (pe benzina, cu aprindere prin scanteie), al cutiilor de viteze automate si, mai nou, al vehiculelor electrice.

In acest scop, tehnica HIL foloseste modele virtuale (matematice) care simuleaza motorul, cutia de viteze si vehiculul, precum si elemente fizice reale (injectoare, bujii, etc…).

Softul este pus asadar in situatii dintre cele mai diverse, care reproduc conditii reale sau merg dincolo de acestea, la cazuri extreme. Astfel, HIL permite realizarea de teste ce nu pot fi realizate pe masini, fiind periculoase, nonrepetitive sau de foarte lunga durata.

Elemente cheie despre Centrul Tehnic Titu

  • Este parte a RTR si are ca misiune testarea vehiculelor si organelor mecanice concepute in birourile de proiectare Renault din Bucuresti sau din lume
  • Este singurul centru de acest fel din Europa de Est si vine in completarea centrelor Renault de la Aubevoye si Lardy (Franta)
  • Cu o suprafata de 350 de hectare, Centrul pune la dispozitia inginerilor RTR din departamentele de inginerie vehicul si inginerie mecanica mijloacele necesare pentru a testa vehiculele si componentele in diverse faze ale proiectelor
  • Testele de pista alterneaza cu simularile virtuale si cu incercarile efectuate cu ajutorul bancurilor pentru a asigura standarde de calitate tot mai ridicate pentru viitoarele modele Dacia si Renault
  • Centrul Tehnic Titu reprezinta o investitie de 166 milioane euro. Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) a finantat constructia centrului cu 44 milioane euro. Prin aceasta investitie, BERD sustine singurul grup auto cu activitati de design, inginerie si productie din regiune si un proiect cu impact major asupra competentelor de inginerie ale companiei si furnizorilor sai

Teste

  • Reteaua de piste are o lungime totala de 32 kilometri si un total de zece tipuri de piste (pieste rapide, pieste cu praf, pietris si apa). In doar cateva luni, noile modele sunt supuse unor conditii extreme pentru a accelera uzura si pentru a face toate optimizarile necesare
  • Cladirile din Centru adapostesc 100 de bancuri de testare pentru vehicule intregi, dar si pentru componente de vehicul sau componente mecanice (motoare, cutii de viteze sau subansambluri ale acestora). La fel ca si pistele, bancurile reproduc conditii de functionare extreme la care un vehicul ar putea fi supus de-a lungul anilor de utilizare (temperaturi foarte ridicate sau foarte scazute, vant, etc…)
  • Masina, sau doar anumite componente, sunt expuse ore intregi la simulatoarele de soare sau de frig, la cabinele de ploaie cu intensitati diverse sau merg timp de luni intregi pe bancurile autopilotate cu rulouri, care actioneaza ambreiajul, achimbatorul de viteze si acceleratia la fel ca un pilot care conduce pe diferite rute
  • Munca celor 300 de angajati pe care ii va avea Centrul Tehnic Titu se va desfasura zilnic in stransa legatura cu centrele tehnice de la Aubevoye si Lardy din Franta, dar si cu birourile de proiectare din Bucuresti, unde sunt concepute noile vehicule sau organe mecanice
  • Primele echipe s-au instalat la Titu in iunie 2010 si pana la sfarsitul anului Centrul va avea o echipa de 300 de persoane. Primele incercari pe piste sunt prevazute pentru luna octombrie 2010

Informatii esentiale despre RTR

  • Renault Technologie Roumanie (RTR) este singurul centru de inginerie auto din estul Europei
  • Domeniile principale de activitate ale RTR sunt proiectarea de noi vehicule, precum si adaptarea motoarelor si a cutiilor de viteze pentru gamele Dacia si Renault
  • RTR are ca misiune dezvoltarea de proiecte vehicul (vehicule personale si vehicule utilitare) se de mecanica fabricate in uzinele din regiune sau destinate pietelor din zona Euromed (Europa Orientala, Rusia, Magreb, Turcia), in special vehicule dezvoltate pe platforma Logan (denumita tehnic B0)
  • RTR are trei amplasamente: 1. Bucuresti (studio de design si birouri de proiectare); 2. Pitesti (asistenta pentru uzinele vehicul si mecanica ale Dacia si activitati de testare vehicul si mecanica); 3. Titu (centru de incercari)

Constructia Centrului Tehnic Titu

Santierul a fost inaugurat in prezenta oficialilor Renault si a autoritatilor romane pe 18 septembrie 2008. Constructia Centrului a fost realizata cu antreprize exclusiv romanesti, cu aproximativ 500 de muncitori romani.

In timpul celor aproape 950.000 de ore de lucru, nu a avut loc niciun accident de munca. Mijloacele de incercare au fost produse de furnizorii de sisteme de testare ai Renault la nivel mondial si utilizeaza cele mai avansate tehnologii in domeniu.

Pe toata durata constructiei, santierul a respectat cu strictete normele europene privind protectia mediului inconjurator.

La fel ca toate celelalte locatii industriale ale Renault, Centrul Tehnic Titu va solicita certificarea ISO 14001 inca din primul sau an de functionare. O politica stricta de protectie a mediului inconjurator a fost implementata pentru a asigura un consum redus de apa si energie, managementul deseurilor si controlul emisiilor. Au fost create zone speciale de triere si stocare a deseurilor.

De asemenea, in viitorii ani, in zona pistelor se vor planta sute de arbori, pentru a reduce poluarea atmosferica si sonora generata de vehiculele testate.

La inaugurare au participat directorul programului Logan, Gerard Detourbet, directorul operational al Renault, Patrick Pelata, precum si Odile Desforges, vicepresedinte executiv si director de calitate. La eveniment a participat si presedintele Romaniei, Traian Basescu, precum si fostul premier Calin Popescu Tariceanu.

Planul Centrului Tehnic Titu (sursa - Renault)
Planul Centrului Tehnic Titu (sursa - Renault)

2
Lasa un comentariu

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Noi modele Dacia, interviu cu Gerard Detourbet | Auto44Adrian Mitrea Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre